Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LN
    svarade
    Jaha då har det gått nästan en vecka och dom 8 små troffarna har det svårt. Mina två stora hannar turas om att terra dom små. Man kan tycka att ett 2400 liters kar fullt med moduler o 50-75kg sten ska räcka för att levera skydd men 6 små troffar hänger i limbo mitt i akvariet uppe vid ytan långt ifrån närmaste skydd, o där får dom rätt mycke stryck suck. Dom får inge ro att leta rätt på skydd.
    Tusan oxå en så här stor balja funkar inte riktigt som ett mindre akvarium.

    Har testat me ett bamsevattenbyte me kallt vatten för att få till lite nytt beteende men det hjälpte nada.

    Kan det vara någon mening att hålla släckt ett par dar??
    Va hade ni gjort?

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ja det är kul att hobbyn blomstar

    Han har ett gäng små men ja vill inte förmedla något, utan ja föreslår att du slå honom ett privat mess.

    Lämna en kommentar:


  • glasblåsaren
    svarade
    Häftigt Larry kul att du har flyt med hobbyn nu ja är med sugen på att skaffa callochromis vet du om Tedde har kvar några

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ja kan inte sluta glo i mitt stora akvarium. Ja fick igår en grupp Callochromis av Tedde


    Hannen är runt 10cm och är helt skogstokig. Just nu har han kontroll på merparten av hela akvariet, han har flyttat 200 firrar, och han är fullt utfärgad. Den absolut kacksigaste firre ja sett.
    Ja dom andra firrarna far på inget sätt illa men dom är lite avvaktande kan man minst säga

    Riktigt flyt är det för de nya 8 ungtroffarna, för att mina stora 2 troffehannar hinner helt enkelt inte med att terra dom små.

    Ja har helt enkelt fått ett helt nytt akvarium, hur kul som helst

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ja Tedde ja håller me dig, den Callochromisgruppen jag fick av dig vart ju helt grym. O 10cm`s hannen är ju helt fantastisk, ja satt 2-3timmar som fastlåst vid akvariet o kollade in hans aktion, tackar för dom finfina djuren

    Johan - troffegruppen ligger på runt 5cm, ja förutom mina stora hannar i stora baljan.

    Tack HåE faktum är att det är Ni här på Ciklid som stått för enhel del av bränslet. Alla hejjarop och uppmuntringar när det varit tungt har hjälpt mig driva projektet frammåt.

    O ja ja ja ska låna hem en kamera o plåta några dagar

    Lämna en kommentar:


  • HåE
    svarade
    Hej LN!
    Nu har jag läst igenom bägge delarna om detta jätte projekt för första gången. Jag har bara läst igenom vissa stycken förut och njutit av bilderna på ditt stora kar. Vad ska man säga. Jag är inte direkt avis på det enorma arbete som ligger bakom, men ordentligt avis på slutresultatet. Jag skulle nog ha kört slut på bränsle ganska tidigt i ett sådant projekt. Kul att det finns sådana som du som orkar genomföra sånt här, så vi andra har något att drömma om. Utbyggnaden och akvariumet blev helt suveränt.

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Nae ja tror inte det för att ja hade Ikola 12st och dom vart produktiva och väldigt harmoniska. O Dessa 17 Chaitika har gått i karet sen dom var 1,5cm stora och är väldigt hemmastadda där, dessutom är där mycke vallisneria och det verkar ge en dämpande effekt.

    Men vi får se hur det blir, spännande ska det bli iallafall o se om den långsiktiga planen kan lyckas.
    Jo, visst får vi hoppas att det gå bra. Hur stora och gamla är dom idag?

    /Johan

    Lämna en kommentar:


  • Tedde
    svarade
    Underbart kul att vara med i ditt Tropheus project, är alltid lika imponerad av din 2.5 kubiks del av tanganyika sjön. Väcker alltid mycket ideér och planer. Kan fortfarande inte smälta hur fin den domminanta callochromis hannen var, som fick privilegiet att flytta in i baljan

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ja det är en fräck troffe, men dom behöver lite fart för att färga ut.
    Mina två hannar har gått ett bra tag nu i det stora karet och dom har delat upp halva karet var till sina revir. O där har dom gått o luffat grå o lite trista, men så fort dom 8 små kom i byttan så kom dom fram o visar sig från en mycke bättre sida.

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Då har man haft en ny nördkväll
    Tedde och Johan var här o delade upp mina Troffar Chaitika. Så nu simmar 12-13 honor och 4 hannar i mitt 200 liters hörnkar. Det visade sig att ja hade 50-50 fördelning på mina 25 troffar. Det kan komma att bli en riktigt bra lekgrupp med så mycke honor.

    Planen är att lekgruppen ska börja producera yngel till den stora baljan om ett halvår eller så.

    Resterande 8 troffar simmar numera i 2400 litaren.
    Tyvärr har jag två stora Chaitikahannar som kommer att göra livet svårt för nykommlingarna. Blir det för tufft för dom så får ja försöka bygga upp ett stort stenrös i mitten, men det är inte ja egentligen vill utan det får bli en nödlösning isåfall.
    Härligt!

    Jag hoppas du har en eller flera hanar som den jag hade...för den var verkligen snygg. Gillar Chaitika mycket...

    Lämna en kommentar:


  • Bright_Blue
    svarade
    Bilder tack !

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av Johan F
    Hur gamla och vilken storlek är det på chaitika som du könsbestämde?

    Tror du inte det är en stor risk med "bara" 17 stycken som grupp i ett 200-liters?

    /Johan
    Nae ja tror inte det för att ja hade Ikola 12st och dom vart produktiva och väldigt harmoniska. O Dessa 17 Chaitika har gått i karet sen dom var 1,5cm stora och är väldigt hemmastadda där, dessutom är där mycke vallisneria och det verkar ge en dämpande effekt.

    Men vi får se hur det blir, spännande ska det bli iallafall o se om den långsiktiga planen kan lyckas.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av glasblåsaren
    kul att följa ditt projekt Larry hoppas du lyckas bättre med troffarna nu lycka till
    Tack glasblåsaren

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Då har man haft en ny nördkväll
    Tedde och Johan var här o delade upp mina Troffar Chaitika. Så nu simmar 12-13 honor och 4 hannar i mitt 200 liters hörnkar. Det visade sig att ja hade 50-50 fördelning på mina 25 troffar. Det kan komma att bli en riktigt bra lekgrupp med så mycke honor.

    Planen är att lekgruppen ska börja producera yngel till den stora baljan om ett halvår eller så.

    Resterande 8 troffar simmar numera i 2400 litaren.
    Tyvärr har jag två stora Chaitikahannar som kommer att göra livet svårt för nykommlingarna. Blir det för tufft för dom så får ja försöka bygga upp ett stort stenrös i mitten, men det är inte ja egentligen vill utan det får bli en nödlösning isåfall.
    Hur gamla och vilken storlek är det på chaitika som du könsbestämde?

    Tror du inte det är en stor risk med "bara" 17 stycken som grupp i ett 200-liters?

    /Johan

    Lämna en kommentar:


  • glasblåsaren
    svarade
    kul att följa ditt projekt Larry hoppas du lyckas bättre med troffarna nu lycka till

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...