Akvariedagbok

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran Å
    Användare
    • december 2005
    • 1295

    Akvariedagbok

    När man har flera kar igång med olika fiskar ( jag har 7st för tillfället ) kan det bli lite jobbigt med minnet att hålla reda på vad som händer i de olika karen.

    Jag anv därför en liten almenacka för noteringar såsom vattenbyten, tuggande honor, medicineringar och andra händelser som inträffar i karen.

    Detta underlättar att hålla reda på olika händelser, samt att man kan gå tillbaka och kolla ev historik.


    Vad använder ni för hjälpmedel för er akvarieskötsel ?
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/
  • pny
    Användare
    • april 2002
    • 210

    #2
    Ursprungligen postat av Göran Å
    Vad använder ni för hjälpmedel för er akvarieskötsel ?
    En blogg...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Ursprungligen postat av Göran Å
      När man har flera kar igång med olika fiskar ( jag har 7st för tillfället ) kan det bli lite jobbigt med minnet att hålla reda på vad som händer i de olika karen.

      Jag anv därför en liten almenacka för noteringar såsom vattenbyten, tuggande honor, medicineringar och andra händelser som inträffar i karen.

      Detta underlättar att hålla reda på olika händelser, samt att man kan gå tillbaka och kolla ev historik.


      Vad använder ni för hjälpmedel för er akvarieskötsel ?

      Excel.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 1607

        #4
        Har

        Ica,s Almenacka. Men det blir till att skaffa en kalender modell Görans. Lite lite plats på ica,s almenacka att få plats med all info

        Kommentar

        • Markie
          Användare
          • september 2008
          • 512

          #5
          Ncs kalender så klart!
          Senast redigerad av Markie; 07 juni 2009, 12:37.

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8596

            #6
            Ursprungligen postat av Göran Å
            När man har flera kar igång med olika fiskar ( jag har 7st för tillfället ) kan det bli lite jobbigt med minnet att hålla reda på vad som händer i de olika karen.

            Jag anv därför en liten almenacka för noteringar såsom vattenbyten, tuggande honor, medicineringar och andra händelser som inträffar i karen.

            Detta underlättar att hålla reda på olika händelser, samt att man kan gå tillbaka och kolla ev historik.


            Vad använder ni för hjälpmedel för er akvarieskötsel ?
            Nästan exakt lika, dock så att jag har en för vattenbyten och en för allt annat. Övergick till detta eftersom vattebyteshändelserna är så många relativt sett att det blev svårt att hitta det andra.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Ja har länge varit inne på din ide Göran men kommer liksom inte till skott.
              Ja kör dock dagbok när det gäller växter i trädgården. När man sådde, satte, klippte, vilka som misslyckats osv.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • HåE
                Användare
                • september 2007
                • 1525

                #8
                Jag använder en anteckningsbok där jag för in allt angående mina kar.
                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                Kommentar

                • Mia L
                  Användare
                  • april 2002
                  • 83

                  #9
                  Kul initiativ till denna tråd. Alltid kul att höra hur andra gör och få det att fungera.

                  Jag har en pärm med massa lösa blad. Skriver in allt under datum men har de olika lekarna längst fram för att hålla koll när det är dags att flytta en hona eller bara se hur frekvent vissa leker. Har just nu en guldancistrus som lägger rom var 15:e dag.
                  Har dessutom en tavla i rummet där jag skriver vad som behöver göras samt funderingar på ändringar och när tuggande honor måste flyttas till ett annat akvarium senast.
                  Mia L

                  Kommentar

                  • rent vatten
                    Användare
                    • november 2005
                    • 530

                    #10
                    Jag antecknar ingenting.Jag kör på gammal vana.Vattenbyte i lokalen 2 gånger per vecka och matning 2 gånger per dag.Tuggande honor har jag koll på men väntar ca 2 veckor innan jag flyttar dem. Jag tycker det fungerar bra ändå har jag lite drygt 50 kar i gång.
                    Senast redigerad av rent vatten; 07 juni 2009, 22:49.

                    Kommentar

                    • Carl
                      NCS Medlem
                      • maj 2002
                      • 373

                      #11
                      Jag har ett vanligt notepad sedan 1999 som jag först cikliddagbok i, funderar på att trycka på papper och läsa igenom, eller publicera i CB. Faktum är att det har lärt mig mycket, man glömmer och går tillbaka och kollar hur man gjorde sist.
                      /Carl
                      www.stockholmsciklidklubb.com

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Den enda någotsånär dagbok jag gjort var om mina Botior http://botia.blogspirit.com/archives/

                        Annars så skriver jag bara upp i vanlig almanacka när fiskar lekt och när jag eventuellt ska fånga dem o ha dem i ett spottkar. Men ju äldre man blir desto latare blir man (jag) och försöker komma ihåg vad man gjort. Och det är minnsan inte lätt ibland!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1338

                          #13
                          Ursprungligen postat av Göran Å
                          Vad använder ni för hjälpmedel för er akvarieskötsel ?
                          På odlingsbaljor och liknande där det estetiska inte är viktigt skriver jag lekdatum o.dyl. med spritpenna direkt på akvarieglaset.
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • Göran Å
                            Användare
                            • december 2005
                            • 1295

                            #14
                            Att skriva en artikel

                            En fiskdagbok kan vara guld värd för den som är intresserad av att skriva artiklar för CB.


                            Så var det för mig när jag började skriva förra året om händelser som har hänt i mitt akvaristiska liv.

                            Det vara bara att leta rätt på gamla dagböcker med noteringar och börja skapandet av en artikel.


                            Någon som läser detta har kanske en blivande artikel liggandes i en låda.....

                            Mvh Göran
                            http://www.skovdeaf.se/
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                            http://www.skovdefagelklubb.se/

                            Kommentar

                            • classe
                              NCS Medlem
                              • april 2007
                              • 1147

                              #15
                              ja mkt bra den att skriv om bok men jag har bra huvudet så man byter där min karet varje vecka från mellan 6-8 dagar den med min akvariefiskar och har tre akvarium..
                              375 LITER Malawi arter..
                              74 Liter Malawi yngel...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...