Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Tedde
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Ja vet int, hannen ja fick av dig vart ju helt exeptionell. helt enklet 1 på 100. Det går ju 3 hannar till som nu kan komma till sin rätt men dom är ju bara 4-5cm stora o det tar minst ett halvår innan dom är så stora att dom kan leka av de fyra stora honorna.
    O har ja riktig tur så kanske kanske en som har potential att bli nått.
    Jag vet ett ställe där det finns gott om, jag vet att han har med bra storlek. Men jag ska inte dit förrän i Feb. Man kan ju kolla om det finns någon i samma klass...

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Jo sådär,,, 6 av 8 finns kvar i den stora baljan. Men ja tror att dom var lite för stora när ja släppte i dom.
    Den andra gruppen däremot som går i ett litet kar växer så att det knakar, ja tror att det blir lek där om 3-4 månader
    Stabil o homogen grupp där ingen får för mycke stryk, men det kan ju ändra sig

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    Trist Larry, hur går det med troffarna?

    /Johan

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av Tedde
    nämen va f_n! tror du att det finns någon som har potential till att kunna bli lika fin?.. kanske syns om ett par dagar?
    Ja vet int, hannen ja fick av dig vart ju helt exeptionell. helt enklet 1 på 100. Det går ju 3 hannar till som nu kan komma till sin rätt men dom är ju bara 4-5cm stora o det tar minst ett halvår innan dom är så stora att dom kan leka av de fyra stora honorna.
    O har ja riktig tur så kanske kanske en som har potential att bli nått.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av Göran Å
    Tråkigt att höra

    När man anv MH belysning som du har till ditt kar är det ju en risk med urhoppande fisk.

    Finns det inte någon möjlighet att lägga någon form av nät över de öppna ytor som inte är glastäckta för att förhindra urhoppande fisk.

    Mvh Göran
    Jo du har rätt men ja har minskat paniken avsevärt genom att ja kör me 2*54 W T5 ytterliggare en timme efter släckningen av MH. Men visst du har rätt någon form av nät vore nåt.

    Lämna en kommentar:


  • Tedde
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Ahhh man blir ibland såååå deppig.
    Igårkväll så hoppade akvariets finaste fisk ur karet, min 10 cm Callochromis hanne som spände sig 95% av tiden och färgade fullt nästan hela tiden hittade ja på täckglaset.
    Han var vid liv när ja fann honom men nu idag så är han stendö.

    Av 250 fiskar så dör naturligt vis den finaste
    nämen va f_n! tror du att det finns någon som har potential till att kunna bli lika fin?.. kanske syns om ett par dagar?

    Lämna en kommentar:


  • Göran Å
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Ahhh man blir ibland såååå deppig.
    Igårkväll så hoppade akvariets finaste fisk ur karet, min 10 cm Callochromis hanne som spände sig 95% av tiden och färgade fullt nästan hela tiden hittade ja på täckglaset.
    Han var vid liv när ja fann honom men nu idag så är han stendö.

    Av 250 fiskar så dör naturligt vis den finaste
    Tråkigt att höra

    När man anv MH belysning som du har till ditt kar är det ju en risk med urhoppande fisk.

    Finns det inte någon möjlighet att lägga någon form av nät över de öppna ytor som inte är glastäckta för att förhindra urhoppande fisk.

    Mvh Göran

    Lämna en kommentar:


  • doohan
    svarade
    Det

    var väldigt tråkigt LN! Du får ge dig en ny i julklapp som tröst om du nu kan hitta någon?

    Lämna en kommentar:


  • Wilhelm
    svarade
    Ajajaj! Vad tråkigt! Dom som är så vackra!

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ahhh man blir ibland såååå deppig.
    Igårkväll så hoppade akvariets finaste fisk ur karet, min 10 cm Callochromis hanne som spände sig 95% av tiden och färgade fullt nästan hela tiden hittade ja på täckglaset.
    Han var vid liv när ja fann honom men nu idag så är han stendö.

    Av 250 fiskar så dör naturligt vis den finaste

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Då har det äntligen blivit ett anorlunda beeende. En troffe är helt borta, me lite tur så trycker den inne i en modul. Men ja tror att det strök med. Nu hänger bara tre framme och dom får inte lika mycke stryk som innan, regält tilltuffsade dock.

    Fyra stora Callochromishonor tuggar och släpper nog inom en vecka.
    Även ett tugg på mina Orange bangwe som har hållt över en vecka, så ja hoppas att det går vägen denna gången.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Japp då testar ja mörkläggning ett par dar. Tyvärr sitter mina 17 muduler fastlimmade så någon vidare ommöblering blir det inte.
    Sen kör ja redan idag med massiv matning så att di små kan få i sig det dom behöver för att kunna rusa vid attackerna.
    Men ja ska testa me att öka matningen ytterliggare.

    Kan man testa någe annat??

    Lämna en kommentar:


  • Bjorkman
    svarade
    Ursprungligen postat av Göran Å
    Dom gånger som jag har slagit ihop olika troffegrupper eller introducerat någon ny singel fisk. Har jag mörklagt hela karet med hjälp av filtar så att inget dagsljus kommer in under 3-4 dagar. Ingen matning heller.
    Under denna tid hinner de nya fiskarna bekanta sig med de andra luktmässigt samt utforska karet utan att bli stressade.
    Detta knep har funkat mycket bra för mig utan några förluster av fisk..

    Mvh Göran
    Jag har fått samma resultat och byggt om i akvariumet vid mörkläggning.

    mvh Bjorkman

    Lämna en kommentar:


  • endymion
    Gäst svarade
    Jag skulle snarare säga mata så in i bomben om troffarna slåss.

    Lämna en kommentar:


  • Göran Å
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Jaha då har det gått nästan en vecka och dom 8 små troffarna har det svårt. Mina två stora hannar turas om att terra dom små.
    Kan det vara någon mening att hålla släckt ett par dar??
    Va hade ni gjort?
    Dom gånger som jag har slagit ihop olika troffegrupper eller introducerat någon ny singel fisk. Har jag mörklagt hela karet med hjälp av filtar så att inget dagsljus kommer in under 3-4 dagar. Ingen matning heller.
    Under denna tid hinner de nya fiskarna bekanta sig med de andra luktmässigt samt utforska karet utan att bli stressade.
    Detta knep har funkat mycket bra för mig utan några förluster av fisk..

    Mvh Göran

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...