Tysta Powerheads?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gustaf
    Användare
    • januari 2008
    • 54

    Tysta Powerheads?

    Har i min BTN-modul två pumpar.
    Eheim Compact 3000
    SunSun Powerheads cirk.pump 1600 liter/tim

    De låter "förjävligt"... det är så man får ha tvn riktigt högt för att överrösta dem. Framförallt eheim-pumpen som man trodde skulle vara hyffsat tyst.

    Tänkte nog byta ut dessa mot två tystare pumpar ca ca 1500-2000 L/h st. Men har ju ingen aning om vilka som kan tänkas vara "tysta".. samt små och kompakta för o gå ned i modulen...

    Någon som har erfarenhet av detta?
    Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Har själv en Eheim Compact 3000. Den lät illa som fan när den va ny, men eft nån månad går den nu mkt tystare. Den har iofs ingen kontakt med nån ruta, utan den invadderad med blåfilter och jag har inte det lilla förfiltret på, som man får med.
    Vad jag försöker säga är att om den är ny så kanske den tystnar med tiden.... :/
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Eheims 2252 är nog den enda jag kommer på går garanterat tyst,utav alla jag har testat.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Jag har ett gäng med SunSun Powerheads cirk.pump 1600 liter/tim.
        Tycker inte att de låter nåt.
        Är det själva pumpen som låter eller är det vattnet som låter.
        Är luftslang inkopplad? Då låter ju det lite.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Köpte en liten SunSun häromsistens - och den lät helt otroligt innan jag justerat vinkeln på utblåsrören - men bäst blev det när den fick hänga fritt utan kontakt med galset bakom bakgrunden...
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Gustaf
            Användare
            • januari 2008
            • 54

            #6
            tack för svaren.

            Det är inte vattnet som låter. Luftslangen är urkopplad.

            Någon form av vibrationer... då har jag ändå lagt filtermatta mellan modul/glas/pump för att minska sådanna.

            Det är framförallt ehimen som låter

            Tyvärr är det så trångt i modulen så de precis går i så kan bara isolera med ~1cm filtermatta mellan modul och pump...


            Ska nog tilläggas att ehimen hamnar delvis över vattenytan (den kan gå helt över vattenyta står i beskrivningen...) då jag gjorde missen att tro att det förborrade rastert var tillräckligt för 4600 liter / h. Nu kör jag den på minimum typ 1000 liter i timmen + sunsun på 1600 liter /h... Ändå är vattennivån 1 dm lägre inne i modulen än i karet pga att vattnet inte hinner rinna in snabbt nog...
            Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #7
              Ursprungligen postat av Gustaf
              tack för svaren.

              Det är inte vattnet som låter. Luftslangen är urkopplad.

              Någon form av vibrationer... då har jag ändå lagt filtermatta mellan modul/glas/pump för att minska sådanna.

              Det är framförallt ehimen som låter

              Tyvärr är det så trångt i modulen så de precis går i så kan bara isolera med ~1cm filtermatta mellan modul och pump...


              Ska nog tilläggas att ehimen hamnar delvis över vattenytan (den kan gå helt över vattenyta står i beskrivningen...) då jag gjorde missen att tro att det förborrade rastert var tillräckligt för 4600 liter / h. Nu kör jag den på minimum typ 1000 liter i timmen + sunsun på 1600 liter /h... Ändå är vattennivån 1 dm lägre inne i modulen än i karet pga att vattnet inte hinner rinna in snabbt nog...
              Låter väl sådär...nu ska jag vara tråkig! Är det mycket jobb att göra om så att du blir helt nöjd och det blir lite mer plats. Jag skulle i allafall överväga detta!
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • Gustaf
                Användare
                • januari 2008
                • 54

                #8
                Det ska deffinitivt göras om. Någon gång... Ska dela upp filtret i 2 moduler...Man lär sig av sina misstag...

                Men jag gjorde det för ca 1 månad sen. Vardagsrummet var en verkstad i 2 veckor

                Vill inte påfresta varken de 50 troffarna som går i karet (som skulle få bo temporärt i nått litet skitkar) eller sambon med detta på ett tag...

                Men nångång i vår ska det nog ske... "gör om gör rätt"


                Tillsvidare ska jag testa att bara ha eheimpumpen i... fast längre ned i modulen... och se om den blir tystare då... funkar det så får det bli ett sånt där eheim 2252 gömd bakom lite sten som komplement tills jag orkar göra om...
                Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #9
                  Jag kör med billiga Maxi-jet pumpar och de är helt tysta faktiskt. Ser ingen anledning att köpa dyrare pumpar.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Gustaf
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 54

                    #10
                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Jag kör med billiga Maxi-jet pumpar och de är helt tysta faktiskt. Ser ingen anledning att köpa dyrare pumpar.
                    Låter kanon. Har du någon bra sida att rekommendera där man kan köpa dem? Kanske i PM.

                    Edit: Det var inget. De gick lätt att hitta såfort man kom på att de ofta går som MJ1000
                    Senast redigerad av Gustaf; 28 november 2008, 20:26.
                    Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 1451

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gustaf
                      Det ska deffinitivt göras om. Någon gång... Ska dela upp filtret i 2 moduler...Man lär sig av sina misstag...

                      Men jag gjorde det för ca 1 månad sen. Vardagsrummet var en verkstad i 2 veckor

                      Vill inte påfresta varken de 50 troffarna som går i karet (som skulle få bo temporärt i nått litet skitkar) eller sambon med detta på ett tag...

                      Men nångång i vår ska det nog ske... "gör om gör rätt"


                      Tillsvidare ska jag testa att bara ha eheimpumpen i... fast längre ned i modulen... och se om den blir tystare då... funkar det så får det bli ett sånt där eheim 2252 gömd bakom lite sten som komplement tills jag orkar göra om...

                      Låter som en klok idé - frågar mig bara hur det kan komma sig att alla akvarister lyckas ha ihop det med en respektive som INTE delar deras intresse! Lite underligt är det?!
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • Kryptonit
                        Användare
                        • augusti 2006
                        • 64

                        #12
                        Det finns flera tysta pumpar och det gäller som sagt att försöka undvika vibrationer samt att inte ha oturen att få ett "måndagsexemplar".

                        De tystaste pumparna jag har är 2 st Eheim 1250 i mitt 720-liters kar. De ligger på en bit 5 cm tjock filtermatta på botten av karet utan kontakt med någon vägg. Man hör knappt pumparna ens om man lägger örat mot karet
                        (Jag brukar dock se till att ha hyfsad ytcikulation, så det kan plaska lite)
                        Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #13
                          Problemet är när stora lätta pumpar ska forcera stora mängder vatten
                          när pumphuvudet är mest ihåligt o lätt är det som en trumma.

                          tag bort det mesta filtermediat
                          gör fler hål som insug till kammaren
                          köp ett ytterfilter för bakterie o rening
                          sedan är det lättare att få plats i kammaren för div bra pumphuvuden
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Gustaf
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 54

                            #14
                            Ursprungligen postat av joe
                            Låter som en klok idé - frågar mig bara hur det kan komma sig att alla akvarister lyckas ha ihop det med en respektive som INTE delar deras intresse! Lite underligt är det?!
                            Haha... hon är tom biologi/naturkunskapslärare men inte tycker hon om fiskarna . De är för färglösa och jag är inte sugen på tråkiga fiskar med fina färger...

                            Ytterfilter är out of the question. Hört alldeles för mycket olyckor med dem sen är jag rätt klantig av mig så jag bara vet att jag kommer få ett ytterfilter att pumpa ut allt vatten i lägenheten om jag försöker.

                            Tack för alla tips. Återkommer när jag experimenterat lite...
                            Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              De bästa jag haft har varit Aquaclear...

                              Har testat Eheim compact serien..men nej tack pga vibrationerna. Maxi Jet funkar sådär, men låter mer än Aquaclear.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...