Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Olorin
    svarade
    Låter riskabelt att byta vatten nu med tanke på årstiden och vårt ökända Växjövatten. Du vet ju bättre än jag om detta, men av det jag lärt mig av dig så skulle jag inte våga mig på det utan att köra osmos eller i alla fall kolfiter. Men det tog mig en vecka i 600 liter så jag förstår om du inte orkar det.

    Lämna en kommentar:


  • Anders i Askim
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Jo du kan ha rätt o ja har varit i medicinträsket en gång o vill inte dit igen.
    Hej igen!

    Du har en obalans i karet som inte går att mäta sig till. En hemsk erfarenhet med maktlöshet och desperation. Jag lider med dig.
    Men hoppas inte du har hunnit byta 1000 l vatten när du läser detta för stora vattenbyten kan/är stressande för fiskarna.
    Vad troffarna behöver är lugn och en kick för att komma ifrån sitt tillstånd.
    Delar fullständigt åsikt med Koi-Fantast och Andreas i Falköping.
    Är det inte för sent? byt 25% och ordentligt med salt som jag rekomenderade tidigare.
    Lycka till! / Anders

    Lämna en kommentar:


  • Rauken
    svarade
    Sorgligt LN, lider med dig...
    Hoppas nu inte det här tar udden av den lycka karet måste ha gett dig...
    KÄMPA PÅ!!! Vi håller alla tummarna för dig...

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av Koi-fantast
    Jag skulle nog vänta ett tag till innan jag skulle ge mig på att medicinera hela karet. Jag tror att det är lättare att det blir fel med medicinering om man inte har en klar diagnos, så jag skulle börja med att plocka undan i ett separat behandslingskar när du gör vb.

    Jag var inne på att du kanske har någon form av parasit.. Men vad vet jag..
    Jo du kan ha rätt o ja har varit i medicinträsket en gång o vill inte dit igen.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Tack Olorin, men det är kört att få fatt idom, dom flyr direkt in bakom de 7-8 moduler som jag gjort till tillfyktsort.

    Jag kör just nu ca 1000 liters vattenbyte och prövar med enbart salt till att börja med.

    Efter att jag har läst igenom alla Troffetrådar från 2004 och frammåt under en kort tid, har jag samlat på mig följande information och egen erfarenhet som jag sammanställer under ovan rubrik. Citat: Ursprungligen postat av Mikael Oster "Troffetråden 2006 " Aquamoore betyder nifurpirinol, samma som aquafuran,



    Hittade denna tråd o där finns ju en del tips.

    Lämna en kommentar:


  • Koi-fantast
    svarade
    Jag skulle nog vänta ett tag till innan jag skulle ge mig på att medicinera hela karet. Jag tror att det är lättare att det blir fel med medicinering om man inte har en klar diagnos, så jag skulle börja med att plocka undan i ett separat behandslingskar när du gör vb.

    Jag var inne på att du kanske har någon form av parasit.. Men vad vet jag..

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Jag lider med dig, jag känner igen desperationen från när mina Pucallpaensis trillade av pinn den ena efter den andra. Själv skulle jag inte ge mig på att medicinera i ett så stort kar. Det går ju åt massor och så tar du väl död på en massa av de nyttiga bakerierna. Jag skulle försöka komma åt troffarna och flytta dem i så fall. Med det låter som ett svårt jobb att fånga in dem.

    Men om du går den vägen kan du slå en pling så ska jag ta med mig stora håven och vakta av ett hörn av karet.

    Jag har en skvätt FMC hemma om du vågar dig på den kuren förresten.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ja tror att Guzrob har Aquafuran hemma i dammedicinförpackningar.


    vad säger ni ska ja ge mig in i medicinträsket o isåfall vad ska jag börja med att hälla i??

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    troffar som kommer till ett nytt kar har en benägenhet att bli väldigt stridiga och vissa klenare individer klarar inte denna revir strid och kiv som blir i ett nytt kar och de dör då de lätt drar på sig buken efter att ha jagats runt i karet.
    riktigt trist när sådant här händer, men jag hoppas det stoppar här nu Larry. lycka till.
    Tack Andreas men tyvärr så kommer minst två till att gå åt dom är riktigt risiga.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Problemet är att jag får inte fatt i dom, hela akvariet är uppbyggt så att det ska finnas massor av skrymsle för fisken att gömma sig o komma undan angripare.

    Det otroliga är att en till dog för en minutsedan rakt framför ögonen på mig.

    Samtidigt så leker två troffar i andra änden av karet !!!!!?????!!!!!

    Lämna en kommentar:


  • Falköping Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Ja jo javet int, förbenat konstigt att det bara är troffar som stryker med. Fattar det inte,,, hästnosar är ju kända för att inte tåla dåligheter i vattnet.

    Kanske är det buken ialla fall eftersom javetinte , en troffe till är riktigt illa ute man ja kommer inte åt att fånga in den, karet är för stort.

    Ett 20 tal troffar verkar vara helt ok, dom kivas och har revirstrider så att det står härliga till.

    Ja vet ju det att börjar ja medicinera så får ja hålla på o är det inte buken så kan ja göra saken ännu sämre med medicin.

    Ja gör ett stort vattenbyte nu o häver i salt.
    troffar som kommer till ett nytt kar har en benägenhet att bli väldigt stridiga och vissa klenare individer klarar inte denna revir strid och kiv som blir i ett nytt kar och de dör då de lätt drar på sig buken efter att ha jagats runt i karet. Lite svårt o ta bort inredningen för o minska strider är det ju med .
    riktigt trist när sådant här händer, men jag hoppas det stoppar här nu Larry. lycka till.

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Har du inget "minikar" att flytta över troffarna till eller är det omöjligt att få tag i dem nu när de är i oceanen?

    Har du gjort några ändringar i maten för dem?

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ja jo javet int, förbenat konstigt att det bara är troffar som stryker med. Fattar det inte,,, hästnosar är ju kända för att inte tåla dåligheter i vattnet.

    Kanske är det buken ialla fall eftersom javetinte , en troffe till är riktigt illa ute man ja kommer inte åt att fånga in den, karet är för stort.

    Ett 20 tal troffar verkar vara helt ok, dom kivas och har revirstrider så att det står härliga till.

    Ja vet ju det att börjar ja medicinera så får ja hålla på o är det inte buken så kan ja göra saken ännu sämre med medicin.

    Ja gör ett stort vattenbyte nu o häver i salt.

    Lämna en kommentar:


  • Cutekid
    svarade
    Låter som buken på troffarna eller någon form av förgiftning. Trist.

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Roligt med lite bilder tills man får läge att åka över och kika på det i verkligheten. Djup i bilden. Skitsvårt med det formatet och framförallt eftersom det blir såna pyttebilder här på forumen. Om man skriver ut en bild i typ A3 ser det nog rätt ok ut.

    Sen bara måste jag fråga, är det bara moduler och sand? Ingen enda natursten? Måste säga att jag saknar lite småstenar i ett annars fint arrangemang.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...