Komplettera filtermatta med finporigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Komplettera filtermatta med finporigt?

    Jag tänkte att jag skulle komplettera mitt filter med något mer finporigt för att fånga upp det allra finaste partiklarna. Frågan är om man helt enkelt skall köra på finare blå filtermatta eller om man skall använda något vadd eller så. Vad tror ni? Ni som har filterfack med något som snappar upp de fina partiklarna kan väl ge tips om vad som fungerar... Kanske fungerar det inte alls?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Hallå? Har detta forumet dött ut helt?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • -DD-
      Användare
      • mars 2009
      • 16

      #3
      Jag har lite samma problem och efter att letat lite hittade jag denna tråden på Zoopet där DRD föreslår filtervadd, så det tänkte jag prova.

      Jag startade upp mitt nya akvarium, ett 720-liters, för en vecka sedan. Och naturligtvis gjorde jag bort mig totalt, fattar inte att jag kunde vara så dum :mad:. Sanden, finkornig Rådasand, är så otroligt dammig. Första två dagarna såg man absolut ingenting i akvariet, nu är det väl något bättre men inte på långa vägar bra.


      /David

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Jag har gjort precis som du själv skriver. I mitt filterfack har jag först en 5 cm tjock vanlig grov filtermatta och bakom denna en lika tjock, fast tätare, matta. Arean på blocken är nog cirka 50x20cm och som pump använder jag ett klassiskt Eheim kraftpaket. Vattnet i akvariet, ett 660 liters Rena-akvarium, hålls riktigt rent. Först använde jag bara den täta, men då sögs inte skiten in i filtret utan lade sig bara utanpå. Nu har så pass många stora partiklar redan fastnat så vattnet kommer igenom den tätare utan problem.

        Kommentar

        • Nilsrolf
          Användare
          • december 2007
          • 41

          #5
          Filtervadd ja, sedan bara frågan var man lägger det beroende vilken filter-/pumplösning man har, jag byter varje vecka. Fungerar bra.

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Testa att dra ner på cirkulationen genom filtermattan istället. Det borde ge kristallklart vatten.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Jag glömde säga att det alltså handlar om en BTN-modul där jag idag har knött ner en massa kuber av blå filtermatta. Längst upp ligger en lite större bit som är nertryckt för att hålla filtermaterialet nere, men även för att vara som en liten hylla där pumpen ligger.

              Jag funderar på om det är bäst att köra någotfinporigt (eller vadd) lite här och var i lager eller om man skall satsa på vadd i slutet eller början av filtret så att säga...

              Jag tycker jag har problem med att få vattnet kristallklart och det är lite frustrerande.

              > Tony, skall du göra dig av med dina kar? Du har inget 150-180 liters du vill bli av med? :p
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Flipper
                Användare
                • mars 2005
                • 143

                #8
                Jag har Juwel Jumbo filter i mitt Rio 400 och har filtervadd på toppen (insuget), sen är det fullt med blåmatta = kristallklart vatten!
                Cirkulation i mitt kar är 10x.
                Matar inte med räkmix utan pellets och AN Cichlid Exell.
                Byter vadd varannan månad.

                Kommentar

                • Flipper
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 143

                  #9
                  Tycker det är lättare att ha vadd vid insuget, då filtermattan efter detta blir inte så skitig på kort tid, så det är mycket lättare att byta vadd som är 20x20x2 cm varannan månad än lyfta ut blåmattan och skölja varannan månad.

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    I mitt fall sitter ju dock insuget längst ner, så jag skulle få plocka bort all filtermatta varje gång...
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      Ursprungligen postat av Zaphi

                      > Tony, skall du göra dig av med dina kar? Du har inget 150-180 liters du vill bli av med? :p
                      Rubbet borta Har bara fin-karet i tv-rummet kvar.. och ett par nano-burkar.
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      Arbetssätt...