Så får man väck grön/skitig vattenyta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Så får man väck grön/skitig vattenyta

    Det här är säkert gamla nyheter för många men jag var bara tvungen att dela med mig av denna upptäckt för er som kanske har levt under en sten precis som jag och inte har sett den än.

    Lite bakgrund först. För några veckor sedan råkade jag ut för något jag har lärt mig frukta som pesten pga att brorsan har haft problem med detta under ett antal perioder i ett par av hans akvarier

    - Grön vattenyta.

    Ni som har varit med om det vet säkert hur jobbig den kan vara. Man städar bort den, allt ser rent och fint ut, 3 dagar senare är den där igen. Illgrön. Enda gluggen genom ytan är just vid utblåset från ytterfiltrena. Och varför man får den kan säkert någon här svara på, själv har jag ingen aning, jag fick min för första gången nu i höst, i ett par månader gammalt akvarium utan problem med varken nitrit eller nitrat. Kanske kommer det med vattnet? Med maten? Ingen aning.

    Hur som helst.

    NU är den gröna vattenytan borta!
    Och så har det varit i en vecka ungefär. Kristallklar superren vattenyta, inte ens ett dammkorn syns där.

    Och tricket för att få bort den var en liten pryl från Fluval.

    Fluval Surface Skimmer



    Du installerar den på insuget till ytterfiltret och den fungerar helt enkelt som en ytavrinnare, insuget sker uppe vid ytan istället för nere vid botten.
    MEN... det bästa är att den även har insug nedtill också, med hjälp av en skruv upptill så ändrar du helt enkelt hur mycket av insuget som ska ske uppe och nere.

    I början ställde jag den så kanske 80% av insuget skedde upptill, på en timme var hela den illgröna vattenytan borta, endast i ena hörnet där vattnet stod lite mer stilla var lite grönt kvar, som dock var borta dagen efter.
    Nu när den gröna ytan väl är borta så har jag den så 70% av insuget sker nedtill, vilket i nuläget verkar vara lagomt för att rensa bort de få skräppartiklar som flyter på ytan samtidigt som man får bort en del av det som virvlar runt i vattnet också.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Fint tips!

    Kan vara något att testa när jag är tillbaka i gamet igen.

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Ursprungligen postat av Malawe
      Fint tips!

      Kan vara något att testa när jag är tillbaka i gamet igen.
      Ja den rekommenderas varmt, jag ska installera samma grej i övriga kar också tror jag. Enda nackdelen jag har märkt är att det kan sugas in lite luft i filtren om man ställer in så den suger mest upptill.

      Vad menar du med tillbaka i gamet igen? Har du tagit ner akvarierna?
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag har inget större akvarium igång och har inte haft det det senaste halvåret. Jag har just nu enbart tre mindre kar gåendes för att hålla igång yngelkar samt en del växter som jag hade i mitt 720...

        Ska införskaffa 2-3st 540L vad det lider men det är mycket som ska göras nu så det får ligga lite på väntan.

        Det lockar dock enormt att komma igång igen.

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Aha du har haft en liten svacka precis som jag innan i våras då, det är mest förvaring nu då alltså. Men det är bara dra igång allt igen då intresset nu börjar ta fart och sen är du på G igen. Det går snabbt då väl intresset börjar gro.
          För min del så är intresset nu på topp igen efter en rejäl svacka på några år. 4 kar igång och jaggor och fengäddor simmar lite var stans. Kan knappast bli bättre med andra ord!
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Hogan1
            Användare
            • augusti 2008
            • 149

            #6
            Jättekäckt.... fast hur gör man om man inte har något ytterfilter - utan endast cirkulationspumpar på filtermatta?
            Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ursprungligen postat av FI
              Aha du har haft en liten svacka precis som jag innan i våras då, det är mest förvaring nu då alltså. Men det är bara dra igång allt igen då intresset nu börjar ta fart och sen är du på G igen. Det går snabbt då väl intresset börjar gro.
              För min del så är intresset nu på topp igen efter en rejäl svacka på några år. 4 kar igång och jaggor och fengäddor simmar lite var stans. Kan knappast bli bättre med andra ord!
              Njae..det har faktiskt mest varit min livssituation (separation-renovering av lägenhet-sargad ekonomi-delad vårdnad) mer än en hobbysvacka. Lite mycket under en period som gick fel men nu är man på G uppåt igen...

              Meningen var att jag skulle sälja av 720 för att renovera lägenheten och slippa flytta runt på karet. Jag skulle varit igång nu med åtminstone ett 540 kar, men det kom saker ivägen som gjorde att jag fått pausa lite längre än beräknat..men säg den tidskalkyl och budget som håller..hehe.

              Roligt att du är igång på allvar igen!

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Ursprungligen postat av Malawe
                Njae..det har faktiskt mest varit min livssituation (separation-renovering av lägenhet-sargad ekonomi-delad vårdnad) mer än en hobbysvacka. Lite mycket under en period som gick fel men nu är man på G uppåt igen...

                Meningen var att jag skulle sälja av 720 för att renovera lägenheten och slippa flytta runt på karet. Jag skulle varit igång nu med åtminstone ett 540 kar, men det kom saker ivägen som gjorde att jag fått pausa lite längre än beräknat..men säg den tidskalkyl och budget som håller..hehe.

                Roligt att du är igång på allvar igen!
                Ajaj, jobbigt sånt där, förstår precis. Men du verkar vara på gång att ta dig tillbaka nu så det är ju kalas.
                I mitt fall blev det samma men tvärtom, det var en separation som fick fart på akvarieintresset igen, mer tid till ciklider istället för krångliga kvinnor
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • patdah
                  Användare
                  • december 2008
                  • 64

                  #9
                  Mata mindre och få stabilare värden i karet så slipper du grön yta i karet.

                  Kommentar

                  • doohan
                    NCS Medlem
                    • augusti 2004
                    • 1607

                    #10
                    Det

                    var ett bra tips! Har ytterfilter på alla större akvarium. Har dock inte haft detta problem ännu, Men bra att veta ifall det uppstår!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...