Färgfoder för gula fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Färgfoder för gula fiskar?

    Astataxin har ju ett tag varit en given färgförstärkning för röda fiskar.
    Ibland så hävdas det att det även förstärker gula färger, vissa hävdar dock att det gula går mot orange. Själv vet jag inte riktigt, mina golden är fina men någon direkt skillnad mot tiden utan astataxin har jag inte.
    Enligt vad jag läst så är det lutein som förstärker gult, grönkål och majs skall ha hög halt av lutein. Min fråga är vad har ni som försökt förstärka gula färger för erfarenhet ?, funderar själv på att byta ut ärtorna mot majs och grönkål i räkmixen men vill gärna höra era uppfattningar först?
    Senast redigerad av HåkanM; 04 september 2009, 09:35.
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Det finns flera typer av astaxanthin typ Carophyll red o Carophyll pink. När det gäller gul färgförstärkning så är Carophyll pink o fördra.
    Sedan när det gäller just gul färg finns det flera aspekter t.ex om man har järnhaltigt vatten så skall detta också göra att fiskens färg går från gult och mot det oranga hållet.
    Sedan när det gäller fodret så vi det ju till att man har fisk som klarar att bryta ner det man stoppar i käket också. Majs är ju inte det lättaste att bryta ner, alla som har småbarn o hundar vet ju att majskorn kommer ut i samma skick som det åkte in. Testa gurkmeja istället ett naturligt gult färgämne rikt på Curcumin E100.
    Senast redigerad av kaj.p; 04 september 2009, 15:55.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #3
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Det finns flera typer av astaxanthin typ Carophyll red o Carophyll pink. När det gäller gul färgförstärkning så är Carophyll pink o fördra.
      Sedan när det gäller just gul färg finns det flera aspekter t.ex om man har järnhaltigt vatten så skall detta också göra att fiskens färg går från gult och mot det oranga hållet.
      Sedan när det gäller fodret så vi det ju till att man har fisk som klarar att bryta ner det man stoppar i köket också. Majs är ju inte det lättaste att bryta ner, alla som har småbarn o hundar vet ju att majskorn kommer ut i samma skick som det åkte in. Testa gurkmeja istället ett naturligt gult färgämne rikt på Curcumin E100.

      Håller helt klart med kaj.p när det gäller majs. I många sjöar och vattendrag är det förbjudet att fiska med majs pga att fisken inte klarar av att bryta ner majsen.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Men golden kan väl inte bli orange av astaxanthin? Har fått för mig att de bara får fylligare färg?
        Mvh Alex

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          Färger på fisk hänger ihop med de pigmenterade celler fisken har.
          Olika nyanser görs möjligt genom kombinationer av olika lager av pigmenterade celler. Celler som medför fler än ett pigment kallas sammansatta pigmentceller. Har de inte sammansatta celler så har de just en färg. Så allt beror på hur just den artens pigmentceller är uppbyggda.
          De pigment celler som står för det röda kallas Erythrophores o de som står för det gula kallas Xanthophores.
          Så har de olika cell lagren på fisken sammansatta celler av dessa typer kan du förändra/förstärka färgen på fisken med typ astaxanthin. Innehåller fisken/artens celler inga Erythrophores så spelar det ingen roll hur mycket astaxanthin du ger den blir inte rödare för det.
          man kan ju se det på hannor o honor för jag antar att man ger dessa samma foder i malawi tanken eller är det hannarna du foderfärgar i första hand.
          Omvänt gäller för brun diskus honorna blir röda men inte hanarna.
          Senast redigerad av kaj.p; 04 september 2009, 19:02.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Appleone
            Användare
            • juli 2009
            • 25

            #6
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Färger på fisk hänger ihop med de pigmenterade celler fisken har.
            Olika nyanser görs möjligt genom kombinationer av olika lager av pigmenterade celler. Celler som medför fler än ett pigment kallas sammansatta pigmentceller. Har de inte sammansatta celler så har de just en färg. Så allt beror på hur just den artens pigmentceller är uppbyggda.
            De pigment celler som står för det röda kallas Erythrophores o de som står för det gula kallas Xanthophores.
            Så har de olika cell lagren på fisken sammansatta celler av dessa typer kan du förändra/förstärka färgen på fisken med typ astaxanthin. Innehåller fisken/artens celler inga Erythrophores så spelar det ingen roll hur mycket astaxanthin du ger den blir inte rödare för det.
            man kan ju se det på hannor o honor för jag antar att man ger dessa samma foder i malawi tanken är det hannarna du foderfärgar i första hand.
            Omvänt gäller för brun diskus honorna blir röda men inte hanarna.
            Intressant!

            Kommentar

            • maltandis
              Användare
              • oktober 2003
              • 1567

              #7
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Det finns flera typer av astaxanthin typ Carophyll red o Carophyll pink. När det gäller gul färgförstärkning så är Carophyll pink o fördra.
              Sedan när det gäller just gul färg finns det flera aspekter t.ex om man har järnhaltigt vatten så skall detta också göra att fiskens färg går från gult och mot det oranga hållet.
              Sedan när det gäller fodret så vi det ju till att man har fisk som klarar att bryta ner det man stoppar i käket också. Majs är ju inte det lättaste att bryta ner, alla som har småbarn o hundar vet ju att majskorn kommer ut i samma skick som det åkte in. Testa gurkmeja istället ett naturligt gult färgämne rikt på Curcumin E100.

              Ska vi prova nästa gång när ärtor och räkskal ska malas ihop till Elins ilangi, gurkmeja gör ju faktiskt såserna väldigt gula och kan fisken ta upp det verksamma ämnet så kanske man slipper rödaktiga ilangin. Vi har ju matat malawin en hel del med AN exell men det är nog inte optimalt för ilangin.
              Senast redigerad av maltandis; 04 september 2009, 22:12.
              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av maltandis
                Ska vi prova nästa gång när ärtor och räkskal ska malas ihop till Elins ilangi, gurkmeja gör ju faktiskt såserna väldigt gula och kan fisken ta upp det verksamma ämnet så kanske man slipper rödaktiga ilangin. Vi har ju matat malawin en hel del med AN exell men det är nog inte optimalt för ilangin.
                Ja nu tror jag inte att bara för att gurkmeja är gult så blir alla fiskar gula.
                Jag vet när jag matade med spirulina som är ruskigt grönt, inte blev mina fiskar grönare för detJanne

                Kommentar

                • maltandis
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 1567

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Ja nu tror jag inte att bara för att gurkmeja är gult så blir alla fiskar gula.
                  Jag vet när jag matade med spirulina som är ruskigt grönt, inte blev mina fiskar grönare för detJanne

                  Va?? Fick du inte nåra gröna malawis, vi får väl prova med lite gurkmeja och se vad det ger. Vi har ju haft knallgula diskusar (undrar vad de fick för mat) som sen blev väldigt röda av våran Boostade räkmix. Vi skulle gärna vilja att ilangin inte blir så röda (de är ju rätt gula nu)
                  Kaj har säkert hyfsat bra koll på vad asiaterna håller på med.

                  Bild på diskusen efter boostat käk och bild på hur den såg ut innan.
                  Senast redigerad av maltandis; 05 september 2009, 09:55.
                  Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av maltandis
                    Va?? Fick du inte nåra gröna malawis, vi får väl prova med lite gurkmeja och se vad det ger. Vi har ju haft knallgula diskusar (undrar vad de fick för mat) som sen blev väldigt röda av våran Boostade räkmix. Vi skulle gärna vilja att ilangin inte blir så röda (de är ju rätt gula nu)
                    Kaj har säkert hyfsat bra koll på vad asiaterna håller på med.

                    Bild på diskusen efter boostat käk och bild på hur den såg ut innan.
                    Blev du irriterad på mitt inlägg eller? jag var väl mest inne på vad du skrev om att såsen blev gul av gurkmejan, bara för att såsen blev gul så behöver inte dina ilangi bli gula för det.
                    Självklart får du testa vad du vill.
                    Förresten vad är boostat räkmix, är det någon slang ni använder uppe i Stockholm.Janne

                    Kommentar

                    • maltandis
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 1567

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Blev du irriterad på mitt inlägg eller? jag var väl mest inne på vad du skrev om att såsen blev gul av gurkmejan, bara för att såsen blev gul så behöver inte dina ilangi bli gula för det.
                      Självklart får du testa vad du vill.
                      Förresten vad är boostat räkmix, är det någon slang ni använder uppe i Stockholm.Janne
                      Absolut inte, jag är väldigt tolerant ;-). Japp har sett någon använda det uttrycket, Boostad = ett par matskedar astaxanthin. Elin (sambon) vill inte ha röda ilangi så vi provar väl Kajs tips, funkar det så vore det ju kanon. Det kan ju vara så att ilangin inte alls kan tillgodogöra sig det gula färgämnet. Låter ju lite som parikapulver för mig, tänkte bara att Kaj har nog superkoll på vad de asiatiska Diskusodlarna använder för att få fram knallgula diskusar.
                      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av maltandis
                        Absolut inte, jag är väldigt tolerant ;-). Japp har sett någon använda det uttrycket, Boostad = ett par matskedar astaxanthin. Elin (sambon) vill inte ha röda ilangi så vi provar väl Kajs tips, funkar det så vore det ju kanon. Det kan ju vara så att ilangin inte alls kan tillgodogöra sig det gula färgämnet. Låter ju lite som parikapulver för mig, tänkte bara att Kaj har nog superkoll på vad de asiatiska Diskusodlarna använder för att få fram knallgula diskusar.
                        Jag uppfattade inte Kajs inlägg som att det bara är gurkmeja som gör att dom asiatiska diskusarna blir knallgula, det är nog fler faktorer som spelar in.
                        Men om dina ilangi blir knallgula så är det ju kanon.
                        Vem har kommit på det utrycket boostad räkmix?Janne

                        Kommentar

                        • maltandis
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 1567

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Jag uppfattade inte Kajs inlägg som att det bara är gurkmeja som gör att dom asiatiska diskusarna blir knallgula, det är nog fler faktorer som spelar in.
                          Men om dina ilangi blir knallgula så är det ju kanon.
                          Vem har kommit på det utrycket boostad räkmix?Janne
                          Deelay?

                          Booster=förstärkare
                          Han jobbar ju med musik och har väl koll på förstärkare:-)
                          Senast redigerad av maltandis; 05 september 2009, 11:02.
                          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av maltandis
                            Deelay?
                            Ha ha ha, ja det kan jag tänka mig, vi har ju haft lite debatter om räkmix kontra aquanature pellets. Men då kan kan man ju kalla aquanatur pellets boostade, eftersom dom har tillsatt astaxanthin i det fodret också.Janne
                            Senast redigerad av malawijanne; 05 september 2009, 11:05.

                            Kommentar

                            • Pabbe
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 1805

                              #15
                              Tror nog gula fiskar kan få mer mättad gulhet av astaxanthin och kunde man koncentrera det gula i gurkmeja kanske de skulle bli mer gula än mättat gula med dragning åt orange.
                              Människor som äter för mycket karoten i koncentrerad form som morotsjuice blir ju gula i hyn...kanske lika mycket på grund av nedsatt leverfunktion
                              Det finns ju mängder av karotenoider varav astaxanthin är en, som ger upphov till rött. Andra ger upphov till gult.
                              Så gula grönsaker blir väl gula av någon annan karotenoid så det är väl inte helt fel att tänka att gurkmeja i mängder kan förstärka det gula. Än bättre att hitta den karotenoid som gör gult och koncentrera den kanske.
                              Jag är ingen expert. Bara tankar...

                              Snodde detta från en sida:


                              "Karotenoider är ett samlat begrepp för de fettlösliga röda och gula färgämnen som finns naturligt i växter och i vissa fotosyntetiska organismer, som alger och bakterier.

                              Karotenoider kallas också antioxidanter
                              Karotenoider har antioxidativa egenskaper. Därför kallas de antioxidanter.
                              600 sorters karotenoider
                              Det finns över 600 kända sorters karotenoider i naturen oh de delas in i två huvudgrupper: karotener och xantofyller. Bland xantofyllerna hittar vi antioxidanterna astaxanthin, lutein och zeaxanthin.



                              Naturens röda och gula färger
                              Karotenoider är orsaken till många av de röda, orangea och gula färger på blad, frukter och blommor, men också till vissa färger hos fåglar, fiskar, insekter och skaldjur. Några vanliga exempel på den orangea färgen är morötter, citrusfrukter, det röda i paprika och tomater samt den rosa färgen hos flamingon och lax."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...