Betongakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeo
    Användare
    • april 2002
    • 17

    Betongakvarium

    Hej
    Jag drömmer lite om att i framtiden bygga ett riktigt stort akvarium med längd 4m höjd 70cm och djup 1m. Har läst om att man kan bygga i betong och undrar därför vilken typ av betong som är så vattentät eller ska den behandlas med något. Tänkte ha det inbyggti väggen så det räcker med en glasruta. vidare tänkte jag mig en ytavrinning som går ner i en tank på sidan. I ytavrinningstanken ska det finnas en pump som tillsammans med 2 pumpar i själva akvariet pumpar upp vatten till ett droppfiter som jag tänkte bygga själv. droppfiltret ska vara ovanför akavriet så vattnet rinner ner i akvariet ofiltrerat om det skulle bli stopp i filtret. Ytavrinningstanken ska själv ha en avrinningstapp som går ner i golvbrunn så att man kan ha ett tidsinställt vattenbyte som klarar sig själv. Har kollat lite och även om det låter stort så ska det inte kosta allt för mycket så länge det inte är nån särskild typ av betong man behöver. Sen undrar jag hur man på bästa sätt skulle kunna fästa glasskivan motbetongen, det fins ju risk att ytan blir ojämn och påfrestar glaset. Detta är bara lite brömmar jag har än så länge men man kan ju hoppas.
    mvh Jeo

  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Inspiration och lite tips kan du få här:



    Du behöver med all säkerhet ingen speciell betong däremot kan det vara aktuellt att behandla insidan.

    David
    David

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      När jag gjöt vår trädgårdsdamm beställde jag en vattentät betong från betongstationen. Med denna betong beövde jag bara ha en betongtjocklek på 15-20 cm mot normala 30 cm för att det skulle bli vattentätt. Mina betongkunskaper är ytterst begränsade så jag kan tyvärr inte ge mycket mer information än så. Men vid användning inomhus skulle jag precis som David skriver, också behandla insidan.

      Mvh Michael Persson

      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #4
        Hej Jeo.Varför betong som är svår arbetat på så sätt att du måste bygga en form,lägga en armering (bocka järn naja ) gjuta i ett stycke använda vibrator för jämn packning + ytbehandling.Det väger några kilo färdigt,jag skulle göra i glasfiber istället,man skulle kunna stå ute och plasta och bära in efter härdningen. Inga bekymmer att glasa bara att silikona mot plasten. MVH Mats

        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Jeo
          Användare
          • april 2002
          • 17

          #5
          David: Det var bla där jag fått mina ideer ifrån men jag vill inte ha det så öppet.

          Micke: jag tycker att det borde räcka med 10cm om man ytbehandlar men vad ska man ytbehandla med som inte är giftigt och som är vattentätt. Silikon blir dyrt och så vill man ju gjärna ha kvar betongytan som en inbyggd BTN.

          Mats: Jag vill ha betong därför att man kan luta sig över det och lägga stora vikter på det utan att riskera skador. det känns mer beständigt än glasfiber

          Kommentar

          • Christian Wrang
            Användare
            • april 2002
            • 33

            #6
            hejsan.
            Vad jag vet så är ju segelbåtar byggda av glasfiber å de klarar ju flera tons tryck
            så detta skulle ej vara något problem det heller.
            Tanken som du har är ju klart intressant med att bygga en slaggs BTN i karet med engång då man gjuter den. eller fattade jag fel...
            /C



            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej. Svenska marinen har stridsfartyg med plastskrov typ minsvepare och torpedbåt , men skall du bygga i betong skall du anlita en som kan för det är inte ett lättarbetat matrial plus att det är skadligt för huden (eksem). Hälsningar Mats

              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Jeo
                Användare
                • april 2002
                • 17

                #8
                Jo men ska man göra en kant i glasfiber eller plast som är bekväm att hänga över så måste den ju vara rätt så bred och det e inte billigt. dessutom tycker i alla fall jag att betongbakgrund e snyggare än plast. Jag kan tänka mig glasfiber mellan betong och glas för att få en jämn yta. Ere nån som har gjort ett eget droppfilter eller har ett köpt?

                Kommentar

                • Juanito
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 180

                  #9
                  Låter intressant det där. Men det jag kom att tänka på är längden på glaset. Här hemma i Finland är det längsta måttet på standard glas 320 cm eller 370 cm kommer inte ihåg vilket. Skall man ha länre blir det att special beställa. Så kolla in om glas finns. Men om du har en fet börs så är det bara att beställa. Långa glas är väl billigare i ert avlånga land än vad dom är här.

                  Juanito

                  juanito

                  Kommentar

                  • Frode
                    Användare
                    • april 2002
                    • 24

                    #10
                    Jeg har et betong kar med målene 3m X 1m x 1m.
                    Du kan maile meg om du vil ha noen tips.

                    Fordeler med betong/leca er at det billig og dersom noe blir feil er det lett å rette opp.

                    For å få karet tett er det flere muligheter.
                    Kemiske tilsetninger til betongen så den blir vanntett.
                    Vibrere betongen så den blir vanntett.
                    Behandle innsiden med epoxy eller lignende.

                    Frode

                    Kommentar

                    • Reily
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 28

                      #11
                      Jag tror inte vibreringen räcker, det bildas en massa torksprickor när betongen brinner, så det spelar ingen roll att betongen är väl packad vid gjutningen. Bara en liten parantes alltså..

                      /R
                      /R

                      Kommentar

                      • Vannar
                        Användare
                        • april 2002
                        • 339

                        #12
                        När man nu snackar om sådana här jätteakvarier så kanske lösningen som dom flesta riktigt feta akvarier använder sig av (tänker närmast på universeum här i GBG) där har dom rutor av decimetertjock acryl till akvarierna... är det ingen som har koll på detta material, vad det kostar etc?

                        / Jonas Vannar

                        Kommentar

                        • Frode
                          Användare
                          • april 2002
                          • 24

                          #13
                          Jeg vet ikke på hvilket grunnlag du utaler deg Reily, men du tar feil.
                          Et betong akvarium vil være tett dersom man bruker vanlig betong uten tilsetninger dersom veggene er tykke nok. Jeg tror at man beregner at ca. 35 cm betong er vanntett. Dersom man vibrerer betongen riktig vil akvariet bli tett med betydelig tynnere vegger( jeg anslår at veggene i de to akvariene jeg har sett bygget med denne metoden er ca. 10 til 12 cm. tykke. Dersom du betviler dette kan du komme hit så kan du få se to akvarier hver på ca. 5.000 liter som er bygget med vibrert betong. Begge har vært i drift i ca. 10 år uten problemer.


                          Kommentar

                          • Reily
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 28

                            #14
                            Nu ligger vi på marginalen, VANLIG betong är inte vattentät. Det suger åt sig vatten som trä ungefär, så med tiden kommer du antagligen få problem. Det är det här med tiden som blir osäkert, med vibrering förlänger du säkert tiden men vattnet kommer förr eller senare igenom.
                            Ännu fortare går det utomhus om man har minustemperatur på vintern.
                            Som exempel kan jag nämna mitt förra projekt, ett stort kontorshus i stockholm, som vi nu får såga upp hela källargolvet på och ersätta med vattentät btg eftersom grundvattnet nu trängt upp underifrån! och det var ungefär två år sen vi göt.

                            Mvh Rickard
                            /R

                            Kommentar

                            • Reily
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 28

                              #15
                              Jag träffade just våran betongleverantör och ställde vidare frågan till honom och det första han sa var "Din komps har en jiävla tyr" (finlandssvenska). Men han säger att fukten som betongen släpper igenom kan ligga i fas med avdunstningen inomhus men att det ständiga flödet luckrar upp betongen så att flöder hela tiden stegrar.
                              Kan nämnas att han först sa att det inte var möjligt att akvariet skulle vara tätt, jag fick pressa fram ett alternativsvar
                              En av fördelarna med betong är just att den andas, att den inte är tät.
                              Det finns ju en mängd sätt att få tät betong, är du riktigt säker på att ingenting tillsattes vid gjutningen?
                              Mvh Rickard
                              /R

                              Kommentar

                              Arbetssätt...