Yes....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Buckshot Jones

    Yes....

    Det håller faktiskt tätt.
    Vadå undrar du kanske?
    Jag provfyllde mitt nygjorda akvarie idag och det var 100% tätt.
    Jag kunde se bilden framför mig när möblerna kom surfande genom lägenheten på vågen som hade blivit om det hade spruckit
    Det tog mer än 3 svettiga timmar att fylla det
    Jag fick ta en Whiskypinne för att uthärda spänningen
    Äsch, några liter vatten på golvet är väl inte hela världen tänker du.
    Nä, fast 1527 liter blir blött kan jag lova.


  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Man får gratulera! Vad blir det för invånare i detta enorma kar då? Har du bilder som visar hur du gjort eller är det en väl behållen hemlighet?...*s*

    Lycka till!

    Stefan, Skövde

    375L Malawi
    2st 100L
    Malawi

    Kommentar

    • kurten

      #3
      GRATTIS

      Hei, jeg skal også lage eget akvarie hjemme. Har du informasjon til meg som bilder eller oppskrift du kunne sendt via email

      kurt.hadland@christiania.net


      MVH kurten


      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4


        ja me! ja me!

        kan du maila ev bilder till mig med

        879lindgren@telia.com

        ------------------------
        720 liter

        8 M. maingano
        7 c.moori
        10 Azurus
        10 Röd rubin
        1+1Protomelas taeniolatus "fire blue"
        1 crystal r20 (940 L/h)
        1 st powerhead 802 med filtermattta

        Kommentar

        • Marcus
          Användare
          • april 2002
          • 78

          #5
          Jag skall sätta ihop mitt kar på 1240 liter så fort jag är helt 100% på hur man gör.
          Några tips måntro?

          "Övning ger träning"
          "Övning ger träning"

          Kommentar

          • Jonas.
            Användare
            • april 2002
            • 142

            #6
            Hej.

            Vad blir det för fiskar i detta mäktiga kar då? Skulle vara roligt att se bilder sen.

            Mvh// Jonas.

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • januari 2003
              • 432

              #7
              citat: Det håller faktiskt tätt.
              Vadå undrar du kanske?
              Jag provfyllde mitt nygjorda akvarie idag och det var 100% tätt.
              - Grattis ... jag vill inte vara någon glädjedödare, men faran är inte över ännu tyvärr Den första (och största) etappen är naturligtvis avklarad ... och det är ju bra. Tyvärr vet man inte med säkerhet att det kommer att hålla i längden. Det första halvåret är den "kritiska" perioden (säger mig min erfarenhet), och jag brukar inte känna mig "säker" förrän en tid har gått. Jag har sett kar som hållit tätt till en början, men som med tiden börjat "småläka" ... för att sedan limmas om och om igen med samma tråkiga resultat efter en tid. Lyckligtvis är det ganska sällsynt! Vad det beror på vet jag inte, men om man byter glasen ett efter ett så blir det tätt förr eller senare ... vilket borde innebära att glaset i sig är (kan vara) boven! Jag har hört några teorier om varför det kan bli så här, men jag minns inte på rak arm hur det låg till..

              Lycka till med burken

              Vänliga hälsningar

              F.H.
              /Fredrik

              Kommentar

              • Hank
                Användare
                • april 2002
                • 1321

                #8
                Ej vattentätt glas kanske....

                /Hank



                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                Kommentar

                • Buckshot Jones

                  #9
                  Det kommer att innehålla Malawi,
                  Dessa har jag redan och kommer att behålla; S Nyassae, A Maleri Chipoka, P Red Empress, O Lithobates, Electra Blue Hongi och renhållningsarbetaren Gibbiceps.
                  Det ser ut som om dessa får karet för sig själv ett tag för jag har inte råd att köpa flera fiskar just nu.
                  Det är inga hemligheter hur jag gjorde detta karet; 12mm glas och silikonlim, förstärkningar i 6mm ; 5 tvärstag 50*1000mm längsgående stag ovanpå långsidorna 100*2350mm (som är akvariets längd), filtermatta 800*500mm med eheimpumpar bakom på 1st 3500, 1st 2280, och x? st 1200 l/h.
                  Ev. ska jag bygga ett droppfiltertorn senare.
                  Inredningen är kalksten och fin sand. Bakgrunden är målad mörkgrå :/ (jag ville bli färdig nångång).
                  Sockeln består av samma material som jag hade till mitt gamla 1125liters dvs nerifrån; frigolit, Lecablock, frigolit, spånskiva, nålfiltsmatta och akvarie.



                  Kommentar

                  • Buckshot Jones

                    #10
                    citat:
                    citat: Det håller faktiskt tätt.
                    Vadå undrar du kanske?
                    Jag provfyllde mitt nygjorda akvarie idag och det var 100% tätt.
                    - Grattis ... jag vill inte vara någon glädjedödare, men faran är inte över ännu tyvärr Den första (och största) etappen är naturligtvis avklarad ... och det är ju bra. Tyvärr vet man inte med säkerhet att det kommer att hålla i längden. Det första halvåret är den "kritiska" perioden (säger mig min erfarenhet), och jag brukar inte känna mig "säker" förrän en tid har gått. Jag har sett kar som hållit tätt till en början, men som med tiden börjat "småläka" ... för att sedan limmas om och om igen med samma tråkiga resultat efter en tid. Lyckligtvis är det ganska sällsynt! Vad det beror på vet jag inte, men om man byter glasen ett efter ett så blir det tätt förr eller senare ... vilket borde innebära att glaset i sig är (kan vara) boven! Jag har hört några teorier om varför det kan bli så här, men jag minns inte på rak arm hur det låg till..

                    Lycka till med burken

                    Vänliga hälsningar

                    F.H.
                    Tyst!
                    Har du inte hört talesättet;
                    "Det man inte vet har man inte ont av"

                    Kommentar

                    Arbetssätt...