"Regelbundna" vattenbyten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    Det är egentligen inte alls nödvändigt att byta vatten varje vecka, även om man givetvis inte skall säga att det är fel för de som fått in rutinen. Jag vet dock av erfarenhet att det ibland kan vara dumt att säga till nybörjare att det är nödvändigt, för då tröttnar de kanske snabbare. Jag byter 50% varannan söndag.

    Har man yngel eller ungdjur så växer fiskarna fortare om man byter oftare och då är det kanon med en gång per vecka, gärna mycket vatten då med, 50% eller mer.

    Allt beror givetvis också på antalet fiskar, storlek på fiskarna, hur mycket man matar och vad man matar med.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #17
      Intressant ämne det där med vattenbyten, och vad jag förstår finns det ännu fler aspekter på det hela än vad som framkommit i tråden. Viktor var inne på att de växer snabbare med tätare vattenbyte och att man eventuellt inte behövde byta så ofta som varje vecka. Ola skrev att diskusfolk o vissa stor odlare byter stora mängder betydligt oftare. Orsaken till detta skulle då vara belastningen till vattnet.
      Frågan är dock om det är enda orsaken, jag tror inte det och efter Jörg Stendkerts föredrag på sista ciklidstämman har jag funderat en hel del på detta. Dvs varför använda mjukt vatten till vuxen fisk och hårt till ungfisk när man ändå byter flera 100 % per dag.
      Anledningen vad jag läst mig till är att fisk växer fortare i vatten med högre salthalt och att detta har o göra med fiskens osmotiska tryck. Det finns undersökningar som visar att mellan 10-50 % av fiskens energiåtgång går åt till att hålla uppe det osmotiska trycket. Så kan du jämna ut detta så kan fisken lägga mer energi på tillväxt. Så för yngel o tillväxt är microsiemens halten viktig vid våra vattenbyten

      Vidare när det gäller sötvattenfiskar styrs osmosregleringen av ett hormon som heter Prolaktin

      Prolaktin har också en annan funktion det kallas ibland faderskapshormonet. Och det har visat sig att när man givit diskus prolaktintillskott så ökar det yngelvårdande beteendet , inklusive ökat putsbeteende samt ökad slemproduktion.
      Jay F Hemdal skriver i sin bok Aquarium fish breeding att hierarkiska fiskar kemiskt kan mobba ut varandra.
      T.om så långt att den lägsta i rang helt kan lägga av.

      Då ett akvarium är en begränsad miljö spelar alltså vattenbytena en roll även här. Så när det är lek i karen skall man byta mindre för o behålla hormonkoncentrationen. Men är det mobbning o aggressivitet eller fisk på tillväxt så skall man byta mer för o späda ut den.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av Barracudan
        Jag byter 60% varje vecka. Har mycket fisk i akvariet, och tänker att "när jag ändå håller på och slabbar"

        Fiskarna verkar trivas. Har dock inte provat med mindre vattenbyten.
        Det var det jag menade med mitt inlägg. Är vattnet stabilt så är det samma värden i kranen som i akvariet och då kan man byta 90% om man vill (fiskarna måste ju simma också). Jag körde 90% i veckan när jag höll ett par Aequidens och ett par Crenicichla i 540. De slabbade när de åt. Jag hade kunnat filtrera som tusan men akvariet stod på arbetsrummet som jag delade så en massa filterbrum var inte aktuellt.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Det var det jag menade med mitt inlägg. Är vattnet stabilt så är det samma värden i kranen som i akvariet och då kan man byta 90% om man vill (fiskarna måste ju simma också). Jag körde 90% i veckan när jag höll ett par Aequidens och ett par Crenicichla i 540. De slabbade när de åt. Jag hade kunnat filtrera som tusan men akvariet stod på arbetsrummet som jag delade så en massa filterbrum var inte aktuellt.
          I uppsättningen jag har nu i samma akvarium samma filtrering men annan fisk (mal-tan-vic-soppa) så bytte jag inte vatten på ett år...

          När jag nu är tillbaka efter föräldraledighet och kopplar ur foderautomaten, byter vatten och matar rejält - ja då börjar firrarna försöka äta varandra och harmonin som fanns är helt försvunnen!
          Senast redigerad av Ola Svensson; 11 augusti 2009, 12:02.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #20
            Bra inlägg Kaj. Ja känner att ja tjatade mig blå om saltets positiva inverkan på vår fiskar för ett årsedan här på forumet. Nu fick ja ett argument till,,, att fisken växer snabbare.

            När det gäller det här me vattenbyte så finns det nog lika många rutiner som det finns akvarister. O det finns ju alltid en risk precis som Zaphi säger att man skrämmer bort folk från hobbyn om man överdriver sina rekomendationer om vattenbytande.

            Därför säger ja det för femtielfte gången. Mät Nitrat och lär dig hur dina fiskar mår vid olika förhållande så har man kommit en lång väg i sin hobby
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • yel_low
              Användare
              • augusti 2009
              • 48

              #21
              fan vilka änglar ni är

              jag ska mäta lite i karet idag och ev byta en del vatten samt höjja PH med bikarbonat, har 6.8 nu ur kran..

              ska ev bytta till ett aquael 500plus med UVC oxå idag får se har inte funderat klart... jag är ju trots allt pryl/teknik galen emellanåt!
              I mina Akvarium:

              *Geophagus sp. "orange head tapajós"
              *Satanoperca Leucosticta
              *Marlboro Red
              *Blue Diamond
              *Kobalt Blue
              *Div L-Malar
              *Citron och Koppar Tetror

              "Man kan inte ha för mkt filter"

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #22
                Tat lugnt med UV i början iallafall den första månaden innan karet är inkört. Jag tror att det kan förlänga inkörningen helt enklet.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • yel_low
                  Användare
                  • augusti 2009
                  • 48

                  #23
                  ahhap där ser man men tro är att icke veta

                  nån som hittat en fingängad anslutning som passar direkt i toalettkranen? för trädgårdsslang då såklart.
                  I mina Akvarium:

                  *Geophagus sp. "orange head tapajós"
                  *Satanoperca Leucosticta
                  *Marlboro Red
                  *Blue Diamond
                  *Kobalt Blue
                  *Div L-Malar
                  *Citron och Koppar Tetror

                  "Man kan inte ha för mkt filter"

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #24
                    Ursprungligen postat av yel_low
                    fan vilka änglar ni är
                    Klart man håller på blåvitt!
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #25
                      Ursprungligen postat av yel_low
                      ahhap där ser man men tro är att icke veta

                      nån som hittat en fingängad anslutning som passar direkt i toalettkranen? för trädgårdsslang då såklart.
                      Duschanslutningen passar bra till en trädgårdslangkoppling, i övrigt så rekommenderar jag kolfilter, särskilt vår och höst är kranvattnet här i Luleå rena giftet för firrarna ( kloramin) , ett stort vattenbyte kan leda till dödsfall.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #26
                        Ursprungligen postat av yel_low
                        ahhap där ser man men tro är att icke veta
                        Jepp ja tror.
                        Ja tror oxå att ingen i hela världen verkligen vet. Ja tror ingen har satt upp två identiska akvarium och kört igång från scrach, ett me uv o ett utan.
                        Men eftersom det är troligt att inte alla ytor i ett nystartat akvarium är besatta av bakterier så så är det troligt att UV:t som är bakteriedödare hämmar tillväxten.

                        Men det är va ja tror
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • yel_low
                          Användare
                          • augusti 2009
                          • 48

                          #27
                          Ursprungligen postat av HåkanM
                          Duschanslutningen passar bra till en trädgårdslangkoppling, i övrigt så rekommenderar jag kolfilter, särskilt vår och höst är kranvattnet här i Luleå rena giftet för firrarna ( kloramin) , ett stort vattenbyte kan leda till dödsfall.
                          jag har just insett att vi bor i samma by kul!

                          har just hittat en adapter för 37kr! perfekt.
                          I mina Akvarium:

                          *Geophagus sp. "orange head tapajós"
                          *Satanoperca Leucosticta
                          *Marlboro Red
                          *Blue Diamond
                          *Kobalt Blue
                          *Div L-Malar
                          *Citron och Koppar Tetror

                          "Man kan inte ha för mkt filter"

                          Kommentar

                          • Micke H
                            NCS Medlem
                            • oktober 2003
                            • 144

                            #28
                            Ursprungligen postat av yel_low
                            ahhap där ser man men tro är att icke veta

                            nån som hittat en fingängad anslutning som passar direkt i toalettkranen? för trädgårdsslang då såklart.
                            Hejsan

                            Gardena har en koppling som innebär att man byter ut den sista delen på toalettkranen där själva filtret på kranen sitter. Den nya delen har en fasad kant som är till för den tillfälliga anslutningen av trädgårdsslang. Det tar 2 sekunder att montera och när man inte använder den så ser kranen ut precis som vanligt.
                            jag köpte den nyligen på Bauhaus.

                            Hälsningar Micke
                            540 liter +222 +222 +100

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #29
                              UV känns ju lite overkill i ett vanligt akvarium, eller? Det är absolut inga problem att sköta ett akvarium utan UV. Tycker man skall försöka använda så lite teknik som möjligt...
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #30
                                Ursprungligen postat av Zaphi
                                UV känns ju lite overkill i ett vanligt akvarium, eller? Det är absolut inga problem att sköta ett akvarium utan UV. Tycker man skall försöka använda så lite teknik som möjligt...
                                Jag är en stor vän av UV utan att köra det själv
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...