Pumptips önskas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena
    Användare
    • april 2002
    • 114

    Pumptips önskas!

    Ska köpa ett 450-liters akv. och undrar vilken pump ni skulle rekommendera? I affären blev jag tipsad om att köpa 2 st. Fluval 4+, är det något att ha? Låter lite bökigt med 2 pumpar...vanligt att man kör med 2 st.? Jag ska alltså ha malawiciklider i karet.



  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    #2
    Hej !

    Ja det är rätt vanligt att man kör med 2st pumpar ! Särskilt
    i så stora avarier pga. den enkla anlednigen till att det annars blir ett väldigt tryck, blås från ena sidan om man skall ha en pump till ett så pass stort akvarium.

    Jag rekommenderar antingen 2st innerpumpar, placerade på varsin
    sida av akvairet eller 1st innerfilter och 1st ytterfilter, även dessa palcerade på varisn sida.

    Tänk bara på att du bör minst ha en sammalagd kapacitet som är 3 gånger så mycket som akvariets volym. När det gäller Malawiciklider
    så rekommenderas 4-5ggr mer akvariets volym

    (450x3=1350L/H) Detta räknas till minimum, skulle satsa på en sammalagd kapacitet på 1600- 2000Liter/Timmen

    Jag föredrar numera Eheim framför Fluvalpumpar,
    dock så är Fluvals nya serie bra.
    Eheim verkar mer driftsäkra och kraftigare etc......

    MVH
    Daniel

    Kommentar

    • Daniel
      Användare
      • april 2002
      • 156

      #3
      Hej igen !

      Fast 2st innerpumpar som pumpar 1000L/H
      För 800:- är ju inte fy skam.
      Men då blir det bara en mekanisk filtrering medans man i ytterfilter
      kan filtrera både biologiskt och mekaniskt...

      MVH
      /Daniel


      Kommentar

      • Lena
        Användare
        • april 2002
        • 114

        #4
        Om jag kör med 1 st. inner och 1 st. ytter, vilken kapacitet ska innerpumpen då ha?

        Vad ligger ytterpumpar (filter?) på, prismässigt?

        Varför skulle Eheim vara bättre? Är Fluval märkbart sämre? På vilket sätt?

        Kommentar

        • Lena
          Användare
          • april 2002
          • 114

          #5
          Ja just det, en grej till. Mekanisk och bioligisk talar du om, ursäkta en dum fråga, men är det då helt nödvändigt med biologisk filtrering också...? Och det innebär...?

          Kommentar

          • Gud2000
            Användare
            • april 2002
            • 20

            #6
            Hej Lena !
            Jag har själv tre st fluval 3+ och är extremt missnöjd med dom!
            Filter ytorna består av två 1 cm tjocka plattor som är ca. 5 * 25 cm (I ditt fall) dessa har en förmåga att omedelbums sätta igen sig....
            (Densiteten "Por storleken" är liten)
            Och biologisk rening är obefintlig.
            I mina övriga 15 burkar (Har en odlings anl.) har jag Powerheads bakom en blå filtermatta.... Har 302 och 402 och 802 och är helnöjd med dessa.
            Den enda nackdelen är väll att det kanske är en aning mindre estetiskt med den blåa filtermattan....
            Men fördelarna tycker jag mer än väl uppväger detta...
            Gör rent dessa 1 gång / halvåret....Fluval 3+ = max en vecka....
            Rekomenderar att du skaffar en bit glas och gör en filterficka direkt !
            Lägg en powerhead bakom och dra ut en slang som avslutas i ett strilrör. Det ger en ytrörelse som är grym....Kanon syresättning och ser rätt så bra ut.....
            Perra.

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #7
              Mekanisk filtrering innebär enkelt uttyckt att man silar bort skräp ur vattnet och biologisk filtrering att man har bakterier i sin tjänst för att bryta ner giftiga, eller i vart fall ohälsosamma ämnen till mindre giftiga, mindre ohälsosamma ämnen.
              Har bara egen erfarenhet av fluvals innerfilter och vill därför inte kommentera dem, men Eheims har jag använt och dem kan jag bara rekommendera. Hittilldags har jag bara haft "Classic"modellerna och enklare, driftsäkrare pumpar får man nog leta efter. Står i begrepp att köpa ett nytt och med intill visshet gränsande sannolikhet blir det 2217 eller 2026-28. Deär dyrare än Fluvalfiltren, men jag litar på Eheim.
              Ytter- resp. innerfilter har bägge sina för- och nackdelar, men med ytterfilter blir det mindre grejer inne i akvariet. Bägge fungerar dock bra. Med innerfilter avser jag pumphuvud och filterpatron gjord av elrör och en 10 cm tjock filtermatta eller pumphuvud bakom filtermatta i en filterkammare.

              Kommentar

              • Lena
                Användare
                • april 2002
                • 114

                #8
                Suck, hade väl på känn att Fluval inte var ett så kul val iallafall. Har ingen lust att ha filter som slammar igen direkt...:-(

                Det där med filtermatta, glasskiva, rör...fixar inte ngt egenhändigt bygge, har ingen aning om hur du menar eller hur jag ska bära mig åt. Får nog bli ett Eheim - klappat och klart så att säga!

                Finns en uppsjö av Eheims också? Vilket ska jag välja till mitt 450-liters? Hm, kanske bäst köra med ett ytterfilter direkt...*förvirrad*.

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Hmm.. jag är helnöjd med mina 2 Fluval 4+. Nog för att de sätter sig fort, men i gengäld är de ju ruskigt smidiga att göra rent. Inte alls att jämföra med "gamla" fluval-serien.



                  mvh

                  Tony Lejvell
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Kenneth
                    Användare
                    • april 2002
                    • 277

                    #10
                    Pumpar med innerfilter har visst biologisk filtrering. I alla filtrets porer samlas bakterier som hjälper till att rena vattnet. Det bör noteras att ju högre genomströmning på vattnet i ett filter destå lägre blir reningen då bakterierna inte klarar av att rena effektivt. Det är alltså bra att ha stora filter till stora pumpar, eftersom vattnet strömmar långsammare genom ett filter med stor massa än ett med en liten massa.



                    citat:
                    Hej igen !

                    Fast 2st innerpumpar som pumpar 1000L/H
                    För 800:- är ju inte fy skam.
                    Men då blir det bara en mekanisk filtrering medans man i ytterfilter
                    kan filtrera både biologiskt och mekaniskt...

                    MVH
                    /Daniel


                    MVH
                    /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
                    MVH
                    /Kenneth Johansson,

                    ordförande
                    Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                    Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                    Kommentar

                    • Lena
                      Användare
                      • april 2002
                      • 114

                      #11
                      Så vilken pump/filter rekommenderar du? Ytter, inner, märke?

                      Till ett 450 l. med malawiciklider alltså.

                      Kommentar

                      • Kenneth
                        Användare
                        • april 2002
                        • 277

                        #12
                        Till att börja med rekommenderar jag aldrig ytterfilter, mest för att _om_ någonting händer så blir det tråkiga konsekvenser. Nu händer det väldigt sällan att ett ytterfilter går sönder/börjar läcka men min personliga åsikt är att försöka eliminera så många riskfaktorer som möjligt.

                        Jag föredrar att använda pumpar utan filterpatroner, dvs endast själva pumphuset. På denna kan man själv fästa en plaströr med filtermatta. Se http://cichlidinspiration.net3servic...cles2.asp?id=4 för en komplett beskrivning. Denna lösning minskar behovet av filterrengöring till 1-2 ggr/år och ökar filtervolymen vilken i sin tur ökar den biologiska reningen. Nackdelen med denna lösning är att den tar mer plats i akvariet (jämför med ytterfilter) och inte ser så vacker ut.

                        Eheim har bland de bästa/mest driftsäkra och dyraste pumparna på marknaden. 2 pumpar av modellen Eheim 1250 (osäker på modellbeteckningen) (1200/h) skulle passa perfekt i ditt akvarium. Pumpmärken som det inte pratas så mycket om är Project och Maxijet. Dessa märken har numer mycket bra pumpar och flera odlare/grossister jag känner till använder endast dessa pumpar. De ligger normalt ett par hundralappar under Eheim's priser. Anledningen till att de inte är så vanliga är att de inte saluförs av så många handlare här i Sverige. Fluvals pumpar har jag personligen ingen erfarenhet av men jag har hört mer negativt än positivt om dem.

                        MVH
                        /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
                        MVH
                        /Kenneth Johansson,

                        ordförande
                        Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                        Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                        Kommentar

                        • MrGadget
                          Användare
                          • april 2002
                          • 74

                          #13
                          Hej!

                          Hade nyss samma dilemma till mitt 375-liters. Slutade med att jag köpte ett innerfilter (Eheim 2252) och ett ytterfilter (Eheim 2128 Thermo Professional II) hos aquristic.net i Tyskland. En prisskillnad på 2000 kr...

                          Sammanlagd kapacitet 2250 lit/h

                          Så 2 2252 inner eller en 2252 + ett av eheims större ytterfilter (2028. 2128, 2250, 2260) skulle jag nog välja.

                          Är väldigt nöjd med mina, då de knappt hörs alls. (efter att jag monterat mitt 2252 med sugfötter...)



                          Beauty is in the eye of the beer holder!
                          "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
                          http://mrgadget.esmartguy.com

                          Kommentar

                          Arbetssätt...