Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • endymion
    Gäst svarade
    Hur står de och vaggar? Det kan vara costia som vanligtvis kommer av nedkylning, behandla isf med vita prick medicin. Så är det borta på en dag.

    Lämna en kommentar:


  • Leopoldi
    svarade
    grymmt snyggt även om jag hellre valt heckel o altum till den baljan.....=)

    Lämna en kommentar:


  • Rickard
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Sitter o är lite deppig.

    Fattar inte vad som är fel. Noll Nitrit, Behagliga nivåer av nitrat. Kör lite småvattenbyte, bra snurr på vattnet, växterna stortrivs.

    Hästnosarna och sandlekarna stortrivs. Har tugg på T. Irsacae "Moba", Xenotilapia flavipinnis samt Reganochromis.

    Troffarna står o vaggar med infällda fenor, dom äter helt ok, inga uppsvälda magar, helt ok avföring men fyra döa på en vecka.

    Jag har börjat inbilla mig att det är något i akvariet som pajjar vattnet, typ modulerna eller siliconet eller gruset.

    Har någon av er varit med om liknande????????????????
    Ibland står man som ett fån och fattar ingenting. Jag fick jätteslö fiskar och sedan såg det ut som soten. Då visade det sig att min son hade "tappat" en kopparplåt bakom bakgrunden. Tipset är finns det något föremål som inte skall vara där.

    Lämna en kommentar:


  • Anders i Askim
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Jag har satt i fem ingångna filter i akvariet, ympat in 1000 liter "gammalt" akvarievatten.

    Hade ett minimalt nitritutslag förra veckan som försvann helt på två dagar.

    Jag har dessutom dragit ner på matingen för att inte belasta akvariet den första månaden.

    Hej!

    Starten av nya baljan är gjord enligt konstens alla regler!
    Det som förbryllar är ju oxå det som gör vår hobby så intressant, tänk om allt alltid gick som vi ville.
    Elefantnosfiskar har man forskat på i Afrika och använder för att säkerställa vattenkvaliteten. Dessa fiskar ger ifrån sig elektriska signaler som man mäter och man har registrerat 1500 st olika pulser.( Fisken svarar på 1500 st preparerade vatten)
    Det vi kan mäta som hobby akvarister är en handfull värden när fisken i själva verket har en känslighet som är mkt högre.
    Om jag får chansa så kanske det osmiska trycket är för lågt.
    Har du tillsatt något salt i baljan?
    Om inte gör det, funkar på denna typ av beteende.

    Mvh Anders

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av Anders i Askim
    Hej!

    Hur länge har karet gått nu?
    Har du ympat i gammalt filtermtrl?
    Har du använt "gammalt" vatten i uppstarten till nya baljan?

    Anders
    Jag har satt i fem ingångna filter i akvariet, ympat in 1000 liter "gammalt" akvarievatten.

    Hade ett minimalt nitritutslag förra veckan som försvann helt på två dagar.

    Jag har dessutom dragit ner på matingen för att inte belasta akvariet den första månaden.

    Lämna en kommentar:


  • Anders i Askim
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Sitter o är lite deppig.

    Fattar inte vad som är fel. Noll Nitrit, Behagliga nivåer av nitrat. Kör lite småvattenbyte, bra snurr på vattnet, växterna stortrivs.

    Hästnosarna och sandlekarna stortrivs. Har tugg på T. Irsacae "Moba", Xenotilapia flavipinnis samt Reganochromis.

    Troffarna står o vaggar med infällda fenor, dom äter helt ok, inga uppsvälda magar, helt ok avföring men fyra döa på en vecka.

    Jag har börjat inbilla mig att det är något i akvariet som pajjar vattnet, typ modulerna eller siliconet eller gruset.

    Har någon av er varit med om liknande????????????????
    Hej!

    Hur länge har karet gått nu?
    Har du ympat i gammalt filtermtrl?
    Har du använt "gammalt" vatten i uppstarten till nya baljan?

    Anders

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Sitter o är lite deppig.

    Fattar inte vad som är fel. Noll Nitrit, Behagliga nivåer av nitrat. Kör lite småvattenbyte, bra snurr på vattnet, växterna stortrivs.

    Hästnosarna och sandlekarna stortrivs. Har tugg på T. Irsacae "Moba", Xenotilapia flavipinnis samt Reganochromis.

    Troffarna står o vaggar med infällda fenor, dom äter helt ok, inga uppsvälda magar, helt ok avföring men fyra döa på en vecka.

    Jag har börjat inbilla mig att det är något i akvariet som pajjar vattnet, typ modulerna eller siliconet eller gruset.

    Har någon av er varit med om liknande????????????????
    Senast redigerad av LN; 08 juli 2008, 11:13.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Tack Beast o Jimpa

    Lämna en kommentar:


  • JockeB
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Riktigt kul är det idag för att en Reganochromis tuggar
    Kan bara säga grattis till ett mycket fint kar LN, även fast du valt fel fiskar

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Riktigt kul är det idag för att en Reganochromis tuggar

    Lämna en kommentar:


  • jimpa
    svarade
    Karet blev ju fruktansvärt snyggt. Grattis!

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av knockout
    Dessutom blir det med den öppna, ljusa lösningen lättare föreställa sig att man vandrar längs Tanganyikasjön för att sen dyka ner bland sina vänner!

    /Niclas
    hahaha.... den meningen är alldeles perfa, precis så är det tänkt

    Ja kommer definitivt att ha med den i artikeln till CB.

    Lämna en kommentar:


  • Micke
    svarade
    Okej, tack för tipsen. Jag får prova med at byta mindre vatten och göda lite.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke
    Väldans snyggt kar, det ska bli kul att läsa artikeln i Ciklidbladet! Jag tycker att du gör helt rätt i att satsa på ett ljust och öppet kar med tanganyikaciklider. När jag ser dina bilder på karet grämer det mig att jag inte kan få Vallisneria att fungera i mina kar.

    Om jag hade fått chansen att bygga detta drömkar från början skulle jag satsat på ett fönster som hade mer harmoniserande form med karet, nått sånt här kanske.
    Vallisneria funkar i tre av mina kar i det fjärde funkar det inte alls, det är superknepigt. Men lite tips kanske ja kan bidra med. Mycke micro, alltid tillgång på nitrat, vid noll nitrat så tvärstannar den o det tar veckovis innan den börjar växa igen. Men det viktigaste är att den sätter inte fart förrän den fått minst tre plantor i samma reva. Så att när ja sätter om Vallisneria så ser ja till att dela revorna så lite det bara är möjligt.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av Rauken
    Ganska smart ide, tänk en rullgardin som dras ner och får hela karet att se inbyggt ut, och hissas upp när man vill ha in ljuset (och en gladare fru)
    Jo ja fattar helt enkelt inte att hon pallar allt ja håller på med

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...