Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    Ursprungligen postat av LN
    Ny film på karet, ja gillar färgen på vallisnerian nu för tiden.
    Skickar i 25 liter saltvatten från saltkaret då o då, vilket drag det blir på växtligheten
    Hur läckert som helst!!!
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      Tack HåE
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ då är det dax att tänka på refrengen.

        Tankarna går nu på att lägga ner detta Tanganyikakar.

        Planen är att inom kort tömma byttan, bygga två invändiga sumpar och starta upp det som salt revkar. Men ja är delad för att ja är trött på att ha så mycke pyssel som det är just nu o andra sidan har firrarna blivit familjens husdjur.

        Det är just nu ett ganska unikt Rift kar som funkar kanon, men ja har liksom slut på utmaningar i karet, har egentligen bara bytt vatten regelbundet det senaste året, men har pysslat desto mer med saltkaret. Har lärt mig tillräckligt mycke om LED och vattenkemi så att nu är det liksom dax att skrota mitt 500 liters salt o föra över livet till 2400 litaren.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          Har haft ciklider till o från nu i 25 år så det hela känns lite vemodigt.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Ja det går i vågor och som du säger så är det alltid någon utmaning som lockar. Utan det blir det för mycket rutin...
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              Ursprungligen postat av LN
              SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ då är det dax att tänka på refrengen.

              Tankarna går nu på att lägga ner detta Tanganyikakar.

              Planen är att inom kort tömma byttan, bygga två invändiga sumpar och starta upp det som salt revkar. Men ja är delad för att ja är trött på att ha så mycke pyssel som det är just nu o andra sidan har firrarna blivit familjens husdjur.

              Det är just nu ett ganska unikt Rift kar som funkar kanon, men ja har liksom slut på utmaningar i karet, har egentligen bara bytt vatten regelbundet det senaste året, men har pysslat desto mer med saltkaret. Har lärt mig tillräckligt mycke om LED och vattenkemi så att nu är det liksom dax att skrota mitt 500 liters salt o föra över livet till 2400 litaren.
              Kanon Larry, det här ska bli spännande att följa.
              Jag har själv en "jättesvacka" för närvarande. Men jag har tänkt lite då och då att göra något liknande som du, saltvatten är ju skitkul. Jag har 2 st stora "baljor" och att ha ciklider den ena och saltvatten iden andra vore fint, om jag nu orkar, kanske till hösten.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                Då är en stor skummare köpt.

                Planen är att belysa karet med totalt 1200 Watt LED.
                Två ramper (egentligen blir det tre) ska byggas med vardera 6 st 50W LED chip 20.000 Kelvin samt 200 Watt -3 wattare = 500 LEDwatt per panel.

                sen kommer jag att använda de LED-paneler jag redan har idag, kapa ner dom till 60 cm och hänga upp 4 st sådana mellan mina "stora" ramper.

                Då får jag 500*2 +200 = 1200 utmatade LEDwatt över karet.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  Då är detta karet helt nerlagt.



                  Här kan ni följa konverteringen
                  Jag kommer att starta upp en ny tråd är på forumet när karet rullar igång med salt i.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    Ojojoj! Det blir ett projekt att följa. Du vet ju vad du gör och har koll på det mesta så det blir väldigt lärorikt för oss andra att följa!
                    Vad har du köpt för skummare?

                    //Kaj

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      Tack Kajjjan
                      En NYOS strax över 900 liter luft i timmen.
                      Den är egentligen i minsta laget, men ja tänker exportera näring även ur ett refugium med omvänd lystid. Detta för att minska ph svängningarna över dygnet.

                      Det knepiga kommer att bli att isolera ljuset så att det inte smiter in i huvudkaret.
                      Jag tänker inte borra utan bygga tre invändiga sumpar istället.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        En mer praktisk fråga som jag faktiskt inte tänkt på innan när jag läst om detta underbara projekt... vad blandar du saltvattnet i när du ska göra vattenbyten?
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          Snacka om att förstöra. En vacker Tanganyikabiotop skall förstöras med äckligt osmakligt saltvatten. Hur tänker man då? varför gör man något dyligt?
                          Du kommer förstås snart att ångra dig, då har du lagt ner massor av tid och pengar helt i onödan på salt odrickbart vatten.
                          Då du ångrat dig vill du säkert ha några häftiga OB-Malawis.......Liksom börja om från början.........

                          Lycka till.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            Ursprungligen postat av LN
                            Tack Kajjjan
                            En NYOS strax över 900 liter luft i timmen.
                            Den är egentligen i minsta laget, men ja tänker exportera näring även ur ett refugium med omvänd lystid. Detta för att minska ph svängningarna över dygnet.

                            Det knepiga kommer att bli att isolera ljuset så att det inte smiter in i huvudkaret.
                            Jag tänker inte borra utan bygga tre invändiga sumpar istället.
                            Ok, jag kollade även tråden på satvattensforum.se där du beskrev det hela lite mer.
                            Jag experimenterade också med refugium med makroalger. Det är defintivt något jag skulle göra igen - om jag startade upp igen.
                            Att man för en relativt liten peng kan få till mycket ljus utan en väldig massa värme är definitivt ett enormt framsteg för hobbyn som talar för att man någon gång framöver hamnar i saltträsket igen och jag förstår att du ska bygga en maffig LED-belysning till detta.
                            Du måste hålla oss här lika uppdaterade om detta som "de där" på Saltforumet!

                            //Kaj

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              Ursprungligen postat av affealien
                              En mer praktisk fråga som jag faktiskt inte tänkt på innan när jag läst om detta underbara projekt... vad blandar du saltvattnet i när du ska göra vattenbyten?
                              I en av sumparna ska jag ha osmosvatten (hoppas fåtill minst 200 liter i den delan) för avdunstningen. Den delen ska även användas att blanda salt i till vattenbytena. Sitter just nu o grunnar på hur ja ska kunna göra den fri från salt efter vattenbytet (alternativt att jag sätter dit en saltsäker osmosvattenpump.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                Ursprungligen postat av tege
                                Snacka om att förstöra. En vacker Tanganyikabiotop skall förstöras med äckligt osmakligt saltvatten. Hur tänker man då? varför gör man något dyligt?
                                Du kommer förstås snart att ångra dig, då har du lagt ner massor av tid och pengar helt i onödan på salt odrickbart vatten.
                                Då du ångrat dig vill du säkert ha några häftiga OB-Malawis.......Liksom börja om från början.........

                                Lycka till.
                                Den risken finns alltid
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...