Otroligt obehaglig upplevelse vid fiskdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Otroligt obehaglig upplevelse vid fiskdöd

    Hej.

    Igår var jag med om en extremt obehaglig upplevelse och jag tänkte höra om nån vet vad det kan vara eller om fler har upplevt det.

    Det går ett litet gäng blandade mbunas i en 240-litersburk (hongi, golden, kingsizei, rödzebra, msobo). För ett par månader sen var det 15 stycken. Idag är det bara tio kvar. Dom har dött av i jämn takt och jag kan inte förklara varför. Det har inte varit några större problem tidigare.

    Men igår när jag satt och tittade på fiskarna så var det en hongihona som plöstigt fick krupp. Visserligen blir dom två honorna ganska jagade av hanen, men vid det här tillfället blev hon inte jagad alls. Hon simmade upp till ytan vid ena hörnet och fick nån sorts spasmer. Hon ryckte och plaskade omkring så att det plaskade ner vatten på golvet. Kanske tio sekunder höll hon på. Sen la hon av och verkade helt avdomnad. Hon flöt omkring med huvudet uppåt, men verkade ändå vara vid liv.

    Kanske en minut förflöt. Därefter fick hon fart igen och simmade upp i andra hörnet och började rycka och krampa och plaska igen i kanske tio sekunder. Sen stelnade hon till och blev som en stel pinne, tappade färgen och bara flöt omkring. Hon dog rakt framför ögonen på mig! Knall och fall. Utan att jag kunde göra nånting. Otroligt obehagligt att se.

    Är det nån som har sett sådant förut? Fick hon hjärtinfarkt? Eller nåt annat? Stress-spasmer? Dom andra fiskarna simmar runt som om ingenting har hänt. Jag undrar lite om samma sak har hänt dom andra döda fiskarna, fast jag inte har varit hemma och sett det hända...
    Daniel Andréasson
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Låter riktigt skumt!
    Hon kan inte ha knockat sig själv vid första spasmerna?

    Det såg jag hos en Kilesa jag hade. Fick panik av en för ivrig Ventralis, simmade in i rutan och dog knall fall eft några sekunders nervryckningar...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Låter som ett parasitangrepp typ mask runt otoliterna eller uppäten hjärna. Fast förloppet är lite väl forcerat. Jag råkade ut för samma sak när jag var liten och alla mina ungfödare dog.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #4
        Ja, det skulle ju kunna vara att hon på nåt vis hoppat upp i lysrören och knockat/bränt sig och fått nervryckningar. Blivit paralyserad, vaknat till och fått mer ryckningar som hon dog av... Ja, jag vet inte, skumt värre.

        Om det är parasiter i örat eller hjärnan (låter för övrigt sjukt otäckt), kan förloppet gå så fort då? Och finns det risk att det sprider sig bland övriga fiskar? Kan det vara det som orsakar fiskdöden? Skulle isåfall kunna förklara varför fiskar dör knall och fall utan föregående sjukdomstecken...

        Intressant nog så har alla dominanta hanar av alla arter överlevt. Så det kanske kan vara något stressrelaterat (att dom som dör har blivit tokjagade) som sen leder till plötslig död?
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Vid närmare eftertanke låter det som om hon slagit ihjäl sig och det du beskriver är rörelseautomatik. Kanske en blandning mellan inslag av "liv" och ryckningar/rörelseautomatik när musklerna är "döda".

          Det klassiska exemplet på rörelseautomatik är en halshuggen höna som springer flera varv på gårdsplanen (detta är ingen skröna).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            Det går ju bara att gissa i ett sådant här fall men kanske yttre våld, förgiftning, hjärt/hjärninfarkt, hjärnblödning eller elektrolytrubbning.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • defdac
              Användare
              • april 2002
              • 865

              #7
              Äsch. Jag som förväntade mig en riktigt rolig tråd... (Framsidan förkortar ner ämnesrubriken på ett ganska roligt sätt).
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...