Fel på vattnet i Stockholm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Fel på vattnet i Stockholm?

    Hallå där.
    Jag har två stora burkar, helt olika biotoper i burkarna, inget gemensamt, har haft spridda trassel i ca 2 veckor, några flåsar, småfisk dör, ser hängiga ut. Inte bukvattensot eller liknande. Igår gjorde jag därför ett lite större vattenbyte än vanlig och nu ser firrarna ännu tristare ut varför jag undrar om det kan vara vattnet? Jag bor i Hammarby Sjöstad, någon annan som upplevt liknande som kanske har samma vatten som jag?
    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Ursprungligen postat av Carl
    Hallå där.
    Jag har två stora burkar, helt olika biotoper i burkarna, inget gemensamt, har haft spridda trassel i ca 2 veckor, några flåsar, småfisk dör, ser hängiga ut. Inte bukvattensot eller liknande. Igår gjorde jag därför ett lite större vattenbyte än vanlig och nu ser firrarna ännu tristare ut varför jag undrar om det kan vara vattnet? Jag bor i Hammarby Sjöstad, någon annan som upplevt liknande som kanske har samma vatten som jag?
    /Carl
    bor vid mariatorget så det är nära men osäker ifall det är samma vatten som du har men har inte märkt nått alls
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Ursprungligen postat av Carl
      Hallå där.
      Jag har två stora burkar, helt olika biotoper i burkarna, inget gemensamt, har haft spridda trassel i ca 2 veckor, några flåsar, småfisk dör, ser hängiga ut. Inte bukvattensot eller liknande. Igår gjorde jag därför ett lite större vattenbyte än vanlig och nu ser firrarna ännu tristare ut varför jag undrar om det kan vara vattnet? Jag bor i Hammarby Sjöstad, någon annan som upplevt liknande som kanske har samma vatten som jag?
      /Carl
      Efter vattenbyte i ett av karen för ca två v sedan hade jag pötsligt mjölkigt vatten. Gjorde ett byte till och undersökte filter, inredning etc. Samma resultat med lite mer flåsiga fiskar. Har ej bytt i mitt stora kar. Vågar knappt efter denna läsning. Bor i Gubbängen.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        ska tilläggas att jag böt vatten förra torsdagen och då märkte jag inget, planerar att byta nu i helgen (om jag vågar!)
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Ursprungligen postat av Carl
          Hallå där.
          Jag har två stora burkar, helt olika biotoper i burkarna, inget gemensamt, har haft spridda trassel i ca 2 veckor, några flåsar, småfisk dör, ser hängiga ut. Inte bukvattensot eller liknande. Igår gjorde jag därför ett lite större vattenbyte än vanlig och nu ser firrarna ännu tristare ut varför jag undrar om det kan vara vattnet? Jag bor i Hammarby Sjöstad, någon annan som upplevt liknande som kanske har samma vatten som jag?
          /Carl
          Bor i Järfälla och här är det då inga problem, byter vatten varje dag (olika kar). Har installerat kolfilter för säkerhets skull, kanske kan hjälpa till och eliminera vissa problem.

          /Johan
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Carl
            NCS Medlem
            • maj 2002
            • 374

            #6
            Tack för era inlägg.
            Det är inte meningen att skrämmas, kan förstås finna andra anledningar till att mina firrar blir lite kassa. Det konstiga var ju att det var bägge karen samtidigt efter ett extra stort vattenbyte.........
            Självklart tror jag ju inte att vattnet överlag är dåligt, men jag undrar om det inte kan vara formsvackor ibland på ledningsvattnet, jag har t.ex hört från Linköping att vattnet var betydligt sämre på helger än vardagar, minns inte varför.
            Om jag får problem nästa gång ringer jag vattenverket och frågar om det varit nåt just denna veckan.
            Hej
            /Carl
            www.stockholmsciklidklubb.com

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              En vän till mig har 10 grupper troffar och bor söder om stan men han har inte sagt något om att han haft något problem, han byter vatten ofta.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                #8
                Hej
                Jag bor inte så långt från Hammarby sjöstad, Björknäs. Jag gjorde 50%-iga vattenbyten i samtliga mina kar igår och jag har inte märkt att det skulle vara något fel på vattnet.

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Dina burkar är väl nystartade så att säga... det kan ju vara så att biologin inte kommit igång ännu, det kan medföra diverse problem.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Carl
                    NCS Medlem
                    • maj 2002
                    • 374

                    #10
                    Jo..... ganska nystartade efter Afrikatrippen, men ändå varit igång sedan februari, ingen som helst nitrit eller nitrat och funkat ett tag bra.
                    Det var bara det tydliga tidsambandet och att det var bägge burkarna som gjorde mig fundersam. Jag har ju haft mycket fisk i många år.
                    Annars är det förståss så att jag får ligga lågt och skylla på relativt nya burka (och förstås halvnya firrarr med allt vad det innebär) och allmän otur.
                    Trevlig helg
                    /Carl
                    www.stockholmsciklidklubb.com

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Jag skulle köra i flaska "easy life", det är ett dunder preparat faktiskt.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • februari 2008
                        • 1032

                        #12
                        Ursprungligen postat av Carl
                        Självklart tror jag ju inte att vattnet överlag är dåligt, men jag undrar om det inte kan vara formsvackor ibland på ledningsvattnet, jag har t.ex hört från Linköping att vattnet var betydligt sämre på helger än vardagar, minns inte varför.
                        Om jag får problem nästa gång ringer jag vattenverket och frågar om det varit nåt just denna veckan.
                        Hej
                        /Carl
                        Att byta vatten på helger är lurigt enligt vattenverket i Göteborg (Lackarebäck)
                        På 80-talet bytte jag vatten på påskhelgen och "brände" gälarna på en stor grupp VF diskus.
                        Sur och förbannad ringde jag vattenverket och fick till svar att byt aldrig på helgen eller efter långhelg.

                        H2o kvalliten är som högst på vardagar när flödet är som störst i ledningarna, på helgerna när mindre vatten används försämras akvariekvaliteten på vattnet.
                        Så efter detta missöde för 20-årsedan sker samtliga byten i arbetsveckan.

                        Dock hade vattenverket (Lackarebäck) mindre bra vatten i januari med kliande och dåligt ätande fiskar som följd.

                        Byt aldrig stora volymer vatten dvs över 35% för detta kan om vattnet är dåligt bli kostsamt.
                        Mvh Anders
                        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                        Kommentar

                        • Carl
                          NCS Medlem
                          • maj 2002
                          • 374

                          #13
                          Tack Anders!
                          Nu var det förvisso fredag kväll så vattnet borde ju inte hunnit bli jättedåligt, men skönt att få bekräftat att vattenkvalitén kan variera. (förstås kan det ju vara nåt annat som spökar också...)
                          Jo kanske en flaska easylife, varför inte?

                          Den enda andra gemensamma nämnaren är ju käket, kanske har det blivit kass på nåt sätt. Ska göra nytt i morgon, bara byta vatten mitt i veckan och hålla tummarna.
                          /Carl
                          www.stockholmsciklidklubb.com

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            När man får en rapport från vattenverket är det exakt
                            typ 0,001 nogranhet tex i milligram
                            och skulle det bli en större avvikelse får deras utrustning spelet o en siren ljuder
                            får man fråga varifrån ni tror att vattnet är giftigt emellanåt för fiskar ???

                            det enda dåliga vatten som finns är någon gång per år i en liten by blir vattnet dåligt och man ska spola samt att det finns rent vatten vid brandkåren

                            eller menar ni att vattnet är giftigt men det går ej att mäta

                            jag dödar en skröna det är ej sant att man häller extra mycket kemikalier i vattentornet på fredagar då ingen är där på helgen
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Carl
                              NCS Medlem
                              • maj 2002
                              • 374

                              #15
                              Hej Christer.
                              Jag har ingen aning om vad jag menar, jag ställde bara en fråga för att alla firrar i bägge burkarna (som inte har med nåt gemensamt) blev fiskarna flåsiga och konstiga plödsligt just efter ett stort vattenbyte. Jag har ju bytt skitmycket vatten ofta i massor av år utan att se liknande, därav min förvåning. Vad svårt att de någon annan förklaring, tror inte jag hade för varmt eller kallt eller så, som ju kunda varit tänktbart.
                              hej och trevlig helg
                              /Carl
                              www.stockholmsciklidklubb.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...