Kvalliten på Juwels ljusramper?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    #31
    Det

    som är skumt/motsägelsefullt med min ramp är att den lyser i ca 3 sek och sedan slocknar den för att inte tändas igen. drar jag ur kontakten en stund och provar igen så händer samma sak ingen. Alltså ljus i 3 sek o sedan slocknar den permanent igen. Har bytt brytaren + kontakten så nu återstår själva innerdelen i rampen=balasten=dyr och nästan omöjlig att byta, det går men du får förstöra rampen rejält mycket.

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #32
      Ursprungligen postat av doohan
      som är skumt/motsägelsefullt med min ramp är att den lyser i ca 3 sek och sedan slocknar den för att inte tändas igen. drar jag ur kontakten en stund och provar igen så händer samma sak ingen. Alltså ljus i 3 sek o sedan slocknar den permanent igen. Har bytt brytaren + kontakten så nu återstår själva innerdelen i rampen=balasten=dyr och nästan omöjlig att byta, det går men du får förstöra rampen rejält mycket.
      Detta är typexemplet på trasig Barlast (elektronisk)
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • Tougaye
        Användare
        • januari 2008
        • 30

        #33
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Jag hör ibland på forum att om man har ett rött märke under rampen så får man en ny utan problem.

        jag har alldrig hört detta från någon av mina leverantörer
        är detta sant eller är det så att butikerna hjälper till
        har själv fått en ny ramp från grossisten av juwel . skickade ett mail till dom att jag hade en ramp med klistermärket. dom sa att om jag skickade in rampen med garatin .så skulle det fixas . men jag va tvungen att gå till en zoo affär som har dom som grossist. några veckor senare fick jag en sprillans ny ramp.
        Tougaye

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #34
          Ursprungligen postat av Tougaye
          har själv fått en ny ramp från grossisten av juwel . skickade ett mail till dom att jag hade en ramp med klistermärket. dom sa att om jag skickade in rampen med garatin .så skulle det fixas . men jag va tvungen att gå till en zoo affär som har dom som grossist. några veckor senare fick jag en sprillans ny ramp.
          1. en ramp med garanti är en helt annan sak.....
          2. grossister byts ibland vilken menar du

          men det var bra att du fick en ny
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            #35
            Det

            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Detta är typexemplet på trasig Barlast (elektronisk)
            var det jag fruktade

            Tack för infon!

            Kommentar

            • Tougaye
              Användare
              • januari 2008
              • 30

              #36
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              1. en ramp med garanti är en helt annan sak.....
              2. grossister byts ibland vilken menar du

              men det var bra att du fick en ny
              1 rampen va mera än 3 år
              2 gibbon ( som va skit duktiga och snälla)
              Tougaye

              Kommentar

              • JimmyBoy77
                Användare
                • oktober 2005
                • 15

                #37
                Ursprungligen postat av doohan
                som är skumt/motsägelsefullt med min ramp är att den lyser i ca 3 sek och sedan slocknar den för att inte tändas igen. drar jag ur kontakten en stund och provar igen så händer samma sak ingen. Alltså ljus i 3 sek o sedan slocknar den permanent igen. Har bytt brytaren + kontakten så nu återstår själva innerdelen i rampen=balasten=dyr och nästan omöjlig att byta, det går men du får förstöra rampen rejält mycket.
                Hej, problemet du har med ovanstående har jag haft på i princip alla mina juwel ramper. Jag har ett RIO400, ett RIO240 och ett Trigon350. Det enda jag behövt göra är att byta ut ett av rören som är trasigt. Ramperna släcks när kretsarna känner av att något av rören är trasigt, dock gör den några försök att tända först. Det skulle kunna förklara ditt problem!

                //Jimmy

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 1607

                  #38
                  Ska

                  Ursprungligen postat av JimmyBoy77
                  Hej, problemet du har med ovanstående har jag haft på i princip alla mina juwel ramper. Jag har ett RIO400, ett RIO240 och ett Trigon350. Det enda jag behövt göra är att byta ut ett av rören som är trasigt. Ramperna släcks när kretsarna känner av att något av rören är trasigt, dock gör den några försök att tända först. Det skulle kunna förklara ditt problem!

                  //Jimmy
                  genast försöka fixa ett till rör och kolla det. Det ena röret ser lite mörkt/svart ut i ena änden,,,,,, Min ramp glr ett försök och då tänds den direkt, Slocknar också igen efte ca 3 sek. Sedan tar det en stund innan jag kan prova igen. Skall ändå prova med ett annat rör..

                  Kommentar

                  • JimmyBoy77
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 15

                    #39
                    Ursprungligen postat av doohan
                    genast försöka fixa ett till rör och kolla det. Det ena röret ser lite mörkt/svart ut i ena änden,,,,,, Min ramp glr ett försök och då tänds den direkt, Slocknar också igen efte ca 3 sek. Sedan tar det en stund innan jag kan prova igen. Skall ändå prova med ett annat rör..
                    Tja det är lite konstigt men första gången man försöker tända blinkar den några gånger, försöker man direkt efter igen, blinkar den inte alls.. Väntar man sen 10min så blinkar den igen. Allt detta händer när ett rör är sönder. Med dessa ramperna kan man inte he ett rör tänt utan alltid båda samtidigt.
                    Har för mig att detta beror på HF-donet inuti rampen.

                    Kommentar

                    • mattiaswidell
                      Användare
                      • december 2014
                      • 1

                      #40
                      Jag har exakt samma problem fast med en dyr Giesemann ljusramp för 5500:- så att det är dyrt gör inte alltid att man slipper problem, iaf jag bytte alla 4 24w t5 lysrören och nu funkar den som den ska igen. Så i mitt fall var det bara ngt av lysrören som va kasst kanske samma för dig?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...