Vad Är Det För Sjukdom ??!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nygrenjennie@hotmail.com

    Vad Är Det För Sjukdom ??!!!

    Hej.
    En av mina fiskar mår jättedårligt. Den har fått stora bubblor på/under fjällen på sidorna och magen. Dom är som störst runt huvudet. Den simmar runt i cirklar upp och ner och verkar förvirrad. Bubblorna kom väldigt fort (över dagen) det fanns inga på morgonen men upptäckte dom på kvällen och dom växer med en faslig fart. Vad är detta?? Hjälp mig
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Välkommen till forumet!

    Jag vet inte vad det är men jag tycker du ska avliva fisken omedelbart.

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Har heller ingen koll vad det är, men skulle nog också avliva rätt snabbt såvida du inte har ett karantärkar och vill ge fisken en chans.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • nygrenjennie@hotmail.com

        #4
        Fisken blev tyvärr avlivad...

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Välkommen nygrenjennie@hotmail.com till ciklidforumet

          Tycker att du gjorde ett klokt och snabbt val.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Tjoffen
            NCS Medlem
            • november 2006
            • 46

            #6
            Hej, jag tycker att det låter som gasblåsor i fisken. Gasblåsor kan man få problem med om man har mycket växter eller alger i ett akvarium som är utsatt för mycket solljus. Vattnet blir övermättat med syre, vilket i sin tur leder till att även fiskens blod blir övermättat. Om sedan syreproduktionen snabbt minskar så minskar mättnaden i vattnet men i fisken finns mättnaden kvar och det leder till övertryck, och bildandet av blåsor. Oftast ser man blåsorna runt eller i ögonen men det finns även blåsor inuti fisken och på kroppen. Man kan försöka med en syresten att lufta ur syremättnaden och kanske byta vatten.
            PS. Svaret kommer ju lite för sent men om det händer igen så vet du hur du kan göra. DS.

            Kommentar

            Arbetssätt...