temperatur för yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    temperatur för yngel?

    Jag håller på för fullt med att bygga mitt fiskrum nu och när jag kollar över min utrustning så ser jag att jag faktiskt bara fattas doppvärmare till 8 st. 80 liters kar som jag hade tänkt använda för att dra upp yngel i.

    Jag hade tänkt värma upp hela rummet och skippa doppvärmare men när jag nu ser att jag har värmare till alla avelskar så tänkte jag att det kanske är ok att dra upp yngel i 22-23 gradigt vatten och på så vis slippa värma hela rummet? Hur påverkas tillväxten på yngel av värmen? Jag har en kännsla av att det främst är i lekkaren som det är viktigt med en högre temperatur? Vad säger ni som har odlingslokaler?

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Pelle71

    #2
    Visst går det att driva upp yngel i den temperaturen. Enda nackdelen kan vara att de växer sämre. Hos mig har jag fått optimal tillväxt i en temperatur mellan 26-28 grader. Däremot har jag inte märkt av några skadliga effekter i lägre temperatur. Har haft ner till 23.

    Pelle.


    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Har man ett akvarierum bukar ju temperaturen ligga en bra bit över normal rumtemperatur och så länge det inte rasar nattetid tror jag inte att det skall vara några problem. Men som Pelle skriver så påverkar låga temperaturer tillväxten i viss mån, även immunförsvaret kan bli sämre med t.ex. parasiterangrepp som följd. Men 22-23 grader ser jag som ganska normal temperatur, även om jag skulle föredra ett par grader till.

      David
      David

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Det är ju ett väldigt litet och trångt rum. När jag får igång de stora karen som blir 9 st. på ca. 200-400 liter så kanske dessa höjer temperaturen i rummet en del ?

        mvh,

        Fredrik H.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Hagge
          Användare
          • januari 2003
          • 432

          #5
          Jag vet ej hur dessa kar kommer att stå, kanske staplade i rader på en ställning !?!? Själv har jag en ställning med 3 kar på höjden i rader utmed väggen. De står i en källarlokal (golvkallt), och de understa karen blir/blev betydligt kallare än de övriga (speciellt på natten), därför valde jag att sätta värmare i dessa. Hade jag gjort samma sak idag hade jag isolerat de nedersta raderna från golvet för att slippa nedkylningen från golvet i så stor utsträckning. De karen som står i de övre raderna verkar få lite "gratisvärme" av de underliggande karen med värmare i. Jag drar upp Malawiyngel (jag antar att det också är ditt syfte!?) i ca 23-24 grader och de växer utomordentligt bra. (därmed inte sagt att de inte skulle kunna växa ännu fortare) Jag har däremot sett tydliga negativa tendenser vad beträffar tillväxt och trivsel vid temperaturer runt ca 20 grader
          Nackdelen med att ej ha värmare är om temperaturfallet som uppstår när belysningen ej går blir för stort.

          Vänliga hälsningar



          F.H.
          /Fredrik

          Kommentar

          • David Johansson
            Användare
            • april 2002
            • 581

            #6
            Det låter som om du kommer ha inaktiva doppvärmare

            David
            David

            Kommentar

            Arbetssätt...