Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jimpa
    Användare
    • oktober 2007
    • 101

    #76
    Ursprungligen postat av LN
    Jo ja har oxå konstaterat att ja helt insöad

    Tömde min första Chaitika för fem minuter sedan. Sju finfina yngel hade hon. Betydligt fler än ja räknat med.
    Finfint! Verkar inte bli svårt att fylla monsterkaret sen när det är igång. Sju yngel var ju rätt mycket också.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #77
      Jo vart hos Arnold idag. 3 st megafina Biotodoma Cupido simmar nu i SA karet.
      Har letat länge efter denna fisk, så att det är riktigt kul att ha dom hemma.
      Ska låta dom gå en vecka sen blir det att låna kameran igen

      Jo jimpa jag blev oxå väldigt förvånad, för att Chaitikahonan är bara 5-6 cm och hade hela 7 finfina yngel.
      Tömde henne efter 19 dagars tugg så att ynglen har gulesäck kvar men har redan börjat käka spirulinaflingor o dom ska få nykläckt artemia med start imorron.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #78
        Något som funkar fint och är ett bra färg foder är cyclops ezze. Mkt fint innehåll på näringsämnen i det. Som komplement då dvs.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #79
          Oki då kör ja med det. Har en burk i kylen som ja spetsar min räkmix med.
          Det är ett lite udda flingfoder när man känner på det, väldigt mjuka flingor.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #80
            En skön lååååång lördag.

            Fyllt en decimeter vatten bara för att få lite tyngd i karet. Vill att allt ska sätta sig i lugn o ro. Lämnade bort 12 Hästnosar till Tedde i går. Tror att det är bra att sprida ut lite fisk så att om någe händer så finns det alltid möjlighet att få fatt i lite yngel.

            Tusan oxå att Robban började med Frontosor. Rysligt häftig fisk. Går i lite tankar att ev. sätta i små små Frontosor o låta dom växa upp med troffarna.

            Tror ni att det kan funka eller är det dömt att misslyckas???
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #81
              Ursprungligen postat av LN
              Tusan oxå att Robban började med Frontosor. Rysligt häftig fisk. Går i lite tankar att ev. sätta i små små Frontosor o låta dom växa upp med troffarna.

              Tror ni att det kan funka eller är det dömt att misslyckas???
              Varför skulle det inte funka?

              Problemet blir att få i frontosorna någon mat, dom kanske svälter ihjäl dom första 2 åren.

              Skulle dom överleva dom första 2 åren , då blir det till att hålla räkningen på troffarna, troligen kommer det att försvinna någon ibland. Kvittar det att det ryker en troffe ibland så kommer det att funka kanoners
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #82
                Låter kanon Tege.

                Jo ja vet att Frontosa äter Troffar o det är helt ok om det slinker ner en ungtroffe då o då. Men vill samtidigt inte vakna upp en morron och det fattas 30 st

                Riktigt glad att ja har satsat på Tanganyika, det finns så mycket roligt o spännande från den sjön så att men blir yr.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • jimpa
                  Användare
                  • oktober 2007
                  • 101

                  #83
                  Ursprungligen postat av LN
                  Jo jimpa jag blev oxå väldigt förvånad, för att Chaitikahonan är bara 5-6 cm och hade hela 7 finfina yngel.
                  Tömde henne efter 19 dagars tugg så att ynglen har gulesäck kvar men har redan börjat käka spirulinaflingor o dom ska få nykläckt artemia med start imorron.
                  Oj, det var ena fertila rackare. På en sån liten hona med.

                  Förresten så säger Johan att du ska lämna ner lite hästnosar till Håvis snart. Jag är på jakt efter två par. Verkar segt att få tag på nåra Irsace nu.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #84
                    Joda,,,, lyckades ha dö på alla Chaitika-ynglen för fem minuter sedan. Vet inte varför men dom vart döda när ja kom hem från jobbet. Tog dom troligen för tidigt, vill verkligen ha igång den stora byttan ny så att ja slipper krabba på detta enfaldiga sätt. Hatar mig själv när ja är klantig.

                    Ang. hästnosarna så får ja återkomma när det blir dax för lev. till Håvis
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Göran Å
                      Användare
                      • december 2005
                      • 1295

                      #85
                      Ursprungligen postat av LN
                      Joda,,,, lyckades ha dö på alla Chaitika-ynglen för fem minuter sedan. Vet inte varför men dom vart döda när ja kom hem från jobbet. Tog dom troligen för tidigt, vill verkligen ha igång den stora byttan nu så att ja slipper krabba på detta enfaldiga sätt. Hatar mig själv när ja är klantig.)
                      Tråkigt på ynglen Larry.
                      Men jag tror inte att det var för tidigt om det nu var dag 19 efter lek. Har vid något tillfälle råkat tömma en hona vid dag 15 av misstag och alla klarade sig trots en stor gulsäck.

                      Du får säkert ett nytt tillfälle snart igen, då går det kanske bättre.

                      Mvh Göran
                      http://www.skovdeaf.se/
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                      http://www.skovdefagelklubb.se/

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #86
                        Tack Göran.

                        Måste prova ditt rekomenderade filter.
                        Ett "Göran Å" filter helt enkelt. Ett nytt o bra begrepp
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Göran Å
                          Användare
                          • december 2005
                          • 1295

                          #87
                          Ursprungligen postat av LN
                          Tack Göran.

                          Måste prova ditt rekomenderade filter.
                          Ett "Göran Å" filter helt enkelt. Ett nytt o bra begrepp

                          Tack för namnförslaget

                          Du får testa och återkomma med resultat från dina egna akvarium. Ska bli spännande att se om det funkar på ert berömda vatten.

                          Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

                          Kommentar

                          • Rickard
                            Användare
                            • april 2002
                            • 727

                            #88
                            Ursprungligen postat av LN
                            Joda,,,, lyckades ha dö på alla Chaitika-ynglen för fem minuter sedan. Vet inte varför men dom vart döda när ja kom hem från jobbet. Tog dom troligen för tidigt, vill verkligen ha igång den stora byttan ny så att ja slipper krabba på detta enfaldiga sätt. Hatar mig själv när ja är klantig.

                            Ang. hästnosarna så får ja återkomma när det blir dax för lev. till Håvis
                            Varför tömmer du honan? Jag har byggt en ciklidfälla av glas. Den är rektangulär med måtten 400X120X120. I ena änden är det en glasskiva som är fast limmad. I den andra änden har jag två st. skenor en glaskiva kan löpa i, som en gilijotin. I glaskivan har jag en fiskelina och jag har satt en sträng silikon i botten skivan för att dämpa fallet. Sedan är det bara att lägga fällan på botten i akvariet och dra upp luckan med fiskelinan. Jag fäster fiskelinan med en algmagnet och väntar på att rätt fisk simmar in. Jag brukar plocka upp honor som spottar ut sina yngel på detta sätt eftersom dom inte blir stressade av en håv utan märker inte ens att dom är fångade. Det är bara att släppa den i ett litet kar och låta naturen sköta resten. Dessutom tror jag att yngeln blir friskare när man låter honan ta hand om dom.
                            M.v.h.
                            Rickard

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #89
                              Jo det är rätt. Men i detta fallet så går det 50 fiskar i ett 375:a. Har testat o låta en hona spotta i byttan men de ynglen gick åt direkt. Vet inte om det var troffar , hästnosarna eller Callochromisen som blev mätt.
                              Men så fort den stora baljan är klar så kommer det att finnas plats för honan att sköta sin yngelvård.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • Rickard
                                Användare
                                • april 2002
                                • 727

                                #90
                                Ursprungligen postat av LN
                                Jo det är rätt. Men i detta fallet så går det 50 fiskar i ett 375:a. Har testat o låta en hona spotta i byttan men de ynglen gick åt direkt. Vet inte om det var troffar , hästnosarna eller Callochromisen som blev mätt.
                                Men så fort den stora baljan är klar så kommer det att finnas plats för honan att sköta sin yngelvård.
                                Man har aldrig tillräckligt med kar
                                M.v.h.
                                Rickard

                                Kommentar

                                Arbetssätt...