Ett år utan att rengöra mina filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    Ett år utan att rengöra mina filter

    Ja som ni läser så har jag inte gjort rent mina filter på ett år.
    Jag har bara bytt vatten varje vecka, och matat med min räkmix, självklart med lite gelatin, ja fan vad det är lätt att ha akvarium just nu har jag 2000liter vatten självklart belastade med stora ciklider.Janne
  • MagArne
    Användare
    • december 2006
    • 263

    #2
    Kul att det fungerar så bra. Skulle vara intressant ändå att se om flödet ökar om du skulle göra rent filtret och hur det ser ut i burken.

    Fast rör inget som fungerar brukar man ju säga

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      En bekant berättade en gång om en fiskodlare som aldrig gjorde rent sina filtermattor. Till slut såg några ut som ett timglas och han tog ur dem för att göra rent dem. Då hade så mycket konstiga och farliga bakterier bildats i filtermattan som "aktiverades" i vattnet när han drog ur mattan. All fisk i karet dog inom loppet av 24 h.

      Om det verkar rimligt eller inte det får ni själva avgöra men jag tror på varenda ord denne Tjörn-akvarist säger.
      Nu snackar vi flera år utan byte och med powerhead som cirkulation.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Det handlar ju enbart om storlek på filtret, vilken typ av filtermaterial som används och hur hård belastningen är i akvariet (vad man matar med och hur mycket), om man har växter i akvariet, hur mycket vatten man byter etc..
        Jag brukar i princip aldrig göra rent filtermaterialet i mina akvarier - men efter 3-4 år brukar jag tröttna på akvariet och sälja det, eller nyinreda, så längre än så brukar inte mina filter vara igång. Dock de hade säkert funkat hur länge som helst utan rengöring (de är inte speciellt skitiga efter 3-4 år). Det är ju därför man kallar dem biologiska filter.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Janne, som sagt... bra att det funkar för dig, men det är inget jag rekommenderar... Det går inte att komma ifrån faktum att det blir massor med skit i filtermattorna och att mängden organiska ämnen i vattnet ökar. Helt övertygad om att det som får det att funka är vattenbytena. Skulle du slarva mycket med dem tror jag du får problem.

          Att däremot ha blå filtermattor i ett eget fack och köra med förfilter som klipper skiten (och därmed rengörs ofta) borde kunna funka så länge mattorna inte bryts ner.

          Har ett 375 som är helt igenväxt med Vallisneria just nu, och där är det inte gjort vattenbyten på många månader. Pumpen är tom avstängd. Fiskbelastningen är mycket liten, går bara 8 corydoras på botten. Sanslös växtlighet ändå, djupgröna blad på Vallisnerian och utlöpare åt alla håll. Växterna måste suga en hel del näring, ska se om jag hinner mäta något idag - men jag tippar att kvävenivåerna är otroligt låga. Växter rular!!

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Janne, som sagt... bra att det funkar för dig, men det är inget jag rekommenderar... Det går inte att komma ifrån faktum att det blir massor med skit i filtermattorna och att mängden organiska ämnen i vattnet ökar. Helt övertygad om att det som får det att funka är vattenbytena. Skulle du slarva mycket med dem tror jag du får problem.

            Att däremot ha blå filtermattor i ett eget fack och köra med förfilter som klipper skiten (och därmed rengörs ofta) borde kunna funka så länge mattorna inte bryts ner.

            Har ett 375 som är helt igenväxt med Vallisneria just nu, och där är det inte gjort vattenbyten på många månader. Pumpen är tom avstängd. Fiskbelastningen är mycket liten, går bara 8 corydoras på botten. Sanslös växtlighet ändå, djupgröna blad på Vallisnerian och utlöpare åt alla håll. Växterna måste suga en hel del näring, ska se om jag hinner mäta något idag - men jag tippar att kvävenivåerna är otroligt låga. Växter rular!!

            Hilsen,

            P
            Jag har kört grovporig filtermatta och rätt svag pump och det fastar faktiskt inte speciellt mycket skit i dem. Det åker igenom (och det som sitter i filtret åker ut om man flyttar filtret). Jag har uppfattat dessa som Kjell skriver: man plockar ur dem av någon annan orsak och rengör dem.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • april 2002
              • 727

              #7
              Min tanke med mitt kar är att ha dom blåa mattorna som förfilter till en Eheim 2080 för att slippa plocka isär pumpen. I pumpen sitter det ett vitt förfilter som jag tänkte ta bort. Kan man även ta bort finfilter i pumpen och bara ha macaroner o biosufstrat? Kommer detta överhuvudtaget funka?
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av Rickard
                Min tanke med mitt kar är att ha dom blåa mattorna som förfilter till en Eheim 2080 för att slippa plocka isär pumpen. I pumpen sitter det ett vitt förfilter som jag tänkte ta bort. Kan man även ta bort finfilter i pumpen och bara ha macaroner o biosufstrat? Kommer detta överhuvudtaget funka?
                Makaroner är inte speciellt effektiva. Biosurfstrat vet jag inte vad det är.
                Själv har jag kört golvpumpar med grov filtermatta samt minibiobollar i de olika facken och de funkade med full kapacitet i åtminstone 4 år utan rengöring. Kan man inte få tag i minibiobiollar så kör bara med grovporiga filtermattebitar.
                Finporig filtermatta som förfilter på insuget är bra.

                Kommentar

                • Rickard
                  Användare
                  • april 2002
                  • 727

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Makaroner är inte speciellt effektiva. Biosurfstrat vet jag inte vad det är.
                  Själv har jag kört golvpumpar med grov filtermatta samt minibiobollar i de olika facken och de funkade med full kapacitet i åtminstone 4 år utan rengöring. Kan man inte få tag i minibiobiollar så kör bara med grovporiga filtermattebitar.
                  Finporig filtermatta som förfilter på insuget är bra.
                  Jag var lite slarvig det heter EHEIM Mech och EHEIM substrat pro. Det jag menar är att jag inte behöver förfilterna.
                  M.v.h.
                  Rickard

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rickard
                    Jag var lite slarvig det heter EHEIM Mech och EHEIM substrat pro. Det jag menar är att jag inte behöver förfilterna.
                    Well - jag har fortfarande inte en susning om vad detta är för filtermaterial
                    Men oavsett vilket - filtermattekuber är billiga och oerhört effektiva och de funkar hur många år som helst utan att behöva rengöras så jag ser ingen större anledning att testa någon annan nyare och dyrare produkt.

                    Förfiltret fyller ju främst funktionen att det hindar skräp från att sätta sig inuti slangarna. Eftersom slangen till filtret kommer före filtermaterialet så spelar det ju där ingen större roll hur efektivt filtermaterialet än är - slangen blir skitig och begränsar effekten om man inte har ett förfilter

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Well - jag har fortfarande inte en susning om vad detta är för filtermaterial
                      Men oavsett vilket - filtermattekuber är billiga och oerhört effektiva och de funkar hur många år som helst utan att behöva rengöras så jag ser ingen större anledning att testa någon annan nyare och dyrare produkt.

                      Förfiltret fyller ju främst funktionen att det hindar skräp från att sätta sig inuti slangarna. Eftersom slangen till filtret kommer före filtermaterialet så spelar det ju där ingen större roll hur efektivt filtermaterialet än är - slangen blir skitig och begränsar effekten om man inte har ett förfilter
                      härligt Kjell, att du med din erfarenhet lägger in lite inlägg.Janne

                      Kommentar

                      • Hogan1
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 149

                        #12
                        Den vita finfiltermattan är bara att ta bort - annars måste man göra rent filtret en gång var 14:e dag ju... Det blå förfiltret undrar jag också lite över. Det blir ganska snabbt igensatt också - och skall enligt manualen "tåla" 2-3 rengöringar - sen får man byta. Det känns nästan tråkigt med ett ytterfliter om man måste ta ur och göra rent förfiltret varannan månad för att upprätthålla en vettig cirkulationshastighet. Går det verkligen inte att låta bli detta och i stället lägga i filtermattekuber t.ex.?
                        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                        Kommentar

                        • pny
                          Användare
                          • april 2002
                          • 210

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hogan1
                          Den vita finfiltermattan är bara att ta bort - annars måste man göra rent filtret en gång var 14:e dag ju... Det blå förfiltret undrar jag också lite över. Det blir ganska snabbt igensatt också - och skall enligt manualen "tåla" 2-3 rengöringar - sen får man byta. Det känns nästan tråkigt med ett ytterfliter om man måste ta ur och göra rent förfiltret varannan månad för att upprätthålla en vettig cirkulationshastighet. Går det verkligen inte att låta bli detta och i stället lägga i filtermattekuber t.ex.?
                          Det där med 2-3 rengöringar innan byte är nog bara säljsnack. De vill sälja filtermaterial helt enkelt. Mina äldsta filtermattor har nog gått i 10 år nu, och rengörs någon eller några gånger per år i det akvariet.
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                          Kommentar

                          • Carl
                            NCS Medlem
                            • maj 2002
                            • 374

                            #14
                            Jag håller med Kjell och Ola.
                            Jag rengör aldrig mina filter, det blir som med Kjell, man byter inredning eller tömmer av annan orsak, typ långa utlandsresor eller annat. Sista tiden har jag nästan helt slutat med mekaniska filter, filtermattorna har jag klippt sönder till småbitar och använder som Kjell skriver, istället för biobollar eller annat, så kleggar dom inte igen. Ser istället till att ha långsam cirkulation genom stora mängder biologiska filter, har proppat nästan alla bakgrundsmoduler fulla med filtermaterial och har slangar emellan (med andra ord ett filter som inte ens kan rengöras om jag så skulle vilja).
                            Har funkat fint i flera år.
                            Visst jag har lite småpartiklar i vatten och kanske lite mer slam än tidigare, men det stör inte mig, och inte fiskarna.
                            /Carl
                            www.stockholmsciklidklubb.com

                            Kommentar

                            • Hogan1
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 149

                              #15
                              Ursprungligen postat av pny
                              Det där med 2-3 rengöringar innan byte är nog bara säljsnack. De vill sälja filtermaterial helt enkelt. Mina äldsta filtermattor har nog gått i 10 år nu, och rengörs någon eller några gånger per år i det akvariet.
                              Nja, jag fick slänga en förfiltermatta till mitt Eheim 2075 senast. Det hade jag gjort rent två gånger tidigare och nu hade väl filtret varit igång ett par månader. Förfiltret var så igenslammat så hade känts fel att stoppa tillbaka det igen. Hursomhelst är förfilterbyte i ett Eheim 2080 åtminstone en enkel historia.
                              Sen är jag väl den förste att hålla med om att Eheim naturligtvis vill sälja sina produkter.
                              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...