Algblomning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pontus
    Användare
    • oktober 2003
    • 514

    Algblomning?

    Halloj, tänkte att det finns någon på forumet som har haft något liknande problem. En polare som starat upp sin burk igen efter en tids frånvaro från hobbyn . Men när han flyttat hade han slungat sina rostiga gamla armaraturer, så han hade inte någon belysning, och ville köpa en MH som jag hade stående och det gick ju bra, det är en Arcadia 2x250w lampora som sitter i är på 10000K+ till salt vatten , men jag har haft det på ett troffe kar. Akvariet blev uppstartat och stod en månad med filter och några ljus timar innan det kom några fiskar, det blev malawi ett tjugotal, det gick en månad och allt verkade frid och fröjd. sen hände det något märkligt , en morgon va det lite grumligt i vattnet, morgonen efter va det värre. I veckoslutet va det så grönt i akvariet vattnet att man inte såg mer en 10cm in i akvariet, men fiskarna verkade må finfint.
    Är 10000k lampor för starka för sötvattens kar med tanke på alger?
    jag använde ju själv denna ramp, utan detta problem.
    Någon som har något tips hur att bli av med det gröna vattnet?

    MVH / Pontus
    Passenger on Planet Earth:
    Pet.macro nsumbu
    Pet.moshi ikola
    Pet.Trewavasae
    Pet.Bulu-Point "Red"
    Pet.orthognathus tricolor mvuna
    Pet.Longola
    Tr.Ilangi
    Tr.Muzi
    Tr.Katonga
    Neo.Leleupi
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Halloj.

    Mörkläggning med filt över karet kan funka, ibland går det på en vecka ibland tar det ett par månader...

    Snabbast och enklast är att köpa ett uv filter, dom e ju inte så dyra längre.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • shreek
      Användare
      • december 2006
      • 367

      #3
      här är ett jälkligt billigt UV filter !!! om detsen är bra det vet jag inte
      Provar på saltbalja för tillfället

      Kommentar

      • pontus
        Användare
        • oktober 2003
        • 514

        #4
        jo att mörklägga vet jag att han har gjort i 3 dagar i kombination med vatten byten, och det fungerade skapligt, halverade algerna typ, men det kom tillbaka
        efter en vecka, men han kanske får köpa ett uv, Tack Deelay

        MVH / Pontus
        Passenger on Planet Earth:
        Pet.macro nsumbu
        Pet.moshi ikola
        Pet.Trewavasae
        Pet.Bulu-Point "Red"
        Pet.orthognathus tricolor mvuna
        Pet.Longola
        Tr.Ilangi
        Tr.Muzi
        Tr.Katonga
        Neo.Leleupi

        Kommentar

        • pny
          Användare
          • april 2002
          • 210

          #5
          Ursprungligen postat av pontus
          jo att mörklägga vet jag att han har gjort i 3 dagar i kombination med vatten byten, och det fungerade skapligt, halverade algerna typ, men det kom tillbaka
          efter en vecka, men han kanske får köpa ett uv, Tack Deelay
          Mörklägger man på rätt sätt så att det blir totalt mörkt i akvariet (dvs även slangar och liknande) så blir vattnet kristallklart efter tre dagar när man avtäcker det.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

          Kommentar

          • pontus
            Användare
            • oktober 2003
            • 514

            #6
            hmm då lär han ha slarvat lite, men slangarna är inte genomskinliga på FX5:an
            ska höra med honom, återkommer,
            MVH /Pontus
            Passenger on Planet Earth:
            Pet.macro nsumbu
            Pet.moshi ikola
            Pet.Trewavasae
            Pet.Bulu-Point "Red"
            Pet.orthognathus tricolor mvuna
            Pet.Longola
            Tr.Ilangi
            Tr.Muzi
            Tr.Katonga
            Neo.Leleupi

            Kommentar

            • pontus
              Användare
              • oktober 2003
              • 514

              #7
              pratade med min polare nyss, efter han hade täckt över burken så blev det tydligen nästan helt kristall klart, va jag som missuppfattade honom, men det kom iaf tillbaks.

              MVH / Pontus
              Passenger on Planet Earth:
              Pet.macro nsumbu
              Pet.moshi ikola
              Pet.Trewavasae
              Pet.Bulu-Point "Red"
              Pet.orthognathus tricolor mvuna
              Pet.Longola
              Tr.Ilangi
              Tr.Muzi
              Tr.Katonga
              Neo.Leleupi

              Kommentar

              • Munchkin

                #8
                Hej och tack för tips och råd, det är jag som är polaren.

                Tänkte uppdatera hur det går och ser ut där hemma. Jag har testat med ett par stora vattenbyten där jag använt flytande filtermedium som hjälp (Easy-Life) i kombination med övertäckning i 3-4 dagar samt ingen matning, jag har dessutom startat i gång ett fluval fx5 ytterfilter då jag tidigare bara använde ett innerfilter. Har även dragit igång en luftpump för att öka syresättnignen när jag inte vet vad som händer där inne när man täcker för (nervösa dagar det där när man täcker för ).
                Resultatet första ggn var kanon, i stort sett klart vatten och allt var frid och fröjd tänkte jag.

                Så var icke fallet utan för varje vattenbyte jag gjorde blev det grönare och grönare i vattnet, jag inhandlade fin filtervadd och fyllde ett fack i ytterfiltret och fick ett litet resultat av detta. Nytt stort vattenbyte och sedan övertäckning igen, denna gång med rejält med mattor filtar och handdukar eftet att läst pny sista inlägg, var orolig att jag skulle koka fiskstackrarna där inne men nu kom inte en gnutta ljus in.
                Tre dagar senare var det avtäckning igen och denna gång var inte resultatet lika bra som tidigare, grönt och grumligt fortfarande men fiskarna mådde prima (största Whitlips hannen blev oerhört triggad av att få ljus igen och uppvaktade honorna som en tok, utan respons bör kanske tilläggas). Rev mitt hår lite granna och gick till jobbet för att arbeta natt, glömde slå på timern på ljusrampen och när jag kom hem på morgonen hade det varit full kräm på hela natten och hör och häpnad va vattnet klarare än någonsin. Jag har tidigare märkt att vattnet var klarare på morgonen men jag trodde det hade att gör med avsaknaden av ljus under nätterna. Under dagen som gått har vattnet blivit litet grumligare men en klar förbättring är det.

                Där är jag idag och jag tänker nu ta det försiktigt med vattenbyte dom närmsta 1-2 veckorna och se vad som händer, är tacksam för dom tips och råd jag fått och om nån har nån synpunkt eller ide om vad jag ytterligare borde gjort/kan göra så vore det sköjj

                PS. Tack Pontus för att du startade tråden.
                Senast redigerad av Gäst; 18 mars 2009, 17:29.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ökad filterkapacitet torde ge resultat med tiden, men räkna med en 6-7 veckor. Tålamod är bra!! Jag har blivit av med grönvatten just genom bättre filtrering flera gånger, så jag är övertygad om att det funkar (omvandlar ammonium bättre; ammonium triggar algerna). Ge det lite tid så är du av med det.

                  Kelvintalet spelar ingen kvitta för algerna direkt, det handlar om ljusmängden (den energi du trycker ned i karet). Energin tar vägen någonstans, och vill/kan något levande utnyttja det så gör de det. Månne overkill med saltvattensstyrka på ljuset till ett sjöciklidkar, men får du väck svävalgerna så borde tillväxten av grönalger ge ett bra tillskott till fodret.

                  Hilsen,

                  P
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 19 mars 2009, 00:28.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Munchkin

                    #10
                    Ait, tack Patrik, jo tålamod är en dygd sägs de, får väl försöka sitta i soffan och se dygdig ut ett par veckor
                    Fiskarna lider inte av läget har jag märkt iaf men det är svårt att se hur dom agerar där inne och det är litet trist.
                    Har varit sugen på att köpa in ett uvfilter och göra i ordning, kan ju vara bra för framtida sjukdomsangrepp osv men man vill ju få en balans utan att göra allt för hårda ingrepp samtidigt.

                    Ska stilla mitt begär att få det klart snabbt och lida igenom några veckor.

                    /Stefan

                    Kommentar

                    Arbetssätt...