Hemligaste fodret!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #46
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Hej

    Har kört det nu i ett år ungefär. Verkar varken till eller från, tycker jag.

    Min åsikt om färgdoping: För länge sedan tyckte vi, att odlad fisk inom några generationer förlorade i färg jämfört med VF. Sedan antog vi att det berodde på att det var något i maten som vi inte lyckades ge fiskarna, som de får i sig i naturen.
    Kan man då tillsätta något i fodret som gör, att de odlade generationerna håller ungefär samma färg som VF, tycker jag det är OK, inte mer. Men det är ju bara hur jag har valt att göra.
    Tycker ni det är okej med färgdopade (roligt utryck Mikael, men klart det är os tider) karp som guldfisk och koi, för det är väl bara på grund utav fodret som dom har fått sina färger.Janne

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #47
      Själv föredrar jag generellt sett naturformerna - färgning med foder eller urvalsodling är OK för min del så länge som inte "naturfärgerna" förändras.
      Skulle jag ha diskus så skulle jag välja en naturform före de snygga avelsformerna som finns.
      Skulla jag ha Labidochromis hongi så skulle jag helt klart välja de naturfärgade före de "röda" som finns i handeln idag även om de senare säkert är färggrannare.
      Dock, detta är enbart min smak och om andra tycker något annat är snyggare så skall man självklart har det.
      Vill någon ha papegojciklider, knallröda hongis eller Marlboro Red diskus så är väl det helt OK - vi har alla olika smak.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #48
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Tycker ni det är okej med färgdopade (roligt utryck Mikael, men klart det är os tider) karp som guldfisk och koi, för det är väl bara på grund utav fodret som dom har fått sina färger.Janne
        De har i huvudsak fått sin färg genom urvalsodling - INTE genom "färgdopning".

        Kommentar

        • robjo
          Användare
          • maj 2005
          • 330

          #49
          Jag tog hem prover på alla deras ciklid foder för ca 1,5 år sedan. Det fungerade väldigt bra, fiskarna tyckte om fodret. Jag provade det på båda Malawi och Troffar, har bara gott att säga opm det fodret, efter att ha provat det ca 6 månader.

          Går även att beställa direkt ifrån dom. Och dom är väldigt trevliga att ha att göra med.


          Då hade dom ingen återförsäljare i Sverige.

          /Robban
          http://picasaweb.google.se/sipedon/

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #50
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            De har i huvudsak fått sin färg genom urvalsodling - INTE genom "färgdopning".
            Helt rätt Kjell, och mina röda hongie har också fått sin färg genom urvalsodling, och inte som en del tycks tro, genom färgdopning.Janne

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #51
              Observera mina herrar. Här snackar vi hemligt foder och inte "hemlig" urvalsodling!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #52
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Observera mina herrar. Här snackar vi hemligt foder och inte "hemlig" urvalsodling!
                Ja det är nog nästan omöjligt att undvika att man glider in på urvalsodling, när man börjar prata färgfoderJanne

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #53
                  Ursprungligen postat av robjo
                  Jag tog hem prover på alla deras ciklid foder för ca 1,5 år sedan. Det fungerade väldigt bra, fiskarna tyckte om fodret. Jag provade det på båda Malawi och Troffar, har bara gott att säga opm det fodret, efter att ha provat det ca 6 månader.

                  Går även att beställa direkt ifrån dom. Och dom är väldigt trevliga att ha att göra med.


                  Då hade dom ingen återförsäljare i Sverige.

                  /Robban
                  låter bra! tack för länken
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8596

                    #54
                    Måste erkänna att jag utöver spirulina och cyclop-eeze hemfallit åt färgdoping även i en annan form: Jag håller groluxrör över mina Pemba, och ett Marine Blue över mina nigripinnis och ventralis. Aja baja!

                    (Ursäkta Wilhelm, det här glider OT, men det finns ju en anknytning tillbaka till foder i sinnet hela tiden.)
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #55
                      Ursprungligen postat av Mikael W
                      Måste erkänna att jag utöver spirulina och cyclop-eeze hemfallit åt färgdoping även i en annan form: Jag håller groluxrör över mina Pemba, och ett Marine Blue över mina nigripinnis och ventralis. Aja baja!

                      (Ursäkta Wilhelm, det här glider OT, men det finns ju en anknytning tillbaka till foder i sinnet hela tiden.)
                      Härligt att höra Mikael, att du följer med i utvecklingen, snart kanske du börjar att laborera med sanden och inredningen också Sorry Wilelm där var jag också OT.
                      Men gör det egenligen så mycket, bara man försöker komma tillbaka till ämnet igen,Janne

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #56
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Men gör det egenligen så mycket, bara man försöker komma tillbaka till ämnet igen,Janne
                        Nej, bara man glider tillbaka snyggt!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...