Eldbukarna dör en efter en...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Eldbukarna dör en efter en...

    Alltså nu måste jag höra mig för om någon har en idé vad som händer i ett av mina kar. Under senaste veckan har mina små eldbukar trillat av pinn en efter en, i princip varje dag har jag fått plocka upp en död fisk. Och de har sett pigga ut vid matningarna. Inget bråk utöver det vanliga.

    Övriga fiskar (jaguarciklid, loisellei) visar inga som helst tecken på sjukdom.

    Ingen nitrit, knappt någon nitrat. pH just under 7 som i alla övriga kar.

    Jag är helt lost här. Vad kan det vara?

    Värt att påpeka kanske, jag har fått besök av en aning cyano (blågröna alger) på botten. Samt har sedan två veckor tillbaka även fått problem med grön vattenyta, någon form av flytalg verkar det som. Men om cyanon och flytalgerna vore dödliga så borde väl övriga fiskar också påverkas?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Ursprungligen postat av FI
    Alltså nu måste jag höra mig för om någon har en idé vad som händer i ett av mina kar. Under senaste veckan har mina små eldbukar trillat av pinn en efter en, i princip varje dag har jag fått plocka upp en död fisk. Och de har sett pigga ut vid matningarna. Inget bråk utöver det vanliga.

    Övriga fiskar (jaguarciklid, loisellei) visar inga som helst tecken på sjukdom.

    Ingen nitrit, knappt någon nitrat. pH just under 7 som i alla övriga kar.

    Jag är helt lost här. Vad kan det vara?

    Värt att påpeka kanske, jag har fått besök av en aning cyano (blågröna alger) på botten. Samt har sedan två veckor tillbaka även fått problem med grön vattenyta, någon form av flytalg verkar det som. Men om cyanon och flytalgerna vore dödliga så borde väl övriga fiskar också påverkas?
    Hur stora är Eldbukarna? Jaggor har ju en tendens att "smaka" på allt, även äta upp mindre syskon om det är möjligt..
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Helt säker att de inte är utmobbade? Thorichthys tuffar på rätt bra tills det bittra slutet. Utmobbad Thorichthys känns ofta igen på att ryggfenan är konstant uppsprucken mellan två fenstrålar ungefär på mitten.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Hmm, svårt att säga om de har bråkat under dagarna då man inte har varit hemma, men jaggorna tjivas bara lite inbördes åtminstone då jag är hemma, möjligtvis har loisellei hackat på dem då de är lite aggressiva även mot andra. Jag ser dock inga skador på de två eldbukar som är kvar. De minsta var 3cm och den största 5cm.

        Eldbukarna plockar en del i sanden och där finns cyano på en del ställen. Skulle det kunna döda dem?

        Eller den gröna vattenytan? Den ger lägre syrehalt kanske?
        Jag har iaf skaffat en tillsats till filtren som ska suga upp ytvattnet, förhoppningsvis tar det bort den gröna ytan.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        Arbetssätt...