Sjuk saulosi-hona.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    Sjuk saulosi-hona.

    Hej!

    Mina saulosi's är inte särskilt levnadsglada.
    omkring 8st har dött. alla med samma "symptom".
    dom blir bleka, får mörka ränder på kroppen (precis som hanarna, fast utan den blå färgen), blir slöa, ligger och flämtar på botten, orkar inte simma och dör nån/några dag/dagar senare. nu är det en hona som håller på sådär igen, var ca 2 mån sen nån dog sist, jag har inte ändrat vattenvärdena på nåt sätt, inte stoppat i mer fisk, alla andra fiskar mår fint, är pigga och äter bra.
    vad ska jag göra? har nyss bytt ca 40% av vattnet (byter vatten 1 gång i veckan med ungefär lika mkt varje gång), tillsätter lite salt och bikarbonat.

    vattenvärdena ligger på ca: no3: 0mg/l, no2: 0mg/l, GH <3°d - >6°d, KH 10°d, pH 7.6.

    har inget extra kar att stoppa henne i heller, för där går en tuggande hona nu. dom övriga fiskarna knullar på och föder ungar, men då och då blir mina saulosi's sjuka av nån anledning..

    karet är på 600l och inrett såhär: http://www.akvarieguiden.nu/stammisa...v/1a76356d.jpg
    filtreringen är ett pumphuvud på 2000l/h och en stor bit filtermatta.
    jag matar 1-2 ggr/dag och hoppar över att mata en dag lite då och då, jag matar med spirulinaflingor och räkmix.

    har ca 25 fiskar i nu, några c. moorii, hongi, maingano, saulosi + några ancistrus.


    nån som kan klura ut vad, eller hjälpa mig på traven till ett friskt akvarium?


    Tack på förhand

    / Simon

    MVH Simon
  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    #2
    nu när det är släckt i akvariet simmar hon runt som en tok i konstiga cirklar, upp och ner, snurrar och det verkar inte som hon har nån koll på vad hon gör, och att hon är helt panikslagen, vad ska jag göra åt detta? snälla hjälp snabbt.

    MVH Simon

    MVH Simon

    Kommentar

    • elof
      Användare
      • maj 2002
      • 225

      #3
      ok, nu har fisken dött. ingen som kan komma med svar/förslag på vad som utlöser dessa dödsattacker? MVH Simon

      MVH Simon

      Kommentar

      Arbetssätt...