Blött på golvet !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dalarna

    Blött på golvet !!!

    Hjälp! I morse upptäckte jag att det var blött på golvet där akvariet står. PANIK! Fram med slang och började tömma karet (375).
    Karet (helglas) ställdes in för två veckor sedan. Står på hel akvariemöbel med en 10mm poronyl skiva som underlag. Det visar sig att botten 8mm spruckit från framkant till bakkant. Kan det ha blivit en ev. skada under transporten tro? Karet har tidigare stått på annat ställe, och varit igång under ett flertal år, utan problem.
    Skall jag skära lös hela botten 1500 x 500, och lägga in en ny ? Eller lägga dit en hel glasskiva (6mm) på den gamla? Hur stor limspalt bör det vara? Lämligt lim? På botten har tidigre endast grus samt några skifferstenar legat. Inga stenar har blivit rörda och inga slag på karet har skett. Vad har hänt!
    Tacksam för svar...
    Mvh
    /Stig i Vansbro

  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    mitt 600 började läcka härom veckan. det verkade som det var silikonet som släppt. och givetvis har man parkett golv. det svällde till en början men nu har det börjat att lägga sig. det har mättt fukt o så det verkar ok.

    det som jag tror hänt dig är spänning i glaset. det kan vara så att ditt golv är ojämt och då du kanske inte har "fötter" att höja o sänka på ställningen så kan det ha spruckit pga av ojämn het. kan oxå blivit ett liten spricka när ni flyttade karet som växte nu när du fylle på vatten o grus igen..

    lagning kan jag noll om men det finns nog gott om silkon kunniga grabbar här

    ------------------------
    720 liter

    8 M. maingano
    7 c.moori
    10 Azurus
    10 Röd rubin
    1+1Protomelas taeniolatus "fire blue"
    1 crystal r20 (940 L/h)
    1 st powerhead 802 med filtermattta

    Kommentar

    • Dalarna

      #3
      Tack för ditt svar (tog). Jag tror inte att golvet är ojämt. Har tidigare haft ett 250 på samma plats under många år utan problem.
      Karen har samma djup dvs 500mm, men det större (375) är 40cm längre.
      Jag ser att sprickan ligger ungefär där jag fyllde vatten. En tanke slog mig: Det var ju relativt kallt vatten som jag fyllde med ca14grader. Jag var nog dum som inte lät vattenstålen först träffat ett fat eller dyligt. Nu var det ju bara ca:6cm med grus. Kan det ha blivit spänningar i botten för att vattnet kanske var för kallt?
      Det är nästan så jag börjar att tro att det är felet. Nej akvariemöbeln har inga inställbara fötter. Det är en helt slät skiva med underskåp på möbeln, och en 10mm poronylskiva mellan karet och akvariebänken.

      Stig

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #4
        Det troligaste är att det har uppkommit en skada på botten (utsida) vid flytten. Repor på utsidan av akvariet är mycket värre (hållfasthetsmässigt) än på insidan. Ett exempel på det är om man skall "skära" ett glas så ritsar man "en grund repa" sedan vänder man på glaset och ger det en liten "smäll" (lite tryck) från motstående sida ... och vips så smäller det loss (förhoppningsvis där man hade tänkt sig)

        Repa på utsidan + vattentryck = stor risk för katastrof
        Repa på insidan + vattentryck = liten risk för katastrof

        Man kan lätt bryta av glaset där man "repat" det (åt det ena hållet) ("repan" mot dig, bryta från dig eller tvärtom), men det är i princip omöjligt att med handkraft bryta isär det åt andra hållet ("repan" mot dig, bryta mot dig eller tvärtom)

        Hänger du med ? (har nästan kollrat bort mig själv tror jag)


        citat: Skall jag skära lös hela botten 1500 x 500, och lägga in en ny ?
        = JA!

        citat: Eller lägga dit en hel glasskiva (6mm) på den gamla?
        = Nej! Det blir dessutom (även om det går) väldigt tungt!

        citat: En tanke slog mig: Det var ju relativt kallt vatten som jag fyllde med ca14grader. Jag var nog dum som inte lät vattenstålen först träffat ett fat eller dyligt. Nu var det ju bara ca:6cm med grus. Kan det ha blivit spänningar i botten för att vattnet kanske var för kallt?
        Det är nästan så jag börjar att tro att det är felet.
        = Nej det låter inte troligt!

        Lycka till!
        vänliga hälsningar

        F.H.
        /Fredrik

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Jag har ett liknande men inte akut problem.

          Om jag förstår rätt så är det då alltså inte läge på att reparera en spricka i en botten, som dock inte löper från sida till sida i detta fallet, genom att silicona fast ett gammalt täckglas ovanpå sprickan? Jag måste alltså byta hela botten?

          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Dalarna

            #6
            Jag får tacka samtliga för era svar. Känns skönt att fler hjärnor med erfarenhet av div. problem kan hjälpa till.
            Internet är ju ett helt fantastiskt hjälpmedel på många sätt.
            Skulle ha funnits för 25 år sedan när jag började med akvariefisk, men då blev det att försöka finna likasinnade för tips och idéer.
            Provade att lägga långpasset på golvet framför akvariet i dag, och visst visar det sig att mitt under sprickan är golvet ca:4-5 mm högre.
            Dvs. akvariemöbeln har stått på en puckel. Det andra karet 250 som
            stod på samma plats hade en benställning med sex ben, och då syntes ju inte puckeln på golvet. Skulle kunna tro att det är boven i hela dramat.

            Mvh
            /Stig

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • januari 2003
              • 432

              #7
              citat:Om jag förstår rätt så är det då alltså inte läge på att reparera en spricka i en botten, som dock inte löper från sida till sida i detta fallet, genom att silicona fast ett gammalt täckglas ovanpå sprickan? Jag måste alltså byta hela botten?
              - Det går naturligtvis att laga på det sättet (på utsidan av akvariet), men det är inget jag skulle rekommendera, speciellt inte på större kar. Men det är klart.. har man ett litet kar och/eller du inte är "räddhågad" ... så visst! Det har gjorts och det funkar ofta! Nu förutsätter jag att akvariet redan läker, gör det inte det utan man bara har en "brottyta" som man oroar sig över, så kan man naturligtvis förstärka ex. bottenskivan. för att känna sig säkrare!

              Vänliga hälsningar

              F.H.
              /Fredrik

              Kommentar

              Arbetssätt...