Yngel kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Putte Ludde
    Användare
    • februari 2008
    • 107

    Yngel kar.

    Som rubriken lyder, så startade jag för nån vecka sedan upp ett yngel kar hängde i en gammal pump jag hade låg. Och sen så i med fisken som tuggade.
    Igår så såg jag att hon inte längre hade några yngel i munnen, men kunde inte se några i akvariet. Så jag tog upp honan och satte tillbax henne i stora burken, då ser jag på kanten av håven att det ligger ett dött yngel där. Börjar rota i lilla karet och ser då att 5-6 st yngel har sugits in i pumpen (en Hydor Crystal R05 2). Nu efter mycket om och men till min fråga. Hur gör ni i era yngel kar, har ni några pumpar över huvud taget, eller täcker ni för insuget eller någon annan smart lösning?!? Just nu så står min pump på disk bänken....


    Patrick
  • TutenStain
    Användare
    • september 2008
    • 168

    #2
    Jag satte ett nät runt pumpen. Nätet i detta fall är från en gammal yngelkasse.

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Jag har en fluval 1 i det som varit ett yngelkar flera gånger. Malawiciklider och guppy yngel har klarat sig fint.

      Men ett nät är väl inte dumt, från en inte alltför finmaskig håv eller något sådant.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Santa
        Användare
        • december 2006
        • 93

        #4
        Jag kör bara med luftdrivna filter i alla mina yngelburkar då finns det inte så stor chans till att nå yngel dör..
        Malawi i massor

        Kommentar

        • Putte Ludde
          Användare
          • februari 2008
          • 107

          #5
          Ok, tack för alla svar, satte i min pump igen. Och nu verkar dom fatta vart dom inte ska simma....


          Santa, har du nått exempel på en sådan pump som du menar?

          Kommentar

          • Santa
            Användare
            • december 2006
            • 93

            #6
            Jag använder mig av både gamla godis lådor och små runda plast lådor som jag tar från jobbet.Sätter i en bit filtermassa och ett plaströr.Ska lägga upp några bilder på min hemsida sen.
            Malawi i massor

            Kommentar

            Arbetssätt...