Sjuk multis som inte äter och hostar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    Användare
    • oktober 2004
    • 76

    Sjuk multis som inte äter och hostar

    Hej! Har problem i mitt multisakvarium. För några veckor sedan så var jag bortrest en vecka och min moster tog hand om fiskarna under den tiden. När jag kom hem hade hon övermatat något extremt och det låg stora högar mat på botten. Jag städade upp all mat och gjorde några större vattenbyten och det såg ut som det inte skulle bli några problem. Men lite senare märkte jag att en multishane hade slutat äta och höll sig väldigt stilla. Han försökte äta men direkt när han tog en pellet i munnen så hosta han ut den. Han var väldigt mager dessutom, men efter ett tag så svällde hans mage upp rejält och han dog snart. Jag läste en hel del och trodde att det antingen måste bero på bukvattensot eller förstoppning efter övermatandet. Eftersom ingen av de andra betedde sig annorlunda så trodde jag det var det senare.

    Men nu ytterligare några veckor senare märkte jag hur en hona börjat bete sig ungefär likadant. Hon har tidigare ätit bra men idag så såg jag hur hon hostade ut alla pellets hon försökte äta. Vad kan detta bero på? Är det bukvattensot? Finns det något jag kan göra isåfall?

    Mycket tacksam för all hjälp //mvh christian
  • fishweed
    Användare
    • februari 2008
    • 434

    #2
    har nån fisk dött i akvariumet å dom andra fiskarna ätit på den? kan ju vara flagyl eller vad det heter... titta om dom har nått vitt vid analen om så får du åka å köpa octozin eller liknande... låter som det jag haft en omgång för nån månad sen.. =/
    hur googlar man efter ett liv?

    Kommentar

    • St.Anger
      Användare
      • oktober 2004
      • 76

      #3
      Nej ingen har ätit på någon. Jag avlivade den första sjuka fisken när han svällde upp och börja ligga väldigt stilla. Kan inte se något vitt runt analen heller, tycker det ser ut som det gjorde innan.

      Kommentar

      Arbetssätt...