960L Projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bjorkman
    svarade
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Du får inte blanda äpplen o päron

    Du har helglas på en träbänk

    Johanski har alu akvarium på aluminiumbänk

    -------------------------------------------------------------
    sen är jag personligen emot ställningar till sådana akvarium även om det är botten skiva
    -----------------------------------------------------------------------------------
    det är din personliga åsikt utan erfarenhet ?

    Jag skulle jättegärna vilja veta vad du rekommenderar att ställa ett helglas akvarium på 800-900 liter på?

    Mvh Björkman
    Senast redigerad av Bjorkman; 27 augusti 2009, 01:07.

    Lämna en kommentar:


  • cf.akvarielagret
    svarade
    Ursprungligen postat av pettapetrochromis
    ojj när man ser bilden skulle jag kunna säga med en gång att detta förmodligen kunde hända

    om jag uppfattade det rätt var detta nästan 1 ton utan botten skiva / frigolit

    inte så konstigt att det sprack minsta sättning fel skruv på fötterna gör att det spricker sen är jag personligen emot ställningar till sådana akvarium även om det är botten skiva

    jag sover själv dåligt varje kväll då jag har ett 980 liters som står på en trä bänk som tillhör akvariet jag skulle vilja ha det på lekablock med botten skiva och frigolit i stället.

    jag undrar fortfarnade hur 1.5 cm träskivor kan hålla 1 ton är rädd varje dag för att något ska hända men då intalar jag mig själv att det bör hålla då denna bänk är byggd för detta akvariet )))


    jaja lycka till med allt och jag beklagar verkligen vill inte vara med om samma sak så mycket kan jag säga
    Du får inte blanda äpplen o päron

    Du har helglas på en träbänk

    Johanski har alu akvarium på aluminiumbänk

    -------------------------------------------------------------
    sen är jag personligen emot ställningar till sådana akvarium även om det är botten skiva
    -----------------------------------------------------------------------------------
    det är din personliga åsikt utan erfarenhet ?

    Lämna en kommentar:


  • cf.akvarielagret
    svarade
    Ursprungligen postat av Malme
    När min 375:a sprack för några år sedan var det inget krångel med försäkringsbolaget - Länsförsäkringar betalade de 80.00:- som skadan, enligt dom själva, gick på!
    Åttio spänn det var inte mycket

    Lämna en kommentar:


  • cf.akvarielagret
    svarade
    Ursprungligen postat av FI
    Vilken mardröm! Alexander berättade om den här tradegin igår ("passande nog" då jag skulle skaffa ett nytt kar ) men det blev ju ännu värre nu då man fick läsa snacket innan, alla planer och så.
    Ruggigt skönt att försäkringsbolaget inte knorrar i alla fall. Jag måste kolla upp hur mitt försäkringsbolag agerar vid såna här olyckor.
    Bor man i lägenhet tar hemförsäkringen allt lösöre hos försäkringstagaren, självrisken brukar vara ett par tusenlappar.

    Skador på huset får ägaren till huset ta självrisken för huset brukar vara 150000-200000kr
    det bråket har vi inte hört något om ännu.

    det som brukar bli bråk om är att husägaren säger att hyrestagaren har varit oaktsam, för att då vältra över kostnaden på någon annan.

    Lämna en kommentar:


  • Malme
    svarade
    När min 375:a sprack för några år sedan var det inget krångel med försäkringsbolaget - Länsförsäkringar betalade de 80.00:- som skadan, enligt dom själva, gick på!

    Lämna en kommentar:


  • FI
    svarade
    Vilken mardröm! Alexander berättade om den här tradegin igår ("passande nog" då jag skulle skaffa ett nytt kar ) men det blev ju ännu värre nu då man fick läsa snacket innan, alla planer och så.
    Ruggigt skönt att försäkringsbolaget inte knorrar i alla fall. Jag måste kolla upp hur mitt försäkringsbolag agerar vid såna här olyckor.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Sitter me lite gåshud på armarna när ja ser sanden överallt.
    Ett elände att få upp, kryper in överallt o kommer fram långt senare.

    Lämna en kommentar:


  • Alexander Ylipää
    svarade
    Visst var bottenrutan 12 mm Johan?

    Lämna en kommentar:


  • Appleone
    svarade
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    jag är en tillverkare, bara lite dyrare.
    Inte "bara" väl? vad jag förstått så vill du tillverka dina kar med marginal vad gäller glas tjocklek vilket motiverar - lite dyrare?

    Lämna en kommentar:


  • Appleone
    svarade
    Ursprungligen postat av Johanski
    Hej!

    Länsförsäkringar med allrisk. Dem ska ersätta allt som gått sönder, och det var inga som helst problem när jag ringde nu i morse.
    Länsförsäkringar har gått rykte - inte alltid billigast men bra att ha att göra med när det trasslat till sig - känner ett flertal personer med den erfarenheten. Ska själv byta hemförsäkring till dem.

    Lämna en kommentar:


  • Johanski
    svarade
    Hej!

    Länsförsäkringar med allrisk. Dem ska ersätta allt som gått sönder, och det var inga som helst problem när jag ringde nu i morse.

    Lämna en kommentar:


  • cf.akvarielagret
    svarade
    Ursprungligen postat av Appleone
    - jag antar tillverkaren är av en annan mening och det hela riskerar att gå in i polemik - ett upprop riktat till tillverkarna som lyser med sin frånvaro i denna fråga på Forumet? Lycka till i vart fall!
    jag är en tillverkare, bara lite dyrare.

    Lämna en kommentar:


  • slarvid
    svarade
    Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
    Som tur hade han försäkring med tillägg. Allt ersätts, även fisk och akvarium. Tur i oturen!!
    vilket bolag och vilken försäkring?

    Lämna en kommentar:


  • Appleone
    svarade
    Så trist... - men bra att du garderat dig via försäkringen!
    Kan det vara så att konstruktionen i grunden är för känslig och det är för många saker som kan gå fel? - är det rimligt att man ska behöva komplettera med skiva+friggo i luftspalten för att gardera sig - har man dessutom ett rörligt eller flytande golv som är vanligt i dag så blir det knepigt få rätt tryck - konstant på alla benen - Christer tyckte det behövdes fler o annorlunda ben - jag antar tillverkaren är av en annan mening och det hela riskerar att gå in i polemik - ett upprop riktat till tillverkarna som lyser med sin frånvaro i denna fråga på Forumet? Lycka till i vart fall!

    Lämna en kommentar:


  • HåE
    svarade
    Fruktansvärt tråkigt. Det verkar vara många stora kar som går sönder för tillfället. Hoppas allt löser sig.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...