Akvarium i flyttröra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bed

    Akvarium i flyttröra

    Hej,
    jag skall flytta om några veckor och behöver lite tips på vad jag skall tänka på. Jag har idag ett 350L kar med ett 30 tal Malawi. Jag har köpt ett 160L kar som jag tänker sätta upp i det nya huset. Jag har två veckor på mig att flytta. Hur skall jag transportera fiskarna(3 mil)? Kan jag använda pump och filter från 350 akvariet för att få igång bakteriefloran i 160 karet? Hur länge kan jag ha fiskarna i det lilla karet? Tips mottages tacksamt.

    Björn
  • urban

    #2
    hej bed! jag gjorde så här när jag flyttade.skaffa hinkar till fiskarna,finns bra hoss bagerierna.köp syreyabbletter,ta med dig en 20 liters dunk från ditt gamla kar, använd dina gamla filter,låt det inte dröja för länge med filterna då dör kulturen.och så använde jag nitrivec.fungerade bra för mig.lycka till mvh urban

    Kommentar

    • sillstryparn

      #3
      Sillstryparn fixar biffen!

      Björn, sätt upp 160-liters-karet i ditt nya hem och få det till rätt temperatur samt justera vattenvärdena tills du är nöjd. Sedan är det bara att flytta fiskarna och förvara dem, i 160-liters-karet, tills du fått upp ditt ordinarie akvarium. Samtidigt som du flyttar fiskarna, flyttar du även pumpen, om du bara har en vill säga. Du behöver inte tänka på att få igång någon bakteriekultur i det tillfälliga akvariet, utan tänk bara på att inte mata för mycket, eller rättare sagt; mata knappt alls. På detta vis hade jag löst situationen.

      Vad det gäller själva transporten av fiskarna så borde detta gå mycket smidigt, tre mil är trots allt, i ciklidsammanhang, en kort sträcka. Om du låter bli att mata fiskarna dagen/dagarna innan du flyttar dem, så är egentligen det enda kritiska temperaturen: Se till att de inte fryser ihjäl!

      Med ciklidhälsningar av bästa sort
      Sillstryparn

      Kommentar

      • Mohlin
        Användare
        • maj 2002
        • 139

        #4
        När jag flyttade över Sundet så köpte jag en "spann", egentligen en plast-damejang i en gör-ditt-eget-vin-butik. Den rymmer ca 40 liter och har lock med ett litet hål i och handtag. Perfekt för mig i alla fall. Kostade ca 90 kronor, vilket ju är lite dyrt, men man kan ju använda den igen.

        Kommentar

        • bed

          #5
          ok tack! Är det ok att blanda all fisk i samma hink? Jag har golden, hongi, fryeri, jacobfreibergi. Bör jag dela upp dem i flera hinkar?

          Björn

          Kommentar

          • sillstryparn

            #6
            Mohlin, du kanske redan har tänkt dessa tankar, men jag säger vad jag säger ändå(det är så jag säger det, som min kompis brukar säga):
            Att ha två hobbis är bäzzzzt. När jag gör vin(en gång i veckan, 20 liter, minzt) så är det alltid såååå braaa. För vet du varför??? Jo, jag använder min akvarieutrustning till vin-tillverkningen: Italienskt lantvin med lätt antydan av Tanganyika-sjön, yes!

            Tschüss
            Sillstryparn

            ps. gör noga rent akvariet och doppvärmaren innan du ska jäsa vinet

            Kommentar

            Arbetssätt...