Räkmix, Verktyg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    Räkmix, Verktyg

    Vad änvänder ni för sorts modell på mixer när ni gör eran räkmix. Min gamla har nu brunnit upp och någon sådan verkar inte finnas att köpa längre.
    Man vill ju ha en med så stor behållare som möjligt, sen finns det ju krav på att den verkligen mixar allt så det inte finns klumpar kvar.
    Viktigt är ju oxå att den är enkel att plocka isär för rengöring och blir tät när man kör den nästa gång.
    Sen är det ju priset, vad kostar en som är riktigt bra?

    Vilka sorter använder ni, kom med förslag
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Ursprungligen postat av tege
    Vad änvänder ni för sorts modell på mixer när ni gör eran räkmix.
    Jag köpte min på Biltema för 149:-

    Tror inte du vill ha den:

    1. Svag och mixrar dåligt
    2. Svår att rengöra och plocka isär
    3. Besvärlig att använda
    4. Krånglar gärna och startar inte alls ibland
    5. Låter nåt fruktansvärt tycker jag

    Men annars är den bra


    Hittade de här med en volym på 2 liter: Bosch 599:-, Philips 490:-
    Senast redigerad av tjornpatrik; 08 maj 2008, 20:43.

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Ja då tänker jag inte köpa från Biltema i alla fall
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • fs7210
        Användare
        • juni 2004
        • 183

        #4
        jag använder en sådan här:
        Nordisk design med smarta funktioner som gör matlagning, städning och hårstyling roligare och enklare. Hos oss hittar du allt från dammsugare till blenders, vakuumförpackare och locktång.


        fungerar bra och dessutom snygg!
        Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Chlas ohlsson har en kvarn 795:- Jula 495:- och det är det bästa tycker jag .
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #6
            Ursprungligen postat av tege
            Vad änvänder ni för sorts modell på mixer när ni gör eran räkmix. Min gamla har nu brunnit upp och någon sådan verkar inte finnas att köpa längre.
            Man vill ju ha en med så stor behållare som möjligt, sen finns det ju krav på att den verkligen mixar allt så det inte finns klumpar kvar.
            Viktigt är ju oxå att den är enkel att plocka isär för rengöring och blir tät när man kör den nästa gång.
            Sen är det ju priset, vad kostar en som är riktigt bra?

            Vilka sorter använder ni, kom med förslag
            jag har denna funkar kanon
            http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=954227, men det viktigaste att den är så stark som möjligt, har bränt ett par på vägen, 600-700W är nog ett krav....
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              #7
              Om jag var dig så skulle jag kolla efter en Kvarn framför en mixer. En mixer har tendens att mixa det så fint att det grumlar vattnet mkt och kräver därför bindemedel i stor mängd. Kör man med en kvarn i stället så blir det små lagom bitar på 1-2 mm och det grumlar heller inte vattnet lika mkt.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • januari 2008
                • 809

                #8
                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                Om jag var dig så skulle jag kolla efter en Kvarn framför en mixer. En mixer har tendens att mixa det så fint att det grumlar vattnet mkt och kräver därför bindemedel i stor mängd. Kör man med en kvarn i stället så blir det små lagom bitar på 1-2 mm och det grumlar heller inte vattnet lika mkt.
                OK, det förklarar en del... körde min sats först i mixern... och sedan med stavmixer för att få den riktigt finfördelad... Det blir ganska grumligt i akvariet!
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Blir det grummel har bindemedlet inte tagit, eller du har använt för lite bindemedel.

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Jag har en Philips HR7735 som är en riktigt bra mixer. Enda minustecknet är att det är något svår att rengöra. Effekten ligger på 700 Watt.

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      #11
                      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                      Om jag var dig så skulle jag kolla efter en Kvarn framför en mixer. En mixer har tendens att mixa det så fint att det grumlar vattnet mkt och kräver därför bindemedel i stor mängd. Kör man med en kvarn i stället så blir det små lagom bitar på 1-2 mm och det grumlar heller inte vattnet lika mkt.
                      Jag har testa att köra med enbart kvarn några gånger och håller nog med om att det blir mindre skit i vattnet då. Hur många gånger maler du, jag har kört 2 gånger först med den större skivan och sen 1 gång med den mindre. Det som oroar lite är att det ska bli vassa räkskalsbitar kvar som sen ska fastna i någons matstrupe, och det vill man ju inte riskera. Dom flesta recept man läser så poängteras det hur jätteviktigt det är att få sörjan så fin det bara går. Dom gånger jag har enbart malt så har jag använt mig av en Braun köttkvarn, en enkel hushållsmaskin för runt tusenlappen.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • 56ovwal
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 664

                        #12
                        Jag använder mig av en handdriven kvarn jag ärvt efter min mormor. Brukar finnas för några tior på vilken loppis som helst. Billig, miljövänlig och kraftfull ( nåja, det hänger ju på överarmarna... ) De flesta gör inte mer än kanske en eller två kilo åt gången och då duger en handdriven alldeles utmärkt ! Om inte annat kostar det inte mer än några tior att testa !

                        Föredrar definitivt kvarn framför mixer. Har aldrig lyckats få till det med mixer. Använder aldrig bindemedel och det är väl en förklaring kanske, men varför ska man göra det när det går lika bra utan med en kvarn ?
                        Pigge
                        Bygger ny akvarielokal:
                        http://ovwali.blogg.se/
                        Uppdaterad:2011-12-23

                        Kommentar

                        • Mats
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 804

                          #13
                          Hej Tege.
                          Tar bort ben (halvtinade) och spröt innan jag mal och har aldrig några problem med vassa föremål.
                          mvh Mats
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Kvarnen duger gott att göra mix med.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • JohanP
                              Användare
                              • september 2006
                              • 118

                              #15
                              Jag använder en Robot Coupe och den är fullkomligt lysande för ändamålet. Den köptes in när jag hade egen firma och fick av förklarliga skäl följa med mig när företaget såldes.

                              Det finns ibland såna på blocket och de är värda varenda krona. Den jag använder kostade iofs över 10000:- ny men det är en stor modell. Även de mindre har ruggig kapacitet och dessutom kan man göra mixen med halvfrusna råvaror (och i en del fall med helt djupfrusna). Detta gör att man kan använda avsevärt mindre mängd bindemedel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...