Silikon och kniv !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dalarna

    Silikon och kniv !

    Behöver limma en ny botten i mitt 375L kar. Men hur tusan får man undan den gamla silikonen på smärtfriaste sättet.
    Har varit och köpt både rakblad av industrityp samt en brytkniv, som bladet är ställbart på. Nu behöver jag skära loss några glasskivor som är limmade på botten och i framkant. (Extra stöd) Glasskivorna är ca:8cm breda, och ca.40cm långa varvid jag provade med "brytkniven". Det går att skära genom den gamla limmfogen med det är ett riktigt slavjobb. Rakbladen räcker ju inte in så långt.
    Finns det någon som kanske har ett bra tips att få bort det gamla
    silikonet. Kan knappast tro att det går att lösa upp den på något vis ? Syrabeständigt? Att försöka bryta är då inte att tänka på för då spricker ju glaset direkt kan jag tro. Eller är det kniven och rakblad som gäller ? Där limmfogen inte är så bred är det inga större problem att skära. Men då limmfogen är 8cm bred!! Knivbladet suger ju fast när man kommer några cm in under glaset kan jag lova.
    Skulle kunna tro att fler än jag har dykt på problemet.

    Tacksam för svar....
    Mvh
    /Stig

  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Det är nog bara kniven som gäller. Själv plockade jag isär ett kar för ett tag sen och det tog sina kvällar. Kör med rakblad sakta men säkert, så släpper det till slut.



    mvh

    Tony Lejvell
    Tony Englund

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Om kniven "suger" fast i silikonet, skulle man inte kunna prova att droppa på olja när man skär?
      Har inte provat det själv, bara en tanke.
      Hörde av en bilmekaniker att när de skulle skära i gummi, typ stänklappar så hade de på olja eller höll det som skulle skäras under vatten.

      Kommentar

      • toto99

        #4
        Blanda några droppar diskmedel i ett glas vatten och doppa sen
        rakblad/kniv...sen går det hur lätt som helst!!

        //Peter

        Kommentar

        • -Anton-
          Användare
          • januari 2003
          • 66

          #5
          Ja men disk medel är ju giftigt om man sen ska ha fisk i det.

          MVH:///Anton

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Det är ju bara att skölja bort. Glaset måste ändå rengöras med t.ex kemiskt rent aceton innan man limmar.Och därefter bör akvariet tvättas o sköljs med många vatten.

            Och förresten du diskar väl dina tallrikar o bestick med diskmedel och lever fortfarande?

            // Wilhelm

            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            Arbetssätt...