Vattenbyte sommartid??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håknil
    Användare
    • december 2005
    • 484

    Vattenbyte sommartid??

    hej

    Det skrives ju en del om kontinueliga vattenbyten.

    Mitt 700 l Ca:akvarium avdunstar ca. 70 l på två veckor.
    Det borde väl räcka(efter muddring av botten) att fylla på
    detta vatten med jämna mellanrum?+ tillsätta salt I dl?

    Vad tror "experterna" om detta? Dempseyparet leker mest
    hela tiden och Jaguarerna växer bra på laxpellets.

    tacksam för kommentarer.

    Mvh

    Håkan
  • endymion

    #2
    Jag skulle säga att det beror på hur du gör normalt sett. Blir det nästan som du gör annars tror jag säkert att det funkar.

    Kommentar

    • Håknil
      Användare
      • december 2005
      • 484

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      Jag skulle säga att det beror på hur du gör normalt sett. Blir det nästan som du gör annars tror jag säkert att det funkar.
      hej

      Tack för det.Du har ju en del att pyssla med har jag noterat.

      Har du överhuvudtaget tid över att göra nåt annat?

      Mvh

      Håkan

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #4
        Huvudorsaken till vattenbyten är att man får bort avfallsämnen och annat som fiskarna utsöndrar i vattnet (och kanske tillsatt några nyttiga saker med det nya vattnet eventuellt).

        Vatten som avdunstar minskar inte på avfallsämnena, utan det är ren vattenånga som avdunstar. Med tiden blir alltså bl.a. urinkoncentrationen i akvarievattnet bara högre om man endast ersätter avdunstat vatten.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • april 2002
          • 2277

          #5
          Jag kan ju erkänna att jag slarvar lite på sommaren ang vatten byte, bytar normalt halva vatten mängden i karet varannan vecka men nu kan det bli både 3-4v mellan gångerna, men jag märker ingen direkt skillnad på fiskarna ändå bara att det ligger mer växt rester och skit på botten kanske + mera alger på rutorna men det kanske har förklaringen på vattenbytena... ska ta ett rejät tag i karet i nästa vecka+ även ladda kameran har en del trevliga saker visa er nu på CA bilds tråden + SA åxo återkommer
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          • Håknil
            Användare
            • december 2005
            • 484

            #6
            Ursprungligen postat av Micke Jarhl
            Jag kan ju erkänna att jag slarvar lite på sommaren ang vatten byte, bytar normalt halva vatten mängden i karet varannan vecka men nu kan det bli både 3-4v mellan gångerna, men jag märker ingen direkt skillnad på fiskarna ändå bara att det ligger mer växt rester och skit på botten kanske + mera alger på rutorna men det kanske har förklaringen på vattenbytena... ska ta ett rejät tag i karet i nästa vecka+ även ladda kameran har en del trevliga saker visa er nu på CA bilds tråden + SA åxo återkommer
            Hej Micke

            Tack för det.Det är ju därför jag ställer frågan om era erfarenheter.

            Visst bildas det en del grönalger och skit,framförallt på sommaren
            när man är extra slö med skötseln!

            Jag fyller på vid behov och firrarna verkar trivas trots alla alger.

            Jag har ett Eheim 1260 som driver en 30 l hink med grus,biobollar
            och vadd.Har inte rört det på flera år!Har också en 2252 som "lunkar på"
            med genomsköljning och rengöring lite då och då.Fantastisk maskin.

            Vad tror han om det förfarandet?

            Tack för support

            Håkan

            Kommentar

            • Micke Jarhl
              Användare
              • april 2002
              • 2277

              #7
              funkar säkert kanon..Mata lite lagom bara jag matar bara varanan dag(stora fiskar)
              Micke Jarhl Med akvarium!

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Ursprungligen postat av Håknil
                Mitt 700 l Ca:akvarium avdunstar ca. 70 l på två veckor.
                Det borde väl räcka(efter muddring av botten) att fylla på
                detta vatten med jämna mellanrum?+ tillsätta salt I dl?
                Missförstår jag nu eller tillsätter du salt vid varje påfyllning? Tänk i så fall på att saltet inte avdunstar med de 70 liter vatten som avdunstar. Saltet stannar kvar så i så fall ökar du kontinuerligt salthalten i vattnet.

                Angående vattebytesintervallet så är 70 liter varannan vecka rätt ok i mina ögon. Tänk dock på att det kan vara lite lurigt att bara fylla på samma mängd som avdunstat, eftersom eventuell skit stannar kvar i karet. Nitraten kan på sikt skena iväg. Fiskarna klarar sig dock, långsamma förändringar hanterar de utmärkt, jag har haft pigga fiskar i vatten som gett max utslag på nitrattester. Det är plötsliga förändringar de kan stryka med av. Ett panikbyte av en stor mängd vatten, för att städa karet ordentligt efter att ha mätt upp en "farlig" nitratmängd, kan ironiskt nog leda till döden.

                Testa mäta upp nitraten är mitt tips, då ser du vart det är på väg, om inte annat för att slippa krångel om du vill slänga i nån ny firre nån gång.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                Arbetssätt...