Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    Sorgligt LN, lider med dig...
    Hoppas nu inte det här tar udden av den lycka karet måste ha gett dig...
    KÄMPA PÅ!!! Vi håller alla tummarna för dig...
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      Ursprungligen postat av LN
      Jo du kan ha rätt o ja har varit i medicinträsket en gång o vill inte dit igen.
      Hej igen!

      Du har en obalans i karet som inte går att mäta sig till. En hemsk erfarenhet med maktlöshet och desperation. Jag lider med dig.
      Men hoppas inte du har hunnit byta 1000 l vatten när du läser detta för stora vattenbyten kan/är stressande för fiskarna.
      Vad troffarna behöver är lugn och en kick för att komma ifrån sitt tillstånd.
      Delar fullständigt åsikt med Koi-Fantast och Andreas i Falköping.
      Är det inte för sent? byt 25% och ordentligt med salt som jag rekomenderade tidigare.
      Lycka till! / Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        Låter riskabelt att byta vatten nu med tanke på årstiden och vårt ökända Växjövatten. Du vet ju bättre än jag om detta, men av det jag lärt mig av dig så skulle jag inte våga mig på det utan att köra osmos eller i alla fall kolfiter. Men det tog mig en vecka i 600 liter så jag förstår om du inte orkar det.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          Ursprungligen postat av Olorin
          Låter riskabelt att byta vatten nu med tanke på årstiden och vårt ökända Växjövatten. Du vet ju bättre än jag om detta, men av det jag lärt mig av dig så skulle jag inte våga mig på det utan att köra osmos eller i alla fall kolfiter. Men det tog mig en vecka i 600 liter så jag förstår om du inte orkar det.
          Hej!
          I Gbg har vi det bästa vattnet på sommaren förutsatt att det inte regnar för mycket. Alla gröna växter tar upp enormt med näringsämnen som finns runt och i de sjöar (Delsjöarna) som är grunden till Gbg vattnet i södra och västra stan. Hur funkar det i Växjö? / Anders
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            Ja bytte runt 25% släckt, akvariet o saltat 1kg Axalsalt

            I Växjö är det sämst vatten just på sommaren för att Växjöborna använder mycket mera just då o vattenverket är från femtitalet o har tjänat ut.

            Ett 2-300 miljoners projekt är klart i augusti som kommer att leverera ett helt annat kranvatten.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              Jag skulle försöka få ur de som du ser är sjuka till varje pris. När du sen fått bort dessa så skulle jag helt enkelt släcka karet och täcka för hela karet med en mörk filt så det blir totalt mörker för fiskarna.
              Då kommer de bara stå still och sova och de som är stressade kommer då få vila och kan klara av att bekämpa de eventuella problem som finns med sitt egna imunförsvar. Ha det så i minst 2 dar och sen är det bara och hoppas att detta räcker.
              Lycka till.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • Göran Å
                Användare
                • december 2005
                • 1295

                Troffetips

                Tråkigt bakslag du har råkat ut för Larry

                Jag skulle rek dig att kika på denna tråd www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57460 innan du lägger dig.

                Du hittar säkert en hel del matnyttigt från mina egna erfarenheter med magproblem på troffar.

                Mvh Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  Tråkigt att höra om troffarna! Annars måste jag säga att ditt kar är det häftigaste jag har sett på det här forumet. Har du prövat med aquamor mot bukvattensot. Jag har en laddning hemma liggande för 3500liter vatten om du är intresserad?
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • Göran Å
                    Användare
                    • december 2005
                    • 1295

                    Fångst tips i stort kar

                    När man har ett stort kar kan det var lämpligt att dela av karet tillfälligt med en plexiglasskiva på djupet så att fiskarna inte får för stort simutrymme.

                    Jag brukar göra så isamband med vattenbyte ibland när jag ska fånga tuggande troffehonor i mitt 600L. Det underlättar faktist en heldel att jaga fisk i ca 200L mot 600L.

                    Mvh Göran
                    http://www.skovdeaf.se/
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                    http://www.skovdefagelklubb.se/

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      Ursprungligen postat av LN
                      Ja bytte runt 25% släckt, akvariet o saltat 1kg Axalsalt

                      I Växjö är det sämst vatten just på sommaren för att Växjöborna använder mycket mera just då o vattenverket är från femtitalet o har tjänat ut.

                      Ett 2-300 miljoners projekt är klart i augusti som kommer att leverera ett helt annat kranvatten.
                      Håller tummarna för att detta gör susen.
                      Nytt vattenverk till hösten låter som ljuv musik när ni har det så djävligt idag.
                      Utan ett vettigt vatten står vi oss slätt oavsett inriktning på biotop.

                      Mvh Anders
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1214

                        att medicinera i detta kar skulle nog göra att du är efterförljd med problem resten av året...så försök att undvik detta och anv endast som en sissta utväg. avlägsna filter om du skall medicinera så att du har fungerande filter att köra på med efter medicinering men som sagt försök att undvik detta.
                        skulle du medicinera karet så skulle jag köra på Flagyl(Metronidazol) ihop med fura pond som har det aktiva ämnet (nifurpirinol ) dessa 2 ihop är näst intill idiot säkra för att få bort buken.
                        Men buken kommer ofta av en anledning och detta har jag beskrivet alla redan i ett tidigare inlägg.
                        Lycka till än en gång Larry.
                        mvh Andreas
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          Tack för ert stöd.


                          Välkommen till Växjö kommuns officiella webbplats med information och service för invånare, företagare och besökare.


                          Hittade en rätt bra beskrivning på Växjös kommande vattenförsörjning.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Leopoldi
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 1082

                            Självklart ska man vara restriktiv med medicinering men varför skulle problemen efter medicinering bli större än efter uppstart????? Självklart får man starta om allt från början och göra rent filter om man använder nifurpirinol men kan man rädda fisk för 10-20 000 kr så skulle inte jag tveka.

                            Som det framgår av tråden så finns det bra förpackningar för dammbruk. Min burk är ju på 2100 liter och som tur är har jag inte fått sånna här problem sedan upptarten 2004. Men jag har ju inte afrikaner heller. Dom gångerna jag haft sjukdom så har jag fångat upp fisken och medicinerat i separat kar amt saltat hårt i stora burken .

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              Tjena Larry!

                              Hade jag varit du hade jag nog medicinerat men hade undvikit Fifurpirinol (till en början). Jag hade testat om det hjälpt med enbart salt + Metronidazole. Då kan du ha filtrena kvar i baljan och "systemet" sätts inte ur spel som med Nifur-preparat.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 1554

                                Ursprungligen postat av LN
                                Tack för ert stöd.


                                Välkommen till Växjö kommuns officiella webbplats med information och service för invånare, företagare och besökare.


                                Hittade en rätt bra beskrivning på Växjös kommande vattenförsörjning.
                                Intressant, det blir ju säkert en förbättring, men vi får lite extra tillsatser trots allt. Alvesta får det bästa igen
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...