ytterfilter till 450 L kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chleide
    Användare
    • november 2007
    • 43

    ytterfilter till 450 L kar

    vill ha rekommendationer till ytterfilter, har sneglat på fluval fx-5, har tröttnat på innerfilter som tar plats och låter MYCKET ( Resun-6000) osv, fördelar med ytterfilter? vad bör man ha för filtermtrl? keramik ringar? biobollar? misstänker att filtermatta följer med filtret.
    Har Malawi i karet.
  • duracell

    #2
    Jag skulle valt bort asiatiska mindre kända märken, inte för kvalitetsproblem utan för att det kan vara omöjligt att hitta reservdelar.
    Har ett eheim 2226 ytterfilter där låsringen, som håller locket till rotorn, gått sönder. Fick ingen hjälp av akvarieteknik i filipstad, som ändå är åf för eheim. Hade turen att hitta delen i england och jag hade den hemma på 4 dagar.
    Som tur är går det nästan alltid hitta delar till eheim, även om svenska marknaden inte har kommit så långt.
    Det är jobbigt att stå där med grejor utan reservdelar så därför hade jag valt eheim eller tetratec som budgetval eller beg. eheim.

    välj bort biobollar, de har för liten yta för att nedbrytningen ska bli lika effektiv som med keramiska ringar eller eheims bruna "leca-kulor", skulle kräva ett allt för för stort filter.

    ytterfiltret behöver inte vara gigantiskt, det räcker med ett som ska klara maximalt ca 800 liter, samt fylla det med keramiska ringar.

    ett lämpligt filter borde vara eheim 2229 om det nu går att få tag på
    Senast redigerad av Gäst; 01 november 2008, 15:08.

    Kommentar

    • Hogan1
      Användare
      • augusti 2008
      • 149

      #3
      Har själv ett FX5 som jag är mycket nöjd med. I början tyckte jag kanske att det var lite för högljutt men när luften pressats ut efter några omstarter vid vattenbyten, är det förvånansvärt tyst. Det är inga som helst problem att sova i samma rum - det blir s.k. "white noice".

      Jag har "trassel" i två av kamrarna och makaroner i den översta - men eftersom jag ändå skall stänga av filtret några dagar nu (på grund av medicinering) skall jag passa på att byta bort trasslet i en av kamrarna och lägga i Fluvals "water polishing pads" och "fine filter pads" i denna. Hade också tänkt byta bort den andra med trassel till porösa makaroner men kan inte få tag på några - men det blir nog det i alla fall så småningom. Man kan i princip köra med vad som helst, makaroner, bitar av filtermatta (blå tärningar), trassel osv. Det finns andra trådar om Fluval FX5 -och det verkar alltid finnas två läger (eheim mot fluval) och alla tycker sig ha rätt.

      Jag har testat bägge och fastnat för Fluval dels för det låga priset i förhållande till kapaciteten men också för att det är så enkelt med vattenbyten. Jag skall precis tömma ur 200 liter ur mitt akvarium och det är klart på mindre än 5 minuter. Löjligt smidigt tack vare den extra ventilen man får med - så köper man en 1 tums slang av lämplig längd på vilken man fäster extraventilen - när man skall tömma akvariet, stänger man av filtret, sätter på evakueringsslangen på utblåset på filtret, startar och så börjar vattnet pumpa ut.
      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

      Kommentar

      • duracell

        #4
        Ursprungligen postat av Hogan1
        Har själv ett FX5 som jag är mycket nöjd med. I början tyckte jag kanske att det var lite för högljutt men när luften pressats ut efter några omstarter vid vattenbyten, är det förvånansvärt tyst. Det är inga som helst problem att sova i samma rum - det blir s.k. "white noice".

        Jag har "trassel" i två av kamrarna och makaroner i den översta - men eftersom jag ändå skall stänga av filtret några dagar nu (på grund av medicinering) skall jag passa på att byta bort trasslet i en av kamrarna och lägga i Fluvals "water polishing pads" och "fine filter pads" i denna. Hade också tänkt byta bort den andra med trassel till porösa makaroner men kan inte få tag på några - men det blir nog det i alla fall så småningom. Man kan i princip köra med vad som helst, makaroner, bitar av filtermatta (blå tärningar), trassel osv. Det finns andra trådar om Fluval FX5 -och det verkar alltid finnas två läger (eheim mot fluval) och alla tycker sig ha rätt.

        Jag har testat bägge och fastnat för Fluval dels för det låga priset i förhållande till kapaciteten men också för att det är så enkelt med vattenbyten. Jag skall precis tömma ur 200 liter ur mitt akvarium och det är klart på mindre än 5 minuter. Löjligt smidigt tack vare den extra ventilen man får med - så köper man en 1 tums slang av lämplig längd på vilken man fäster extraventilen - när man skall tömma akvariet, stänger man av filtret, sätter på evakueringsslangen på utblåset på filtret, startar och så börjar vattnet pumpa ut.
        låter som ett kanonfilter, men jag har 3 st fluval 2 innerfilter och de stannar lite hipp som happ. fär plocka i sär dem och putta igång rotorn några gånger i månaden.
        fluval FX5 har jag varit sugen på att prova, men det är ju lite over kill om man inte har ett riktigt stort akvarium.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av duracell
          låter som ett kanonfilter, men jag har 3 st fluval 2 innerfilter och de stannar lite hipp som happ. fär plocka i sär dem och putta igång rotorn några gånger i månaden.
          fluval FX5 har jag varit sugen på att prova, men det är ju lite over kill om man inte har ett riktigt stort akvarium.
          Ja att folk köper fluvals inner filter, det är för mig obegripligt.
          Men Fluval, dom har säkert en jättebra gubbe som är ansvarig för reklamen.
          Nej tummen ner för fluvals innerfilter, det finns billigare som är mycket bättre.
          Ps, jag är inte någon grossist som säljer andra filter.Janne

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av duracell
            Jag skulle valt bort asiatiska mindre kända märken, inte för kvalitetsproblem utan för att det kan vara omöjligt att hitta reservdelar.
            Har ett eheim 2226 ytterfilter där låsringen, som håller locket till rotorn, gått sönder. Fick ingen hjälp av akvarieteknik i filipstad, som ändå är åf för eheim. Hade turen att hitta delen i england och jag hade den hemma på 4 dagar.
            Som tur är går det nästan alltid hitta delar till eheim, även om svenska marknaden inte har kommit så långt.
            Det är jobbigt att stå där med grejor utan reservdelar så därför hade jag valt eheim eller tetratec som budgetval eller beg. eheim.

            välj bort biobollar, de har för liten yta för att nedbrytningen ska bli lika effektiv som med keramiska ringar eller eheims bruna "leca-kulor", skulle kräva ett allt för för stort filter.

            ytterfiltret behöver inte vara gigantiskt, det räcker med ett som ska klara maximalt ca 800 liter, samt fylla det med keramiska ringar.

            ett lämpligt filter borde vara eheim 2229 om det nu går att få tag på
            Ja det är roligt att du nämner biobollar, ja jag tycker som du, att dom är odugliga.
            Det måste vara den produkt som har lovat mest, och som har givit tillbaka, minst sagt ren skit.
            Ja nu pratar jag om duplas biobollar, dyra och odugliga.Janne
            Senast redigerad av malawijanne; 02 november 2008, 11:09.

            Kommentar

            • Hogan1
              Användare
              • augusti 2008
              • 149

              #7
              Hade jag "fått lov" att ha innerfilter, hade jag inte haft Fluval, det är en sak som är säker.
              Där tror jag för det första att Eheim är bättre - och för det andra hade jag ändå valt pumphuvud+filtermatta eftersom det blir en större filteryta och mindre jobb med rengöring (= göra rent mer sällan).
              Fluvals ytterfilter känns däremot rätt - åtminston FX5.

              Janne, vad kör du själv för filter i dina burkar?
              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av Hogan1
                Hade jag "fått lov" att ha innerfilter, hade jag inte haft Fluval, det är en sak som är säker.
                Där tror jag för det första att Eheim är bättre - och för det andra hade jag ändå valt pumphuvud+filtermatta eftersom det blir en större filteryta och mindre jobb med rengöring (= göra rent mer sällan).
                Fluvals ytterfilter känns däremot rätt - åtminston FX5.

                Janne, vad kör du själv för filter i dina burkar?
                eheim 1200 och projekt sigma 3 och jag har även kört men aquaclear 1000 liter men den har en tendens att att inte gå igång efter vattenbyen, så att den lägger jag ner . framförallt projekten är en underskattad pump, billig och bra,sätter aldrig igen sig, går alltid igång efter vattenbytena jag har säkert köpt 60 st från Akvarieteknik, och eheim 1200 behöver jag väl inte kommentera dyr, driftsäker tyst och det är en pump som det aldrig är några problem med, jo kanske den drar 21 watt.Janne

                Kommentar

                • duracell

                  #9
                  många inlägg att svara på på en gång

                  Malawijanne: Jag har inte köpt fluvalfiltren, de fick jag med när jag köpte hela akvarieaffären.

                  biobollar känns lite som en bluff, man får lika mycket bakterieyta i 4 dl keramikmakaroner som i 10 liter biobollar.


                  nån som testat sera's filter?

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Flytt av tråd till mer passande ställe

                    Flyttade tråden till akvariet. Hör bättre hemma där!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • chleide
                      Användare
                      • november 2007
                      • 43

                      #11
                      ytterfilter

                      ok, ska kolla upp eheim som alternativ, kör nu med powerhead och filtermatta, men det tar ju ett helt hörn i akvariet och ser inte kul ut(svart filtermatta) får bli makaroner och filtermatta i filterhinken. tack för all info jag fått, verkar som 2 läger, ett för eheim och ett för fluval.

                      christer

                      Kommentar

                      • Hogan1
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 149

                        #12
                        Ursprungligen postat av chleide
                        ok, ska kolla upp eheim som alternativ, kör nu med powerhead och filtermatta, men det tar ju ett helt hörn i akvariet och ser inte kul ut(svart filtermatta) får bli makaroner och filtermatta i filterhinken. tack för all info jag fått, verkar som 2 läger, ett för eheim och ett för fluval.

                        christer
                        Jupp - de två lägren - Eheim vs. Fluval kommer sannolikt att bestå. Eheims prylar är förmodligen över hela linjen bättre kvalitetsmässigt - och sannolikt också funktionellt.
                        Men jag är lika säker på att det finns undantag som bekräftar regeln - och att Fluval FX5 är ett av dessa undantag. Det är lättskött, förvånansvärt tyst, förhållandevis billigt - och som sagt - vattentömning via filtret är supersmidigt.

                        Men om någon kan övertyga mig om att ett Eheim för (nästan) dubbla pengen är så pass mycket bättre, är jag inte sämre än att jag kan ändra mig och skaffa ett Eheim till mitt nästa kar.
                        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                        Kommentar

                        • chleide
                          Användare
                          • november 2007
                          • 43

                          #13
                          fluval fx-5

                          Det blev ett fluval FX-5 till slut, och keramiska ringar ohop med filtermatta, nu ska jag bara studera ihop det hela och installera, 1,900 alles zu sammen blev det med frakt, Eheim är säkert bättre men kanske inte såååå mycket bättre, återkommer med utvärdering, det kanske blir ett fx-5 till salu på blocket om det låter f.n och inte motsvarar mina behov..


                          christer

                          Kommentar

                          Arbetssätt...