Hur fylla filterfack och med vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenkeP
    Användare
    • januari 2009
    • 61

    Hur fylla filterfack och med vad?

    Håller på att göra en bakgrund till mitt kar, och har gjort ett filterfack som är 30cm brett, 50 cm högt och 10cm djupt, troligtvis går det att göra det bitvis djupare om det skulle behövas eftersom jag kör med 7 cm tjock cellplast, så det går ju att karva ut lite på baksidan.
    Eventuellt försvinner det ~10 cm på höjden, beror på hur jag kan fixa med det powerhead som ska sköta cirkulationen samt hur jag gör med insug nertill.

    Det jag funderar på är vad jag ska fylla detta filterfack med.

    Ska jag köra med "bara" blå filtermatta hela vägen och klippa och klistra med elrör så att jag får ihop det till något som liknar ett liggande E som jag borrar och kör ner i filtermattan, eller ska jag köra lager med 10 cm blå matta i botten, sen antingen biobollar eller kuber i varierande storlekar av svart och blå filtermatta och sen en hel bit svart filtermatta överst?

    Vilket alternativ verkar bäst? Eller finns det andra alternativ som jag inte har tänkt på? Hur har ni gjort som har filterfack i era kar?
  • Byttorp
    Användare
    • november 2003
    • 1585

    #2
    Tjenare, i de allra flesta fall så räcker det ju med en filtermatta i framkant på "facket" och så pumpen bakom med utblås igenom mattan. Sen går det säkerligen att göra både bättre och smartare/snyggare men så har iaf jag det i alla mina burkar hemma som har filterkammare.
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG

    Kommentar

    • Per A
      Användare
      • december 2007
      • 101

      #3
      hej, jag har byggt själv och diskuterat filterhörn lite i den här tråden: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60556
      kanske det skulle kunna funka för dig med
      /Per
      Per Ask, Umeå
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
      salvelinusalpinus@hotmail.com

      Kommentar

      • HenkeP
        Användare
        • januari 2009
        • 61

        #4
        Hej. "Filterfacket" blir alltså bakom en del av bakgrunden.. Med insug nere vid botten och utblås uppe vid ytan. Men annars är jag helt med dig där..



        Dessa två alternativ är dom jag kan komma på. Fler förslag eller synpunkter mottages tacksamt!

        Kommentar

        • HenkeP
          Användare
          • januari 2009
          • 61

          #5
          Ursprungligen postat av Per A
          hej, jag har byggt själv och diskuterat filterhörn lite i den här tråden: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60556
          kanske det skulle kunna funka för dig med
          /Per
          Hej. Jo, jag läste faktiskt den tråden inatt när jag inte hade något bättre för mig.. Men själva filterdelen är alltså redan klar, det är bara hur jag ska bygga upp med filtermaterialet jag funderar på.. Om du tittar på bilden i inlägget ovan så ser du en skiss på dom alternativ jag funderar på. Det jag skulle uppskatta är lite input om vilket av alternativen som är bäst, eller om det finns något bättre.

          Ska dock skumma igenom tråden du länkar till igen för att se om jag missade något inatt. Kanske får svar på mina frågor där..

          Kommentar

          Arbetssätt...