Täckglas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Täckglas?

    Ja nu har jag lyckats krossa 2 täckglas till. 3 mm håller inte för att gå på
    när de ligger på golvet till exempel. Tidigare har jag lite när behov varit
    köpt nya täckglas hos glasmästare, det har varit stora prisskillnader från
    fantastiskt billigt till tja i stort sett halva priset av vad en ny burk kostar.
    Så hur gör ni när ni behöver nya täckglas ??, skär själva eller köper ??.
    Vilken tjocklek ??. Och ungefär vad betalar ni ??. Går det att göra täckglas i
    okrossbar polykarbonat ?.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    3mm glas räcker gott! Luta dem mot väggen eller nåt annat, så slipper du gå på dom.
    Jag skär till dom själv.
    Akrylglas är också bra, men det kostar nog mer än vanligt glas, fast det tjänar du ju in då du slipper trasiga täckglas!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Ursprungligen postat av HåkanM
      Så hur gör ni när ni behöver nya täckglas ??
      Snickrar ihop en trätopp. Jag gjorde så på mitt 240 under semestern, en simpel låda i plywood uppe på karet. Fungerar klockrent, man slipper både rymmande fiskar och trasiga täckglas, och får bättre ljus i karet också.

      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Ursprungligen postat av FI
        Snickrar ihop en trätopp. Jag gjorde så på mitt 240 under semestern, en simpel låda i plywood uppe på karet. Fungerar klockrent, man slipper både rymmande fiskar och trasiga täckglas, och får bättre ljus i karet också.

        http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...0-20090808.jpg
        Snyggt, är något liknande jag tänkt på mitt nästa projekt också fast med ljuset inbyggt också.

        Kommentar

        • yel_low
          Användare
          • augusti 2009
          • 48

          #5
          Jag använde mig av 6mm glas som glasmästaren skar till, ord pris cirkus 800kr kvadraten. samt att han borrade ett 70mm hål för min matapparat i ena glaset(2-delat)..
          I mina Akvarium:

          *Geophagus sp. "orange head tapajós"
          *Satanoperca Leucosticta
          *Marlboro Red
          *Blue Diamond
          *Kobalt Blue
          *Div L-Malar
          *Citron och Koppar Tetror

          "Man kan inte ha för mkt filter"

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av FI
            Snickrar ihop en trätopp. Jag gjorde så på mitt 240 under semestern, en simpel låda i plywood uppe på karet. Fungerar klockrent, man slipper både rymmande fiskar och trasiga täckglas, och får bättre ljus i karet också.

            http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...0-20090808.jpg
            ser ut som "bara" en ram utan lock? Är det så du gjort? Lite högre sarger så att fisken inte klarar att göra ett "uthopp" pga höjden??

            Men avdunstningen ökar eller hur?

            Snyggt gjort bygge förresten!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              3mm glas räcker gott!
              Det beror ju självklart på graden av egen klantskallighet men halveringstiden för 3mm täckglas är kort hos mig. Jag ser det som dumsnålt med så tunna glas. Jag sparar in pengarna på att täckglas på 6mm håller längre.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ursprungligen postat av FI
                Snickrar ihop en trätopp. Jag gjorde så på mitt 240 under semestern, en simpel låda i plywood uppe på karet. Fungerar klockrent, man slipper både rymmande fiskar och trasiga täckglas, och får bättre ljus i karet också.

                http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...0-20090808.jpg
                Snyggt!

                Jag har också gjort så och skippat täckglasen. avdunstningen blir inte särskillt stor tycker jag, dessutom är det bara bra med lite extra luftfuktighet.

                Det jag missade första gången jag byggde så där var att komma på ngn smidig lösning så att man slipper ta bort hela rampen vid vattenbyte eller när man ska håva fisk. Nu har jag gjort en helt annan lösning. Nu har jag burkarna inbyggda i en fejkvägg. Jag har fortfarande plywoodkanter på tre sidor av burken och framåt så täcker fejkväggen.

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Ursprungligen postat av joe
                  ser ut som "bara" en ram utan lock? Är det så du gjort? Lite högre sarger så att fisken inte klarar att göra ett "uthopp" pga höjden??

                  Men avdunstningen ökar eller hur?

                  Snyggt gjort bygge förresten!
                  Nja jag har löstagbara luckor på sidorna.



                  I mitten är det dock glaslister högst upp som sticker in i karet ca 5cm, de är där för att stadga upp karet antar jag då det inte är något tvärslående stag i mitten. Jag resonerade då att fiskarna verkligen måste sikta för att rymma för att ta sig ut i så fall, rätt vinkel osv, och det är inte så vanligt, de flesta stressas och "flyr" bara upp efter glaset och sedan ut ur karet pga att inget stoppar dem ovanför vattenytan.

                  Jo avdunstningen är rätt så rejäl... Minst 10 liter per vecka på ett 240 liters kar.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...