Senaste fisken-tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eldnor
    Användare
    • juni 2008
    • 99

    #16
    Nya stigar

    Jag började ju med akvaristik i lite omvänd ordning, första fiskarna var troffar från Kiriza. Sedan har det varit ciklider som vart det intressanta. En kamrat har snackat om levandefödare, men det har inte direkt rockat...

    Under våren/sommaren har det dock hänt nått och mina yngelkar har plötsligt fått en massa växter och småfirrar. För ett år sedan hade jag inte trott på det, men simmar där gör dom.

    Kom i helgen hem från Kalmar, där jag vart på en kort semester. En låda fisk blev det också. Var på en akvarieaffär där och fyndade, japanblå endlers och Limia Tridens. Jag hittade också lite fjäderfenor, Tanganyika släpper inte sitt grepp utan vidare. Ungfisk av Dewindtii och Foai. När jag så kom hem, fick jag äntligen tag i Poecilia Salvatoris, Liberty Molly. Dom har jag sökt efter länge, och dom är precis så läckra som jag tänkt.

    Till helgen blir det Storstan och förhoppningsvis lite mera påfyllning i karen...

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #17
      Ursprungligen postat av doohan
      Att den vf hannen skall gå med dina xxl ilangi? Det brukar väll kunna ställa till det med rangordningen. Vill du tillföra nytt blod eller är det osämja som gör att du stoppar i en till VF Hanne?
      Nejdå. De Ilangi jag har kvar är typ medium VF + odlade i samma size. De två dominanta hanarna jag har nu som skall väck e inte tillräckligt bra...
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 1607

        #18
        Ok!

        Ursprungligen postat av ozric
        Nejdå. De Ilangi jag har kvar är typ medium VF + odlade i samma size. De två dominanta hanarna jag har nu som skall väck e inte tillräckligt bra...
        Då förstår jag

        Vad får man böta för i styckepris för en VF hanne av Ilangi? Såg att Kent i Nol tog tror det var 550st, och 450st om man köpte hela gruppen.

        Kommentar

        • doohan
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 1607

          #19
          Skrev fel

          Ursprungligen postat av doohan
          Då förstår jag

          Vad får man böta för i styckepris för en VF hanne av Ilangi? Såg att Kent i Nol tog tror det var 550st, och 450st om man köpte hela gruppen.
          Han tog 695kr per vf ilangi 9-11cm, vid köp av 10st 595kr st, och 450kr st vid köp av hela gruppen. 9+19st

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • september 2007
            • 1525

            #20
            Mitt senaste inköp var 11 st neolamprologus leleupi.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #21
              Ursprungligen postat av doohan
              Han tog 695kr per vf ilangi 9-11cm, vid köp av 10st 595kr st, och 450kr st vid köp av hela gruppen. 9+19st
              Ja, Ilangi är fortf. en dyr fisk. Var dessa bra då? För det priset skulle iaf jag kräva toppklass på samtliga i gruppen.
              Senast redigerad av ozric; 15 juli 2009, 12:59. Anledning: sfec
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • maltandis
                Användare
                • oktober 2003
                • 1567

                #22
                Mina nya fiskar kommer på fredag med Mathias Eldnor från Gotland:-)
                Otopharynx sp. Golden blueface 2+3,


                P. Virgatus Gome 1+1 http://www.ciklid.org/artregister/ar...ats=Gome&fp=02

                6 st Placidochromis phenochilus Mdoka


                PS Williamsi http://www.malawi-dream.info/Pseudot...th_Makonde.htm
                Senast redigerad av maltandis; 15 juli 2009, 15:26. Anledning: Länkar till bilder på arterna jag får på fredag
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                Kommentar

                • fishweed
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 434

                  #23
                  fixade iordning mitt lilla 110literskar idag å tog ut den sista schackbrädescikliden som var kvar och satte i ett Apistogramma panduro par istället och även lite neontetror och 4st kopparbarber. Får se hur cikliderna gillar det nya hemmet.
                  hur googlar man efter ett liv?

                  Kommentar

                  • doohan
                    NCS Medlem
                    • augusti 2004
                    • 1607

                    #24
                    Jag

                    Ursprungligen postat av ozric
                    Ja, Ilangi är fortf. en dyr fisk. Var dessa bra då? För det priset skulle iaf jag kräva toppklass på samtliga i gruppen.
                    har inte sett dem utan jag läste bara på hans prislista från den 28/3-09. Men jag vill väll tro att dom var väldigt fina för det priset.

                    Kommentar

                    • oaken
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 269

                      #25
                      Inga ciklider, men jag är glad ändå:

                      Betta brownorum "Sibu"
                      Betta tussyae "Kuantan"
                      Micropoecilia picta, röda varianten
                      Parosphromenus deissneri "Bangka" Linke/Dahl 08
                      Parosphromenus nagyi "Cherating" Hallmann 04
                      Parosphromenus quindecim "Manis Mata"
                      Parosphromenus spec. "Tanjong Malim"
                      Parosphromenus spec. "Langgam"

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        Ursprungligen postat av oaken
                        Inga ciklider, men jag är glad ändå:

                        Betta brownorum "Sibu"
                        Betta tussyae "Kuantan"
                        Micropoecilia picta, röda varianten
                        Parosphromenus deissneri "Bangka" Linke/Dahl 08
                        Parosphromenus nagyi "Cherating" Hallmann 04
                        Parosphromenus quindecim "Manis Mata"
                        Parosphromenus spec. "Tanjong Malim"
                        Parosphromenus spec. "Langgam"
                        Coolt... Var hittar man dessa firrar? Jag har haft deissneri och jag gillade dem skarpt, men de blev aldrig speciellt snygga trots att de lede i kanske fem år. Kanske hade jag bara honor? De var roliga ändå tyckte jag. Verkade tänka hela tiden typ.. vart ska jag simma nu?
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • oaken
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 269

                          #27
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Coolt... Var hittar man dessa firrar? Jag har haft deissneri och jag gillade dem skarpt, men de blev aldrig speciellt snygga trots att de lede i kanske fem år. Kanske hade jag bara honor? De var roliga ändå tyckte jag. Verkade tänka hela tiden typ.. vart ska jag simma nu?
                          Tja.. den art som kan dyka upp i handeln av de på listan är i princip Betta brownorum, de andra är extremt ovanliga i Sverige åtminstone (förutom M. picta då).
                          De har ju ganska speciella krav, men jag kan säga att det inte var deissneri som du hade utan någon annan art. Under en lång period så importerades alla Parosphromenus-arter som deissneri, men den riktiga P. deissneri har bara fångats av hobbyister och är därför mycket ovanlig. Så här ser den ut i alla fall: http://parosphromenus.pandaplus.dk/deissneri.htm

                          Och på den sidan kan du läsa mer om andra Parosphromenus. Var för övrigt från den killen som all ovanstående fisk kom ifrån

                          Kommentar

                          • maltandis
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 1567

                            #28
                            Jag fick hem mina nya firrar idag. Är det någon som har /har haft Otopharynx sp. Golden blueface. Vet inte så mycket om dom ännu. De ska tydligen vara rätt lugna, så passande sällskap blir väl lethrinops och någon mesig aulonocara som maylandia eller nått?
                            De går nu med Copadichromis trewavasae, slängde i dom innan jag blev tvungen att dra till jobbet.
                            Senast redigerad av maltandis; 20 juli 2009, 12:02.
                            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                            Kommentar

                            • Eldnor
                              Användare
                              • juni 2008
                              • 99

                              #29
                              Då var det dags igen

                              Lördag natt så trasslade jag med knutar och koppade jag igen, oerhört nöjd med nytillskotten. Första personen som såg dom i karet sa: "Ja, dom ser precis ut som strömmingar". Surnar till lite först, men hon har ju rätt. Två Tricoti-honor på +15 cm liknar jävligt mycket strömmingar...

                              Tur att jag vet vad dom är. Hannen hade jag ju redan hemma, han fick komma i lite senare. I karet går också P. Typus, en munruvande mal från Tanganyika. Dessa kom också i lördagsnatt. Jag skall komplettera med T-killi och har flyttat över en unghanne för att se om det fungerar. Kanske får Snäckisarna bo där också (Stappersi).

                              Det flyttade också in tre L031, Peppermint pleco, dom får dock bo i ett annat kar. De var inte så stora, men snygga och när dom växer till sig lite så är dom bland de läckraste malarna.

                              Jag fick också tag i lite Stockholmsodlade levandefödare. En endler-hybrid som kallas "California tiger", ser ut som Endler-guppy med gult ormskinns-mönster på bakkropp och stjärt, granna som attan. Sedan blev det en trio dvärgsvärdbärare.

                              En mycket trevlig resa. Vi sålde också en hel del egenproducerad fisk. Jag tycker att det är en sak som berikar hobbyn mycket. Att få lite nytt kapital och inte behöva snåla med inköpen av nya firrar/utmaningar.

                              Kommentar

                              • Sebastian
                                Användare
                                • januari 2009
                                • 204

                                #30
                                Mitt senaste fisk köp var 2st L.dorsigerus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...