"Nya" ingredienser i räkmix ??

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    "Nya" ingredienser i räkmix ??

    Vi är ju många som använder räkmix.Det jag nu funderar på är efffekterna/lämpligheten av olika tillsatser. Tex som basgrönsak använder
    ju de flesta ärtor eller spenat. Efterrsom vi gärna vill förstärka färger så
    varför inte tomat,morot,paprika och andra färgstarka grönsaker ???
    Vidare lär ju C-vitamin vara bra, varför inte c-viaminrika bär som hjortron etc.
    Ja bär i största allmänhet tex blåbär lär ju vara rena hälsomedicinen för människor. Ja vad tror ni, går det att utveckla räkmixen ett snäpp till ???.
  • tomsson
    Användare
    • februari 2003
    • 14

    #2
    Det är nog bara så att det är lätt att fastna i gamla hjulspår.
    ditt förslag går säkert bra,gäller nog bara att ha en bra mixer
    och få till en smak fiskarna gillar.sen är det väl en kostnadsfråga
    hur "dyra" ingridienser man vill använda.En viktig sak till är väl
    hur vattnet påverkas,vem vill ha blått vatten.Hör av dig om det blir bra.

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Jag tror att hummer är bra

      Skämt å sido har jag varit inne på precis din linje och skickade i lite nötter och banan i min senaste mix. Fiskarna åt den som vanligt och jag har inte märkt varke förbättring eller försämring. Men kämpa på.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Per på Flyvefisken i Köpenhamn testade för 10-15 år sedan med en gnutta väldigt fin sand i räkmixen till Tropheus. Detta för att simulera den sand fiskarna får i sig när de betar alger på stenar och klippor. Han trodde att det skulle hålla tarmarna i ordning och därmed undvika den förhatliga soten. Resultatet? Har tyvärr ingen aning och har aldrig testat själv. Tycker dock det låter som en vettig idé och får väl prova när jag har lite fler Tropheus i baljorna i framtiden. Nån annan som provat?
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Vi är ju många som använder räkmix.Det jag nu funderar på är efffekterna/lämpligheten av olika tillsatser. Tex som basgrönsak använder
          ju de flesta ärtor eller spenat. Efterrsom vi gärna vill förstärka färger så
          varför inte tomat,morot,paprika och andra färgstarka grönsaker ???
          Vidare lär ju C-vitamin vara bra, varför inte c-viaminrika bär som hjortron etc.
          Ja bär i största allmänhet tex blåbär lär ju vara rena hälsomedicinen för människor. Ja vad tror ni, går det att utveckla räkmixen ett snäpp till ???.
          Jag har testat mig fram riktigt mycket med olika konstellationer, men i slutändan har det ändå inte blivit speciellt mycket extra förutom standardräkmixen som faktiskt är riktigt bra.

          Risken med att man mixtrar in olika ingredienser är att fiskarnas magar kan bli problematiska. Nuförtiden så har jag valt att mer och mer gå ned till standardräkmixen men att jag spetsar den med tillsats av astaxanthin. I detta tillskott får du en hel del mineraler och vitaminer tillsammans med andra viktiga näringsämnen så att då mixtra in andra ingredienser för att utvinna något speciellt som finns i dom känns ganska onödigt och överflödigt.

          Det enda som jag tillsätter förutom bindemedel och astaxanthin är t ex gröt av havrekli...som ger fodret en högre fiberhalt. Sedan försöker jag tillsätta en proteinhöjande ingrediens då en vanlig standardräkmix endast har en proteinhalt på ca 9-11%.

          Matar man med annat foder så att t ex räkmixen alterneras stadigt så behöver man inte spetsa räkmixen med proteinhöjande.

          Detta är vad jag kommit fram till av mitt mixtrande med räkmix.

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Jag lägger i diverse matrester i min räkmix, och har gjort så i snart 2.5 år. I snitt använder jag 1 kg i en sats på 15 kg. Matresterna är diverse frukt och grönsaker, som blivit för gammalt eller delar man skurit bort, samt räkskal och havregrynsgröt. Det man inte ska använda är potatis.

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #7
              Hej!

              Nya tillskott i räkmixen är intressant men faller alltid tillbaka på grundreceptet.
              Dock testade jag för mig en ny ingrediens som har testats positivt av andra.
              Vitlök.
              Luktar lite men fiskarna gillar det. Tycker att det är lite bättre fart sen vitlöken kom in i maten. 1 klyfta/kg
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Vitlök har jag också i räkmixen nuförtiden. Vitlök har många bra egenskaper och är faktiskt lite av den "röda tråden" i det populära NLS fodret som jag ser det. Jag använder mig av frystorkat ren vitlök som jag mixar in.

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Jag har en hel vitlök till ca 7 kg mix

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Vitlök har jag också i räkmixen nuförtiden. Vitlök har många bra egenskaper och är faktiskt lite av den "röda tråden" i det populära NLS fodret som jag ser det. Jag använder mig av frystorkat ren vitlök som jag mixar in.
                    Vad är syftet med frystorkad vitlök?
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 1451

                      #11
                      Ursprungligen postat av Anders i Askim
                      Vad är syftet med frystorkad vitlök?
                      Vitlökspulver (från kryddhyllan)? Så tolkade jag det iallafall. Malawe frå väl rätt mig om det är fel.

                      Intressant tråd detta - räkmix är ett återkommande ämne ju. Jag har aldrig provat vitlök, men ska göra det nästa gång/sats. Men då får det bli den "frystorkade" av smidighetsskäl!!
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Hej!

                        Hej!
                        I diskusfoder brukar man ha i en halv vitlöksklyfta per kilo foder/Ann-Mari

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Ursprungligen postat av Anders i Askim
                          Vad är syftet med frystorkad vitlök?
                          Syftet är att du får vitlöken utbredd i HELA räkmixen och inte bara på vissa delar då det är svårt att pressa sönder en vitlök så att du får den i så små delar att den i stort sett upplöses med räkmixen. Frystorkat är som små korn som är mindre beståndsdelar så därför sprider sig vitlöken mer i hela fodret.

                          Det är INTE vitlök som vi själva har i kryddhyllan utan detta är vitlök tillverkad av Sjöbogården. Helt ren vitlök som är producerad för att ge hästar och kan inköpas på ÖB. Jag kontaktade Sjöbogården och hörde mig för om produkten och de intygar att det handlar om 100% ren frystorkad vitlök.

                          Kommentar

                          • joe
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 1451

                            #14
                            Tjaba igen - såg nu att jag läste Anders inlägg lite hastigt...men svaren kom ju iallafall!
                            MVH - joe

                            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                            Kommentar

                            • mantis777
                              Användare
                              • oktober 2008
                              • 204

                              #15
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Syftet är att du får vitlöken utbredd i HELA räkmixen och inte bara på vissa delar då det är svårt att pressa sönder en vitlök så att du får den i så små delar att den i stort sett upplöses med räkmixen. Frystorkat är som små korn som är mindre beståndsdelar så därför sprider sig vitlöken mer i hela fodret.

                              Det är INTE vitlök som vi själva har i kryddhyllan utan detta är vitlök tillverkad av Sjöbogården. Helt ren vitlök som är producerad för att ge hästar och kan inköpas på ÖB. Jag kontaktade Sjöbogården och hörde mig för om produkten och de intygar att det handlar om 100% ren frystorkad vitlök.

                              http://www.sjobogarden.se/productdet...t=1&name=Horse
                              Är det någon som kan förklara varför man ska ha vitlök i mixen. Tillför det något bra? Finns det några studier eller experiment som visar att det är bra?
                              Mvh
                              /Calle
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                              Inget akvarium för tillfället...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...