Uppstartshjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • samot 210
    Användare
    • december 2002
    • 22

    Uppstartshjälp.

    Har nu inrett akvariet och ska starta upp mitt första akvarium, men behöver hjälp.
    Ska ha Malawiciklider och har inga växter i det (funderar på det, men har ej bestämt mig).
    Vad gör jag nu?

  • imported_n/a
    Användare
    • februari 2003
    • 27

    #2
    du borde skaffa i växter låta akvariumet stå med vatten i i två veckor. sen sätter du i växterna, sen alltså det var efter en vecka det juh. sen ska du lägga i fiskarna nästa vecka så mår dem bra. det är det bästa sättet med att få fiskarna att leva (du måste även lägga i myxazin innan du lägger i fiskarna !) om du inte gör på detta sättet tvivlar jag på att dem kommer att må väldigt dåligt (till och med dö !) så gör gärna på detta sättet ! annars kanske dem mår dåligt.

    Diskus fiskens naturliga miljö Amazonfloden ligger söder om ekvatorn och avvattnar ett större område... jag odlar juh discus i ett 88 liters akvarium och det ska juh vara helt omöjligt men det är det inte för mig !
    Diskus fiskens naturliga miljö Amazonfloden ligger söder om ekvatorn och avvattnar ett större område... jag odlar juh discus i ett 88 liters akvarium och det ska juh vara helt omöjligt men det är det inte för mig !

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      Halloj!

      Som Carl-Johan skrev så kan det vara bra att ha akvariet igång en tid innan du sätter i fiskarna. Det viktiga är att du får igång bakteriefloran i akvariet så att smuts och annat kan brytas ner. Ett sätt är att ha några billigare fiskar som är rätt tåliga i akvariet från början. De bidrar med lite smuts och får igång bakterierna innan de lite dyrare och känsligare fiskarna kommer i. Sen finns det också färdiga bakteriekulturer att köpa, om man inte har tålamod att vänta : ) Har aldrig provat dem själv, utan låtit mitt kar stå en stund innan jag haft i fiskarna.

      Om du ska ha växter eller ej är upp till dig. En del malawiciklider älskar att ha ihjäl växter, och egentligen finns det väl inte så mycket växter i deras naturliga biotop ...



      /Mikael
      /Mikael

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        mitt tips . är köp bakterie kultur på flaska. häl i det. låt verka 1-2 dager. sen är det bara att släppa i fisken. men ta inte i allt på en gång köp dem i omgångar. se till att pumpen har varit igång någon dag oxå. tycker det verkar lite väl länge att vänta i 2 veckor.

        ------------------------
        720 liter

        8 M. maingano
        7 c.moori
        10 Azurus
        10 Röd rubin
        1+1Protomelas taeniolatus "fire blue"
        1 crystal r20 (940 L/h)
        1 st powerhead 802 med filtermattta

        Kommentar

        • samot 210
          Användare
          • december 2002
          • 22

          #5
          Har fått för mig att sån där bakteriekultur är rätt dyrt, och jag har väl igentligen inte så brottom, för jag har inte riktigt bestämt vilka fiskar jag ska ha och heller inte var jag ska köpa dem.
          Men vare sig man använder sådant eller inte så är det bara att fylla på med vatten och låta det stå ett tag, men är det dumt att köra det tomt för länge eller har det ingen betydelse?


          Kommentar

          • Marcus1979
            Användare
            • januari 2003
            • 404

            #6
            Det kan vara smart att fylla på lite vatten, typ halva. Å sedan låta akvariet stå minst några timmar så du ser om det lutar och att alla fötterna på stälningen, (om du användrer en sån) står i marken ordentligt. Det är ju en del tyngd i ett akvarium och det är bra att kolla upp så det inte står skevt å på så sätt få spänningar i glaset.
            Så brukar jag göra iaf. Ingen regel men ett tips!
            Det där med att man kan ha akvariet stå utan vatten ett tag är ju inga problem för akvariet men jag skulle då aldrig klara av att he ett kar stå på plats utan att starta upp det...
            Lycka till! Mvh/Marcus

            960L Malawi

            Kommentar

            • Salle

              #7
              Ursäkta en okunning men vilken bakterieflora kommer igång om jag inte har i växter och fiskar?
              M V H/Thomas

              TS

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • januari 2003
                • 432

                #8
                citat:Ursäkta en okunning men vilken bakterieflora kommer igång om jag inte har i växter och fiskar?
                M V H/Thomas
                Bra synpunkt!
                Lite "skit" är vad ett nytt kar behöver för att komma "igång".
                Ett bra alternativ är att ympa in material från andra redan väl fungerande akvarium! Vill man komma igång snabbt så finns det "kulturer" att köpa på burk... men personligen skulle jag ej kosta på mig dylikt. Ett tips är att man börjar med ett fåtal fiskar till en början för att sedan utöka sitt fiskbestånd eftersom tiden går.
                Hur man än vrider och vänder på sakan (hur man än gör) så kommer man ovillkorligen att få en nitrit-topp efter ca 2-3 veckor efter att fiskarna introduceras i ett "nytt" akvarium.

                Vänliga hälsningar

                F.H.
                /Fredrik

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 432

                  #9
                  Att "smyga" igång karet är alltså det bästa sättet att undvika katastrofer. Lågt fiskbestånd under en tid, innan man sedan introducerar resten av beståndet! Om du vill kan du köpa några billiga "skitfiskar" ... ursäkta ordvalet!!! och låta de göra grovjobbet åt dina tilltänkta.

                  Vänliga hälsningar

                  F.H.
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • ruprekt

                    #10
                    Om du har fler kar igång så kan du ta filtret ifrån ett annat (utan att göra rent det) och köra ett tag över det nya vattnet så får du något till flora i alla fall, naturligtvis under förutsättning att allt står rätt till där filtret var först.

                    Mvh Robban.

                    Kommentar

                    • samot 210
                      Användare
                      • december 2002
                      • 22

                      #11
                      Marcus, jag menade inte att ha akvariet utan vatten ett tag, jag menade att köra det tomt utan fiskar. Jag skrev lite knasigt där.

                      Måste man ha ljusrampen igång när man kör igång det utan fiskar?
                      Den är inte riktigt klar än.
                      Enl. Zoobutiken här hemma så skulle man ha det.

                      Kommentar

                      • Mm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 59

                        #12
                        Det är upp till dej. Vill du få igång lite alg tillväxt (bra till malawi ciklider) så ha dom på. I annat fall, efter som att du inte har växter så ser jag ingen anledning till att du har lysrören på tända.

                        Kommentar

                        • elof
                          Användare
                          • juni 2002
                          • 225

                          #13
                          att starta akvariet och låta det stå tomt utan fiskar har ingen som helst funktion. du får ju endå inte en bra bakteriekultur förens du får i vatten, grus eller filter från ett redan fungerande kar. eller förens du stoppar i lite "inkörningsfisk".

                          MVH Simon

                          MVH Simon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...