960L Projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Alexander Ylipää
    svarade
    Låter utmärkt Johan. Nästan som att det blir en liten kopia på mitt kar, fast något maffigare och ett par lite coolare firrar. Det kanske man spontant kan tycka är att det kanske behövs någon mer färgstark fisk i karet? Tetror är uteslutet då dina rovisar äter dem ganska fort. Vi provade ju Segelfensmolly med arowanan men de försvann. Måste nog ha hoppat ur karet.

    Jag längtar tills vi får bära kabraket. Låt oss loda!

    Lämna en kommentar:


  • Johanski
    startade ett ämne 960L Projekt

    960L Projekt

    Någon tjatade på att jag skulle lägga upp en projekttråd här på forumet om det nya 960 jag köper i veckan, så det får bli så. Ni får ha lite tålamod med mig då jag inte är speciellt duktig på att skriva sånt här, men here goes:

    Har sparat en längre tid för att köpa mig ett 960. Allt var planerat att köpas nytt då ett begagnat 960 inte lär dyka upp på blocket här uppe inom de närmsta åren... tji fick jag. Igår dök det en annons upp på blocket om ett 960 inkl. fyra-rörs ramp ställning och innerfilter. Två fisknördar som jag nyligen träffat befarade att det var ett typ 20 år gammalt kar som stått på landstingshuset som var uppe på blocket, då det inte finns jättemånga stora kar här uppe. Vi var alltså inte jättehoppfulla när vi åkte och kollade på karet imorse, men tji fick vi IGEN då karet var i absolut toppskick, silikonet såg alldeles utmärkt ut, någon enstaka repa på framrutan bara. Så jag tog det, direkt.

    Nu är det ju inget kar man bara slänger i bakluckan och åker hem med, så vi ska försöka lösa transportfrågan på torsdag eller så.

    Planerna med 960.. ja. Har ju ett 540L växtkar igång med 1 arowana och sju fengäddor. Arowanan tycker jag har det lite trångt, så det var därför jag började spara till ett större kar. Men med större kar så ryms det även fler fiskar, så min tänkta kombination för tillfället är:

    1 silverarowana
    8 st Uarus
    7 fengäddor (3 Endlicheri endlicheri, 2 ornatipinnis, 2 senegalus)
    2 st L114

    Ev. någon fler art, säkerligen någon till mal också. Tips och idéer? Krav är: Inte för glupska då fengäddorna inte hinner få sin mat utan att man måste slänga i ett kilo mat åt gången. De ska inte gräva nämnvärt och inte heller vara jätteaggressiva. Dvs. inga Jaguarer

    Eftersom jag inte orkar med, eller har råd, med ett till växtkar så blir detta ett kar utan växter (Därav uarus). Det blir rötter, någon/några BTN-moduler, eklöv, kvistar och mörk sand (Råda).

    Belysningen får tillfälligt bli fyra-rörsrampen, men jag ska köpa två st 60CM 1x150W MH-armaturer när jag får tag i ett par billiga. Enbart för det enormt sexiga skenet MH ger.

    Filtrering två stycken fluval FX5. Biobollar i första facket i botten, 10 PPI blå filtermatta tillskuren så den passar i de övriga korgarna.

    Något NI tycker ser tokigt ut med mina idéer? All kritik önskas. Bilder kommer när vi ska loda in karet, och kommer fortlöpande med tiden jag startar upp det.

    MVH Johan
Arbetssätt...