Kvalliten på Juwels ljusramper?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    Kvalliten på Juwels ljusramper?

    Har ett RIO 240 som är köpt 2006. Nu har denna ljusramp börjat krångla. Lyset tänds i 2-3 sek för att sedan släckas permanent. Bytte ut av och på brytaren då jag först tordde att det var den, men det hjälpte inte. Har provat att vicka och dra lite i sladden både vid kontakten och där den går in i rampen utan att den reagerar ett smack. Har ju sedan tidigare ett RIO 400 åxå från 2006(ev 2007) där jag har två ljusramper och där den ena var defekt, Har också läst någonstans att Juwels ramper börjar läka in kondens och sedan går dom sönder. Tycker att detta är uselt av juwel att ha så dålig kvallitet på sina ljusramper. Saknar de gamla plåtiga ramperna som man kör med på vanliga akvarium. Fula men dom gick ju oftast att reparera.

    Hur är det med andra tillverkare av möbelakvarium! Hur verkar kvalliten på deras inbyggda ljusramper? har ett litet AquaEl på drygt 50L som ljusrampen också har gett upp på. Det akvariet är väll ca 1,5 år.

    Frågar därför att jag inte skall köpa möbelakvarium i framtiden som har så dålig kvallite på en sådan dyr del som ljusrampen.
  • Emrik
    Användare
    • oktober 2009
    • 18

    #2
    Jag har två möbelkar. Ett Rio 180 och ett MP 450l. Ramperna fungerar som de ska fast brytarna har jag bytt, de sprakade otrevligt i brytögonblicket. Problem med fukt får man väl när packningar torkar och förskruvningarna inte är åtdragna. De är ju bra mycket mer utsatta än de ramper man lägger ovanpå ett täckglas...

    Kommentar

    • Tougaye
      Användare
      • januari 2008
      • 30

      #3
      kolla så att du inte har defekt juwelramp. det finns vissa ramper som har ett fel som juwel byter utan problem ..jag fick en ny ramp till mitt 450 vison kar .
      Tougaye

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 1607

        #4
        Jag

        Ursprungligen postat av Tougaye
        kolla så att du inte har defekt juwelramp. det finns vissa ramper som har ett fel som juwel byter utan problem ..jag fick en ny ramp till mitt 450 vison kar .
        skall kolla med Juwel om detta!

        Kommentar

        • doohan
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 1607

          #5
          Andra märken då?

          Inga som råkat ut för problem med t, ex AquaEls heltäckande plastramper? Finns ju många som tillverkar möbelakvarium......Så tala ut!!!

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • september 2007
            • 1525

            #6
            Har läst många trådar om juwels dåliga kvalitet på ramper. Även på utlänska forum, och kan inte påminna mig om att jag har läst samma sak om andra tillverkare. I alla fall inte i samma utsträckning. Kan ju bero lite på att juwel tillhör dom lite dyrare och har högre krav på sig.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • jonre723
              Användare
              • oktober 2004
              • 439

              #7
              Antalet reklamationer på AquaEl-ramper är oändligt. På Juwel ganska många. Möbelakvarium överlag tycker jag är odugligt, men i många hem bestämmer den sämre hälften...
              Och så är det.
              /J

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                kvalite kostar, kolla in Elos från italien, många tycker att det är bland det bästa på marknaden http://www.eloseurope.com/en/index.p...page&Itemid=71
                (deras minsta söt eller salt burk komplett med ledljus kostar runt 15000 kr i sverige) Jag håller med jonre att det mesta "vanliga" är ganska risigt och det är konstigt att dessa märken fortsätter att vara just så vanliga, tror att de bättre systemen kommer/bör vinna mark med tiden kolla som exempel på Danmark där Vitrea (bra kvalite) vinner mark pga deras marknadsföring..
                Senast redigerad av specmats; 18 november 2009, 15:20.
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • mantis777
                  Användare
                  • oktober 2008
                  • 204

                  #9
                  Ursprungligen postat av doohan
                  Inga som råkat ut för problem med t, ex AquaEls heltäckande plastramper? Finns ju många som tillverkar möbelakvarium......Så tala ut!!!
                  Jag kan inte svar på exakt tillverkaren men både mitt gamla 200l och mitt nuvarande 300 l har jag haft problem med. Jag (glasmästaren) har tillverkat egna täckglas som tar bort den mesta kondensen så nu funkar det bra.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                  Inget akvarium för tillfället...

                  Kommentar

                  • Ola Sjödin
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 514

                    #10
                    Hur är erfarenheterna av RENAs akvarier? Jag har ett 2m:s RENA som fortfarande efter tre år känns bra. Har någon annan erfarenheter av deras möbelakvarium/belysningar?

                    Kommentar

                    • KuRtaN
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 778

                      #11
                      Farsan har ett Juwel Rio 400 som är från -08 och där rampen redan gett upp, och detta pga kondens. Rann vatten ur den =/
                      Over and out // Mathias

                      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av jonre723
                        Antalet reklamationer på AquaEl-ramper är oändligt. På Juwel ganska många. Möbelakvarium överlag tycker jag är odugligt, men i många hem bestämmer den sämre hälften...
                        Ganska grov anklagelse
                        hoppas du har någon bra statistik att visa upp
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Kan kvaliteten ha sjunkit på Juwels kar? I samband med övergång till T5 kanske? Brorsan har en drös Juwelburkar på 5-10 år och alla fungerar perfekt fortfarande. Själv har jag ett 10 år gammalt yngelkar som fungerar fint. Men alla dessa har T8-rör.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ett ganska vanligt problem med dessa nya inbrottssäkra armaturer.
                            är att om man inte drar åt tätningen ordentligt läcker vatten in genom lysrörshållaren in till barlasten som dör omedelbart.
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av FI
                              Kan kvaliteten ha sjunkit på Juwels kar? I samband med övergång till T5 kanske? Brorsan har en drös Juwelburkar på 5-10 år och alla fungerar perfekt fortfarande. Själv har jag ett 10 år gammalt yngelkar som fungerar fint. Men alla dessa har T8-rör.
                              Jag tror att Juvel var bland dom första med elektronisk barlast och i början var alla ganska dåliga.
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...