Räkmix recept

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran Å
    Användare
    • december 2005
    • 1295

    Räkmix recept

    Räkmix är ofta ett hett och omdiskuterat ämne i många trådar på detta forum.

    Olika användares recept har därmed blivit spridda på massor av olika ställen, och har därmed blivit svåra att hitta.

    Därför tycker jag att det vore praktiskt om vi kunde samla de olika recepten i en och samma tråd.


    Obs endast recept.... inga långa diskussioner som gör tråden omöjlig och ev stängd av forumsvärd......



    Jag börjar med ett recept som jag har anv de gånger jag har gjort egen räkmix...kommer ursprungligen från Aquarium Malawis hemsida.


    Följande behövs:

    Mixer/matberedare med en bunke om ca. 1.5 l, plastpåsar alt. tomma glassbunkar (big pack).

    "Tropheus mix"
    0,3 kg oskalade räkor.
    0,5 kg gröna ärtor
    15 gram musslor
    1 tsk askorbinsyra
    (C-vitamin, kan köpas på apotek)
    15 ml gelatinpulver (Favorit gelatin)

    "Malawimix"
    0,4 kg oskalade räkor.
    0,4 kg gröna ärtor
    15 gram musslor
    1 tsk askorbinsyra
    (C-vitamin, kan köpas på apotek)
    15 ml gelatinpulver (Favorit gelatin)


    Räkorna tinas något och mixas/slås sönder i matberedaren/mixer, räkorna skall efter detta vara finfördelade och i konsistens "pure".
    Ärtorna och musslorna tillsättes och mixas till en fin massa eventuellt måste lite vatten 0.5- 1 dl tillsättas så att mixer/matberedaren kan arbeta. Ärtorna skall finfördelas så att inga skalbitar kan urskiljas.
    Askorbinsyran blandas ned i mixen.

    Gelatinpulvret rörs ned i ca 1 dl kallt vatten, låt stå en liten stund tills pulvret svällt till en fast "klump". Det nu svällda gelatinet smältes, alt.1 ställ koppen i mikrovågsugn på full effekt i en ½ minut, alt. 2 lös gelatinet genom att lägga koppen i en gryta med varmt vatten. Det nu lättflytande gelatinet rörs noggrant ned i mixen, det är viktigt att smeten inte är för kall när gelatinet tillsätts. Om mixern får arbeta ordentligt med smeten, vilket behövs om ingredienserna skall bli tillräckligt finfördelade, så ökar temperaturen på smeten till 40-50°C. En ljummen smet är en förutsättning för att gelatinet skall binda på rätt sätt. Om fodret "flyter" vid matning har ex. smeten varit för kall vid tillsättandet av gelatinet.

    Tappa snabbt upp räkmixen i plastpåsar och forma till platta kakor. Alt tappas smeten upp i glassbunkar, fyll i så att det går att stapla utan att bottnarna kladdar i underliggande smet. Låt allt stå kallt i +2 - +6 grader i 4 timmar ( för att gelatinet skall hinna binda ihop mixen ). Frys sedan in kakorna och bryt bitar som tinas i lite vatten innan matning.

    Använd inget annat foder till Tropheus, erfarenheterna från många duktiga akvarister är entydiga, räkmix är det enda foder som vi idag vet fungerar på lång sikt. Ovanstående recept är inte optimalt med avseende på vitamininnehåll och andra tillskott. Man bör tillsätta någon form av Multivitamin preparat till mixen för att tillgodose fiskarnas näringsbehov (1 tablett kan lösas i vatten och tillsättas).Man kan också variera mixen till Malawicikliderna genom att tillsätta ex. 100 g vitfisk eller lite torskrom. För Tropheus som är väl acklimatiserade kan man på sikt övergå till ett recept motsvarande Malawireceptet. Men vid nyinköpt fisk eller vid andra förändringar är Tropheus receptet det säkraste.


    Mvh Göran
    Senast redigerad av Göran Å; 10 januari 2009, 23:06.
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Min nuvarande räkmix:

    750g räkor -utan skal-
    1kg Gröna ärtor
    1 port Polenta Majsgryn -gröt-
    1 port Havrekli -gröt-
    1msk Vitlök -frystorkad-
    1pkt Askorbinsyra
    1msk Naturose astaxanthin
    Bindemedel: Agar agar och/eller Gelatin.

    Tillval som jag börjat använda igen:
    1dl Tropical Malawiflingor
    1dl Naturells Sojaprotein 73%

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Ursprungligen postat av Göran Å


      Därför tycker jag att det vore praktiskt om vi kunde samla de olika recepten i en och samma tråd.


      Obs endast recept.... inga långa diskussioner som gör tråden omöjlig och ev stängd av forumsvärd......

      Bra initiativ! Bra med en tråd med bara recept!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        #4
        Lite matnyttig information som jag hittat i någon tråd.


        Ursprungligen postat av Hogan1
        Min egen räkmix med följande ingredienser:


        1 kg räkor med skal
        700 gr gröna ärtor
        1 burk musslor i vatten
        Spirulina
        Gelatinpulver
        Multivitamin
        1/2 kuvert astaxhantin

        Mina Malawi blev fullständigt skogstokiga och det blev nästan slagsmål i tanken. Men det grumlade ganska mycket.

        Det där Agar-Agar måste jag prova nästa gång. Hur mycket behöver man och hur bereder man det?

        Till din sats får du en mycket fast mix med 25 gram Agar-Agar / endymion



        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        Tja Albin.

        Kan du skriva ner hur du går tillväga när du tillsätter Agar-agar och om man ska kyla ner långsamt som man ska med gelatin....
        Ok så här gör jag, (och jag vet att det finns folk som gör något annorlunda med bra resultat också).

        Mixa alla ingredienser först, mixen bör ej vara allt för kall dvs åtminstone 5°C (ej frusen).
        Därefter lägger jag över allt i ett spann med stor bottenyta (för enklare omrörning).

        Sedan kokar jag upp 3 dl vatten tillsammans med 25 gr Agar-agar, en 25 grams påse räcker till ca 3 kg hyffsatt fast mix. För ännu fastare mix använd 25 gram till 2 kg.

        När man kokar upp Agaret måste man hela tiden röra runt annars bränner det fast. Bränner det fast går det inte ens få bort helt med Svinto. Man får inte heller stänga av och på plattan för då tappar man stor del av bindningseffekten. Utan tempen måste hela tiden öka tills man tar bort det från plattan. Agaret har kokat färdigt när det är som Hallonkräm.

        Därefter slår jag i det kokande agaret i hinken med övriga ingredienser och rör runt kraftigt tills det är ordentligt uppblandat.

        Därefter paketering och sedan direkt in i frysen.


        Man kan även göra superfast räkmix genom att värma upp hela mixen tillsammans med Agaret. Men antagligen går man miste om C-vitaminet då. / endymion


        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Mitt recept:

          2 kg räkor med skal (de rödaste jag hittar i frysdisken, för det är ENORM skillnad mellan påsarna)
          1 kg spenat
          1 kg ärtor
          0.5 kg kikärtor (ger bra konsistens)
          2 citroner utan skal (för fräsch doft och c-vitamin)
          0.4 kg sej
          0.2 kg musslor
          0.3 kg alfalfa och/eller mungbönsgroddar (fräsch doft samt inneåller mycker nyttigheter)
          1 hel vitlök (utan skal)
          ca 1 kg matrester exempelvis räkskal, frukt- och grönsaksrester (Men absolut inte potatis pga av stärkelsehalten, eftersom stärkelse är oxiderande och därmed drar ur syret ur vattnet)
          50 eller 75 gram agar-agar beroende på hur mycket matrester
          2 msk astaxanthinpulver (har inte provat linkans nya astaxanthin men då blir det nog 1 msk istället)

          Receptet har jag provat mig fram till och jag har försökt få en mix som håller ihop bra och luktar fräscht. Samt naturligtvis en mix som ger fiskar med fina former och färger och som dessutom leker bra.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Jag gjorde lite räkmix igår med nytt receptur! Då jag inte har några troffar, så behöver jag inte ha så mycket ärtor

            1kg räkor med skal
            0,5 kg ärtor
            1 portion fiberberikad havrekli (1dl + 2 dl vatten, kokas enligt receptet på paketet)
            1 dl ciklidpellets (finmalen)
            ½ tsk astaxanthin
            1 rågad tsk vitlökspulver

            ingen agar agar denna gång då jag räknade med att havregröten skulle vara bindemedlet och det funkade faktiskt hyfsat bra.
            Men det hade nog räckt med en struken tsk vitlökspulver.
            Det luktar ganska starkt av vitlök i fysen och i akvarierna.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • kilova
              Användare
              • april 2002
              • 327

              #7
              Inte räkmix men ändå inom ämnet.

              Sera Fishtamin 1 ml
              Sera Tubifex 25 ml
              2-3st rejäla nypor spirulina flingor
              1,5kg Havregryn
              1kg Spenat (förvällt)
              1 litet salladshuvud (förvällt)
              0,5 DL Cyklops
              1 vitlöksklyfta

              50 g Agar agar (ej nödvändigt då mixen ändå håller ihop bra)

              Mixa mkt väl

              jag kör detta till mina tropheus och har gjort detta i 4 år nu..
              Tropheus moori golden kazumba F1
              Tropheus dubosi F1
              Tropheus Chaitica F1
              Tropheus red chimba F1
              Tropheus black pemba F1
              Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
              Tropheus moori bärnsten F1
              Tropheus moori kejsare
              Mvh Kim

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #8
                Min mix / eller snarare senaste mix

                400gr räkor hälften skalat hälften med skal

                120gr musslor

                100gr spenat

                100gr ärtor

                2 vitlöksklyftor

                fishtamin taget i underkant men kanske 3-4ml

                Astantaxhin
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #9
                  Gjorde ett nytt recept idag som knappt kan kallas räkmix eftersom det är en mindre andel. Men jag hoppas det här ska passa mina Apistogrammor.

                  100 gram gröna ärtor
                  200 gram alaska pollock
                  300 gram frysta musslor
                  300 gram räkor med skal
                  3 klyftor vitlök
                  2 matskedar Astaxanthin
                  3 matskedar vatten
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • heljis
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 34

                    #10
                    Svängde ihop min räkmix idag, som ska ges till tropheus och mbunas.

                    500g räkor med skal
                    600g gröna ärtor
                    450g hackad förvälld spenat
                    2 krm vitaminpulver för tamfåglar (tror det var krm, det låg ett mått i burken)
                    1 msk AstaPure astaxanthin
                    50g gelatinpulver

                    Några reflektioner: när jag tillsatte astaxanthinet blev smeten något mörkare och inte alls röd. Sist jag gjorde räkmix använde jag NatuRose astaxanthin och smeten blev mörkröd på sekunder i matberedaren. Ändå ska det här astaxanthinet vara mer än dubbelt koncentrerat.

                    Gelatinet gjorde jag tydligen helt fel med, blandade det med vatten men hettade inte upp det innan jag rörde ner det. Får väl se hur det blir. Varför finns inte bruksanvisning för hur man använder gelatin i räkmix på förpackningen?
                    Martin

                    Earth first! We´ll screw up the other planets later.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av heljis
                      Svängde ihop min räkmix idag, som ska ges till tropheus och mbunas.

                      500g räkor med skal
                      600g gröna ärtor
                      450g hackad förvälld spenat
                      2 krm vitaminpulver för tamfåglar (tror det var krm, det låg ett mått i burken)
                      1 msk AstaPure astaxanthin
                      50g gelatinpulver

                      Några reflektioner: när jag tillsatte astaxanthinet blev smeten något mörkare och inte alls röd. Sist jag gjorde räkmix använde jag NatuRose astaxanthin och smeten blev mörkröd på sekunder i matberedaren. Ändå ska det här astaxanthinet vara mer än dubbelt koncentrerat.

                      Gelatinet gjorde jag tydligen helt fel med, blandade det med vatten men hettade inte upp det innan jag rörde ner det. Får väl se hur det blir. Varför finns inte bruksanvisning för hur man använder gelatin i räkmix på förpackningen?
                      Pulver/flingor ter sig annorlunda när det blandas in. Pulver fördelar sig betydligt snabbare och ger då en större effekt. Det är iallafall min teori. När flingorna smält samman med övriga ingredienser och upplösts så borde det bli liknande färg. Troligen doserade du mer pulver än vad du doserat med flingor. Flingor är mycket luft...

                      Kommentar

                      • tricoti
                        Användare
                        • juni 2009
                        • 249

                        #12
                        Jag fick tipset att använda Agar agar istället för gelatin.

                        Kommentar

                        • tricoti
                          Användare
                          • juni 2009
                          • 249

                          #13
                          Men du har ingen spirulina i smeten?O jag brukade toppa med konserverade musslor.Det gillar jag själv!

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #14
                            Matnyttig tråd - i dubbel bemärkelse.
                            Var köper ni AstaPure astaxanthin?

                            Kommentar

                            • doohan
                              NCS Medlem
                              • augusti 2004
                              • 1607

                              #15
                              Jag

                              Ursprungligen postat av Kajjjan
                              Matnyttig tråd - i dubbel bemärkelse.
                              Var köper ni AstaPure astaxanthin?
                              använder NaturRose Astaxanthin. Köper från england ca 170kr för 50gram inkl frakt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...