Ultimat belysning till 375:a?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Ultimat belysning till 375:a?

    Hej!

    Har en burk på 375 liter (150x50x50) som jag hade tänkt att fixa till belysningen på. I dagsläget har den en heltäckande vit hemmabyggd ramp med fyra lysrör i (med Glomat lysrörshållare, varav två inte funkar). Rampen är snygg, men har flera problem som vi inte behöver gå in på här.

    Alltså: Vad ska jag köra istället? Budgeten tillåter inte T5 eller metallhalogen. I burken kommer att gå plain vanilla-mbunas av typen röd/gul/blå. Bakgrunden är en BTN Rocky.

    Min idé är att ha en "vanlig" lysramp (sån här alltså) för två rör och sen komplettera med två halogenspottar som antingen sätts fast uppe på akvariets sidor och lyser snett ner i burken från varsitt håll, eller sätts i väggen bakom burken.

    Eller skulle det vara bättre att köra en ramp för fyra lysrör? Och skippa spottarna? Jag har svårt att bedöma om man får tillräckligt med ljus av två rör, eller om det krävs fyra för att färgerna på malawisarna ska komma fram ordentligt. Spottar ger rätt sweet ljus kan jag tycka.

    Funkar det med två lysrör, typ grolux för det röda och aquarelle för övriga färger och sen spottar?

    Eller ska man köra på fyra lysrör istället, typ tokblått marineglo, två "normala" aquarelle och sen rött grolux, och inga spottar?

    Eller ska man köra nåt helt annat? Vilket ger bäst ljus till färgglada malawis om man ändå vill ha en något "naturlig" belysning i en 375:a? Hur många rör/spottar och isåfall vilka lysrör? Vad säger ni?
    Daniel Andréasson
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    grolux/aquarelle/actinic/mh, oslagbar kombo (hade ingen aning om att grolux blir så snyggt förrän deelay visade det i liknande kombination)
    Senast redigerad av specmats; 03 november 2008, 22:44.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      T5 är inte alls fantasi dyrt längre. Den "vanliga" tillverkaren levererar med T5 rör:



      Inte många hundra extra i kostnad. Jag köpte själv till mitt akvarium i förra veckan.

      mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        litet problem med t5 är att det inte finns grolux-rör va jag vet, om nu det är jätteviktigt
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Säger bara, som alltid, PowerGlo och Aquarelle...bättre T8 kombo finns inte...klart starkt ljus som återger alla färger på ett naturligt sätt.

          Kommentar

          • dinajel
            Användare
            • november 2004
            • 569

            #6
            Ursprungligen postat av specmats
            grolux/aquarelle/actinic/mh, oslagbar kombo (hade ingen aning om att grolux blir så snyggt förrän deelay visade det i liknande kombination)
            Ja, den kombinationen är väldigt snygg, men den hade jag tänkt köra på det framtida lite större karet på c:a 800 liter (fast utan MH, utan med spottar istället). Jag tror det blir lite overkill på en 375:a.
            Daniel Andréasson

            Kommentar

            • dinajel
              Användare
              • november 2004
              • 569

              #7
              Ursprungligen postat av olof
              Hej!

              T5 är inte alls fantasi dyrt längre. Den "vanliga" tillverkaren levererar med T5 rör:

              Den där ser inte alls dum ut! Tack så hemskt mycket för tipset. Det är nog precis nåt sånt jag är ute efter faktiskt. Då blir det ju mycket mer energieffektivt också, och troligen mer drag i ljuset. 2x80 watt istället för 2x40 watt med T8.

              Men är det verkligen 2x80 watt? Det verkar vara otroligt få lysrörstillverkare som har 80-wattsrör. 54 watt verkar vara max (tex. grolux, aquarelle, aquastar, powerglo, marineglo, osv. finns som 54 watt som mest, åtminstone på pwss). I princip dom enda rör som finns som 80 watt är actinic/tokblå.

              Vilka rör har du valt, och vilka fiskar har du dom till?

              80-wattsrören är dessutom 146 cm långa. Kan det stämma att man har 146 cm rör i en ramp som är 150 cm lång?
              Daniel Andréasson

              Kommentar

              Arbetssätt...