liter/fisk: cm eller gram?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    liter/fisk: cm eller gram?

    av en enkel hälsning kopplad till en liten fråga blev det så mycket text att jag istället kopierar över den hit från privata meddelanden.

    chippog
    hej ola! det finns många olika åsikter angående antal fiskar i ett kar. har du som tacklar ämnet vetenskapligt några bra tips för en fortfarande ganska ny akvarieintresserad vad som är vettigt för att ge fiskarna bra levnadsvillkor?

    Ola
    När det gäller belastning så är det volym fisk, inte längd eller antal som är det viktiga. När det gäller ciklider så är det snarare aggressiviteten hos arterna.

    Det beror ju alltså på firrarna men ju mer liter per fisk desto enklare att sköta. Är de aggressiva så kan man inte ha för få för då har de ihjäl varandra.

    chippog
    det där har jag länge undrat över att det behövs fler ciklider för att hålla de lugna. om jag fattar det hela rätt, gäller det inom arten. geller detta i regel de arter som rekommenderas att hålla i små stim? är enda utväg i så fall att köpa några fiskar till, jag antar i samma storlek (om nu det går att lösa) och så klart av samma art, när de bråkar för mycket? finns det något bra att läsa angående liter/fisk och ännu mer angående antal fiskar per art? går det förresten att förenkla så här: ju mer fisk jag vill ha i karet, ju oftare ska jag byta vatten, naturligtvis till en viss gräns. vilket skulle i så fall vara den bästa parametern för att se att det är dax att byta vatten, eller finns ingen enkel fingervisning angående detta?

    Ola
    Som sagt beror det helt på art. I princip alla aggressiva arter kan man "lobotomera" genom att ha massor, men det är ju inte alltid så kul. Vissa som centralamerikaner är ju kul just för att de håller revir osv.

    Ska man ha någon regel är ju en liter vatten per cl fisk bättre än cm...

    Nitrit (och nitrat) är vettiga parametrar att kolla om man riskerar att överbelasta. Nitrit slipper du med bra filtrering och nitrat med vattenbyten (växter tar upp det). Själv har jag aldrig speciellt mycket fisk i hobbyakvarierna då det alltid orsakar problem.

    chippog
    hur mäter du cl fisk, väger du firrarna (1g fisk/100 ml vatten)? har man bara ett kar, som jag, är det inte helt lätt att avstå från den en eller andra arten. konsten ligger i begänsningen men det är just en konst! hittills har jag inte haft mätbar nitrit eller nitrat i karet med det testet jag använder (jag tror det är Tetras med två gula lösningar). då har jag alltid kollat precis innan jag rensade filtren.

    Ola
    En kubisk fisk på 1x1x1cm är en cl

    chippog
    "cl" hade jag i min kemiska värld (eller tänkte jag på cl när jag beställde wisky häromdan?...) tolkat som centiliter alltså 10 ml. men jag skulle varit misstänksam för 1 g fisk/100 ml låter lite mycket fisk. återstår bara frågan hur du bestämmer vikten. har du en längd/vikt-tabell, väger du firrarna eller hur gör du?
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Och så får jag rätta mig själv. En kubisk fisk på 1x1x1cm är en kubikcentimer, inte en centiliter.... Den är ett väger cirka ett gram och är en milliliter.

    (Räknar jag rätt nu?)
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Markus_A
      Användare
      • december 2005
      • 418

      #3
      Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Den är ett väger cirka ett gram och är en milliliter." Densiteten på vävnad är väl något högre än vatten, men den borde väga drygt 10 gram.

      Angående diskussionens början så anser jag att kg fisk/liter vatten egentligen är skild från antal fiskar/liter vatten. Den första paremetern är kopplad till vattenkvalitet (som påverkas av flera olika parametrar filter, vattenbyten etc.), och den andra till fiskarnas beteende. Bra med tumregler men när det gäller (vuxna)ciklider som i allra högsta grad interagerar med varandra är det kanska bättre att gå på Olas linje gällande aggressivitet (dvs. antal fiskar).
      Senast redigerad av Markus_A; 08 april 2009, 12:25.

      Kommentar

      • -DD-
        Användare
        • mars 2009
        • 16

        #4
        tänk kubik, 1 liter = 10 *10*10 cm dvs. 1 cm3 = en tusendels liter.
        Alltså 1 ml

        /David

        hoppas jag inte tänkte fel nu.

        Kommentar

        • Ola Sjödin
          Användare
          • augusti 2003
          • 514

          #5
          Såsom gammal lärare så greppar jag griffeltavlan:

          Prefixet "milli" betyder tusendel. Alltså går det 1000ml på en liter. (Jfr 1000millimeter = 1meter)
          Själva definitionen på 1liter är att det är 1dm3. En kub med sidan 1dm (10cm) har volymen 10cm x10cm x10cm = 1000cm3.
          Det behövs alltså 1000 st cm3 för att fylla 1 st dm3.

          1 ml = 1 cm3

          Kommentar

          • chippog
            Användare
            • augusti 2008
            • 251

            #6
            genom att fisken stort sett har samma vikt som vatten, annars skulle den sjunka som en sten eller flyta som en kork, är det enklast att säga

            1 kubikcentimeter är lika en milliliter är cirka lika 1 gram

            men vad jag än väljer så måste jag kunna bestämma det, det vill säga, hur många milliter, kubikcentimeter, gram har egentligen alla fiskar i mitt akvarium sammanlagt?

            någon som har ett förslag att komma med, hur jag kommer fram till det?

            en annan fråga är, hur kan jag komma fram till den optimala besättningen i mitt kar beroende på befintliga (och önskade) arter? den ekvationen verkar mycket mer komplicerad. de fiskarna jag har (har i åtanka) går de bra ihop? det verkar ha att göra med både art, individ och storlek. även om någon av en slump skulla ha samma arter, ja till och med antal och - helt osanolikt - även storlig på sina fiskar som jag har, så kan mina ändå bete sig på ett helt annat sätt, misstänker jag.

            jag inbiller mig att två fiskarter i samma kar beter sig mot varandra på ett visst sätt vilket dock kan ändras totalt, om jag slänger i en tredje (fjärde, femte, ...) art eller tar bort den. någon som har synpunkter om det?

            allt ställs på ändan om en art plötsligt börjar leka.

            allt detta ställs för mig mot att jag bara ska ha ett kar och att det ska vara så roligt som möjligt just för mig. då är det svårt att begränsa sig i antal fiskar respektive arter.

            jag är nyfiken på fler synpunkter!
            en kan bli beroende av att sitta framför karet

            Kommentar

            Arbetssätt...