"Regelbundna" vattenbyten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    "Regelbundna" vattenbyten.

    Har en fråga angående vattenbyten.

    Jag byter ca 30% 1 gång/vecka och det verkar fungera, vattnet är rent, inga alg problem och fisken ser kry och pigg ut.

    Men frågan är egentligen, om jag känner att jag har tid för det någon gång skadar det vattnets balans om jag byter säg 10-20% extra någon gång, hjälper det vattnet ytterligare eller blir det för mycket nytt vatten då? Eller hjälper det till att hålla nitrit halten nere?
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Ursprungligen postat av JosephineFredrik
    Har en fråga angående vattenbyten.

    Jag byter ca 30% 1 gång/vecka och det verkar fungera, vattnet är rent, inga alg problem och fisken ser kry och pigg ut.

    Men frågan är egentligen, om jag känner att jag har tid för det någon gång skadar det vattnets balans om jag byter säg 10-20% extra någon gång, hjälper det vattnet ytterligare eller blir det för mycket nytt vatten då? Eller hjälper det till att hålla nitrit halten nere?

    Att byta 50% någon gång skadar inte. Tvärtom.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • poujac
      Användare
      • maj 2006
      • 170

      #3
      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
      Har en fråga angående vattenbyten.

      Jag byter ca 30% 1 gång/vecka och det verkar fungera, vattnet är rent, inga alg problem och fisken ser kry och pigg ut.

      Men frågan är egentligen, om jag känner att jag har tid för det någon gång skadar det vattnets balans om jag byter säg 10-20% extra någon gång, hjälper det vattnet ytterligare eller blir det för mycket nytt vatten då? Eller hjälper det till att hålla nitrit halten nere?
      Om jag tex. vet att där kommar att gå mera än en vecka till nästa vattenbyta eller om där någon anledning har gått mer än en vecka, bytar jag mera vatten ibland upp till 60%.
      Senast redigerad av poujac; 09 augusti 2009, 21:29.
      >>Drive a real car drive a Jaguar<<

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Ok, bra att veta.

        Med med 10-20 % extra menar jag typ en dag mitt i veckan imellan de övriga vattenbytena.

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #5
          Ursprungligen postat av JosephineFredrik
          Ok, bra att veta.

          Med med 10-20 % extra menar jag typ en dag mitt i veckan imellan de övriga vattenbytena.
          Det är betydligt mer effektivt att byta mer än mindre...

          Om du byter 100 liter (14%) 4 gånger eller 400 liter (55%) så kommer du att ta bort betydligt mer "smuts" ut vattnet i det förra.

          Anledningen är att när du byter lite fler gånger, byter du också ut det nya vattnet som du fyllt på med.
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Intressant.

            På Zoomässan i Kungsbacka sa dom till mig att små byten ofta är det bästa.

            Tyckte personligen att det lät konstigt men testade på mina mindre akvarier. Hände väll inte så mycket men vattnet blev kanske aldrig riktigt klart faktiskt, inte som när jag byter 50% i dom. Fisken verkade dock trivas med mindre och "tätare" byten.

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Att byta 50% per vecka har aldrig fungerat bra för mig, jag tycker jag får för fladdriga vattenvärden så, eller fiskarna verkar då tycka det. Max 30% per vecka har fungerat bättre, eller som nu runt 20% varannan vecka och en hink eller så däremellan som har avdunstat. Lite nitrat har jag visserligen, men växterna mår väl bara gott av det, nitriten är alltid omätbar i alla fall.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Hos mig där ja har bra kranvatten så funkar 50%iga vattenbyte i veckan bäst.
                Men det breor på lite vad man vill med sitt vattenbytande. Vill man frakta bort Nitrat och fosfat så är stora vattenbyte bäst. Vill man tillsätta t.e.x karbonater via kranvattnet (om man har växtinriktning) så funkar det bättre med många små vattenbyte.

                Men ja är framförallt fisknörd så ja kör me stora vattenbyte
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Alltså så små vattenbyte som 10% har egentligen bara den fördelen att karet blir lite extra syresatt några timmar. Men har du god syresättning redan innan så har ett 10%igt vattenbyte ytterst marginell betydelse.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                    Har en fråga angående vattenbyten.

                    Jag byter ca 30% 1 gång/vecka och det verkar fungera, vattnet är rent, inga alg problem och fisken ser kry och pigg ut.

                    Men frågan är egentligen, om jag känner att jag har tid för det någon gång skadar det vattnets balans om jag byter säg 10-20% extra någon gång, hjälper det vattnet ytterligare eller blir det för mycket nytt vatten då? Eller hjälper det till att hålla nitrit halten nere?
                    Det som kan skada är om du gör ett jättebyte efter att inte ha bytt på fleara månader. Då ska du göra ett eller ett par mindre innan du gör t ex ett på 50%.

                    Är vattnet stabilt i kranen så kan man göra 90% vattenbyten en eller flera gånger i veckan (endast aktuellt för STOORA fiskar som slabbar när de äter eller hög belastning vid diskusodling och liknande).
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • yel_low
                      Användare
                      • augusti 2009
                      • 48

                      #11
                      mycket intressant ämne faktiskt, jag ska imorgon göra mitt första vattenbyte i mitt 375liters kar sen jag satte igång det förra veckan, har matat sparsamt i en vecka nu, fisken är pigg och kry och bökar om en hel del i mitt kolstensrös med bottengruset(råda), hur mycket ska jag byta? hade tänkt byta 1/3del? dels för att få ner tempen i vattnet lite oxå, då vi har svinvarmt här uppe nu och utan att lysrörsrampen är på och doppvärmaren på 22grader är det 27-28grader i karet..


                      sen tänkte jag höjja PH från nuvarande 6.8 uppemot 8, hur bär jag mig åt?

                      jag är en äkta NOOB än så länge
                      I mina Akvarium:

                      *Geophagus sp. "orange head tapajós"
                      *Satanoperca Leucosticta
                      *Marlboro Red
                      *Blue Diamond
                      *Kobalt Blue
                      *Div L-Malar
                      *Citron och Koppar Tetror

                      "Man kan inte ha för mkt filter"

                      Kommentar

                      • Cronan
                        Användare
                        • juli 2008
                        • 907

                        #12
                        Ursprungligen postat av yel_low
                        mycket intressant ämne faktiskt, jag ska imorgon göra mitt första vattenbyte i mitt 375liters kar sen jag satte igång det förra veckan, har matat sparsamt i en vecka nu, fisken är pigg och kry och bökar om en hel del i mitt kolstensrös med bottengruset(råda), hur mycket ska jag byta? hade tänkt byta 1/3del? dels för att få ner tempen i vattnet lite oxå, då vi har svinvarmt här uppe nu och utan att lysrörsrampen är på och doppvärmaren på 22grader är det 27-28grader i karet..


                        sen tänkte jag höjja PH från nuvarande 6.8 uppemot 8, hur bär jag mig åt?

                        jag är en äkta NOOB än så länge
                        1/3 låter bra i mina öron. Jag har ingen doppvärmare igång i något av karen på sommaren. Ang höja PH värdet så tycker jag det är kanon att ha någon form av kalkhaltig grus i karet. Har själv gömt två nylonstrumpor med faxegrus bakom min bakgrund och fyller på med bikarbonat efter varje vattenbytte. Har ett Ph värde runt 9 till mina troffar och dom trivs. Fördelen som jag ser det att inte bara andvända bikarbonat för att höja PH värdet utan även kalkhaltig grus är att man får ett väldigt stabilt vatten. Mitt PH ligger konstant på samma. Ska sägas att mitt PH värde från kranen är 7.8.

                        Kommentar

                        • Barracudan
                          Användare
                          • april 2005
                          • 453

                          #13
                          Jag byter 60% varje vecka. Har mycket fisk i akvariet, och tänker att "när jag ändå håller på och slabbar"

                          Fiskarna verkar trivas. Har dock inte provat med mindre vattenbyten.
                          Frontosamarkus

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Bra filosofi Barracudan, ja kan bara hålla med när man ändå håller på och blaskar och har bra kranvatten så kör ja som du hellre mer varje gång och skippa något vattanbyte där emellan.
                            Det som ja känner är det allra viktigaste är att göra det så lätt för sig som möjligt , d.v.s rätt längd på trädgårdsslangar o rätt snabbkopplingar så att det går så smidigt som möjligt. Min hobby höjde sig ett par snäpp när ja la av med spannar och började med slangar i stället.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Ursprungligen postat av yel_low
                              mycket intressant ämne faktiskt, jag ska imorgon göra mitt första vattenbyte i mitt 375liters kar sen jag satte igång det förra veckan, har matat sparsamt i en vecka nu, fisken är pigg och kry och bökar om en hel del i mitt kolstensrös med bottengruset(råda), hur mycket ska jag byta? hade tänkt byta 1/3del? dels för att få ner tempen i vattnet lite oxå, då vi har svinvarmt här uppe nu och utan att lysrörsrampen är på och doppvärmaren på 22grader är det 27-28grader i karet..


                              sen tänkte jag höjja PH från nuvarande 6.8 uppemot 8, hur bär jag mig åt?

                              jag är en äkta NOOB än så länge
                              Ja endel säger att vattenbyte den första månaden förlänger bara inkörningsperioden. Men jag kör hellre safe than sorry o mäter nitrit och nitrat och byter efter behov istället.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...