Räkmix recept

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Ursprungligen postat av doohan
    använder NaturRose Astaxanthin. Köper från england ca 170kr för 50gram inkl frakt.
    Det måste väl snart vara slut på Naturose Astaxanthin eftersom tillverkaren Cyanotech slutat med produkten i sitt sortiment.

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      #17
      Ja

      Ursprungligen postat av Malawe
      Det måste väl snart vara slut på Naturose Astaxanthin eftersom tillverkaren Cyanotech slutat med produkten i sitt sortiment.
      jag har ingen koll, men det lär ju sina förr eller senare. Däremot så gillar jag det bättre då det redan är som "damm" man slipper mossa det i en mortell.

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #18
        Det finns amerikanska sajter som säljer den. 45USD för 450g och sen tillkommer lika mycket i frakt. Hur länge räcker 450g? Eller rättare sagt, till hur mycket räkmix räcker det?

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #19
          Rätt långt när jag kollar hur lite som åtgår till en sats på 1,6kg. Frågan blir då hur länge räcker en sådan sats till 38 småtroffar?

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #20
            Finns det några billigare alternativ eller är detta det absolut bästa?

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Att beställa från USA för att få Naturose..eller t om England..känns i mina ögon som lite overkill när man som medlem i denna eminenta förening kan få köpa astaxanthin via Linkan AB med rabatt.

              Nu är deras astaxanthin från annan leverantör då Linkan avslutade samarbetet med Cyanotech när de beslutade att lägga ned produkten Naturose.

              Jag har själv inte provat den nya produkten, som för övrigt ska vara i flingform.

              Annars finns det en del astaxanthin att välja mellan av andra producenter. Hälsoapoteket säljer men det är ganska dyrt och ligger i kapslar.

              Angående hur länge 450gr astaxanthin räcker beror givetvis på hur många fiskar man har att mata. Man brukar säga mellan 8-11gr astaxanthin (en matsked) per kilo räkmix. Det räcker till en hel del räkmix...och med tanke på att hållbarheten är på ca 3 år och produkten fryses samt hålls mörkt så torde den mängden astaxanthin räcka fint under den tiden för en normal användning. Det blir ju ca 40-45kg räkmix som det räcker till...minst.

              *Kanske kunde någon flink moderator lyfta ur denna diskussion ut från denna tråd då Görans önskan var att endast recept skulle ligga i den*

              Kommentar

              • doohan
                NCS Medlem
                • augusti 2004
                • 1607

                #22
                Undrar

                Ursprungligen postat av Malawe
                Att beställa från USA för att få Naturose..eller t om England..känns i mina ögon som lite overkill när man som medlem i denna eminenta förening kan få köpa astaxanthin via Linkan AB med rabatt.

                Nu är deras astaxanthin från annan leverantör då Linkan avslutade samarbetet med Cyanotech när de beslutade att lägga ned produkten Naturose.

                Jag har själv inte provat den nya produkten, som för övrigt ska vara i flingform.

                Annars finns det en del astaxanthin att välja mellan av andra producenter. Hälsoapoteket säljer men det är ganska dyrt och ligger i kapslar.

                Angående hur länge 450gr astaxanthin räcker beror givetvis på hur många fiskar man har att mata. Man brukar säga mellan 8-11gr astaxanthin (en matsked) per kilo räkmix. Det räcker till en hel del räkmix...och med tanke på att hållbarheten är på ca 3 år och produkten fryses samt hålls mörkt så torde den mängden astaxanthin räcka fint under den tiden för en normal användning. Det blir ju ca 40-45kg räkmix som det räcker till...minst.

                *Kanske kunde någon flink moderator lyfta ur denna diskussion ut från denna tråd då Görans önskan var att endast recept skulle ligga i den*
                hur mycket linkan tar för sin astaxanthin?

                Att köpa från england är inte svårare/dyrare utan snarare billigare än att handla över nätet i Sverige. Däremot usa kan vara lite knepigare då det igentligen tillkommer moms + tull (ca 33% på hela summan dvs även på fraktkostnaden) Handlar själv en del från usa och det har funkat ok. Lite lång leveranstid om man inte väljer raketpost

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Jag har inte köpt det nya som Linkan AB har, men du kan läsa lite om det i denna tråd:

                  Det hela började med att jag efter en diskussion på forumet, tog kontakt med tillverkaren av detta Astaxanthin - Cyanotech på Hawaii. De hänvisade till deras återförsäljare Linkan AB i Sverige. Jag tog då kontakt med Linkan AB och frågade efter produkten och även om de kunde ge "sponsring" till NCS medlemmar om vi var

                  Kommentar

                  • Mia L
                    Användare
                    • april 2002
                    • 83

                    #24
                    Jag måste bara fråga en sak när jag ser alla recept. Varför använder ingen Broccoli i mixerna? Finns det något ämne som är farligt eller...
                    Mia L

                    Kommentar

                    • mantis777
                      Användare
                      • oktober 2008
                      • 204

                      #25
                      Obs endast recept.... inga långa diskussioner som gör tråden omöjlig och ev stängd av forumsvärd......

                      Tyckte jag läste ovanstående i början av den här tråden, kan ha fel förstås men tror inte det...
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                      Inget akvarium för tillfället...

                      Kommentar

                      • Jossan
                        Användare
                        • januari 2009
                        • 57

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mia L
                        Jag måste bara fråga en sak när jag ser alla recept. Varför använder ingen Broccoli i mixerna? Finns det något ämne som är farligt eller...
                        Vi har använt broccoli och det har funkat fint, dock är det inget som vi har i standard receptet. Vi använder en del "rester" i räkmixen, såsom morotskal, zucchiniskal, kål, broccolistam mm. Eftersom vi är vegeterianer är det inga problem att använda sig av resterna istället för att slänga dem. Något som du däremot inte ska använda är potatis.

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #27
                          Jag beklagar att jag drog igång en diskussion på den här recepttråden (som jag tycker är en utmärkt tråd för receptsamling) - jag tänkte mig inte för.
                          Moderatorn ombeds lägga över detta till ny tråd, tack.

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            #28
                            Mitt senaste räkmix recept:

                            500gr Räkor(hela) mixat med 0,5dl vatten
                            300gr Ärter
                            8-9gr Vitlök

                            1tsk Astaxanthin(Novasta från Bioreal.se)

                            15-20ml Gelatinpulver(favorit) uppblandat i 50-60ml vatten

                            Ibland har jag även i lite spirulina och har mer ärter än räkor.
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #29
                              Mitt häxmix recept.
                              10kilo hela räkor
                              5 kilo ärtor
                              gelatinpulver en förpackning kan det innehålla 50 gram
                              en matsked utav astaxanthin från linkan utav dom nya flingorna
                              till 2 kilo färdig räkmix.Janne

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #30
                                Ska göra lite räkmix idag igen,
                                och tänkte slänga in en ny ingrediens, nämligen torkad sjögräs.
                                Köpte en stor påse Kinesisk soppa för ett tag seadan och i den var det en massa småpåsar med sjögräs.
                                Jag gjorde en sådan soppa , men den smakade
                                Någon som har mixat ner sjögräs i räkmix? Det kan ju inte vara skadligt.
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...