Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LN
    svarade
    Ajjdå då hinner min 200 litare bli överbefolkad innan.

    Lämna en kommentar:


  • endymion
    Gäst svarade
    Runt 6-8 cm börjar man se en valk över läppen hos hanarna.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Det har nu gått fyra veckor för mina troffar. Matar dom fyra ggr om dan och det är en helt enorm tillväxt på dom. Dom har ökat sin kroppsvolym 2-3ggr på en månad.
    Gör två 50%iga vattenbyte i veckan. dom får spirulinaflingor, red parrot, nykläkt artemia, och skalade artemiaägg.
    Planen är att plocka ur de minst fina och ett antal hannar så att ja får en liten avelsgrupp på runt 12 djur me fördelingen 2+10 (om det nu finns tio honor i gruppen).

    Nu till frågan
    Vid vilken storlek kan man könsbestämma troffar??

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Jepp alltid skön när det kommer lite oväntad lek.

    Är N. tretocephalus yngelätare??

    Nån som vet??

    Lämna en kommentar:


  • doohan
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Har läst på endel om just Frontosa, det verkar som förr eller senare blir dom fiskätare o tydligen så rycker även vuxna troffar så att ja tror inte ja satsar på Frontosa. Men ja har länge haft span på


    Verkar vara en riktigt fräck firre

    Komhem från jobbet o då tuggar en Reganochromis calliurus Yippiieee
    var en snygg firre. Påminner om en korsningen mellan en snäcklekare och en frontossa. Grattis till tugget. Alltid skönt med tugg då det känns som om att fiskarna verkar trivas i den begränsade värld man skapat till dem
    Senast redigerad av Gäst; 15 augusti 2009, 02:40.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Har läst på endel om just Frontosa, det verkar som förr eller senare blir dom fiskätare o tydligen så rycker även vuxna troffar så att ja tror inte ja satsar på Frontosa. Men ja har länge haft span på


    Verkar vara en riktigt fräck firre

    Komhem från jobbet o då tuggar en Reganochromis calliurus Yippiieee

    Lämna en kommentar:


  • doohan
    svarade
    Håller

    Ursprungligen postat av Bjorkman
    Petrochromisar som är så vackra!! Troffar och Petrochromisar funkar bra ihop men ej frontosor... Vare sig med troffar eller Petrichromisar.. Mea culpa Mea culpa...


    mvh Björkman nybliven Petrochromisägare och en excalterad sådan.
    med dig om troffar och frontossor. Frontossor skall jag skaffa när jag har mer plats för fler stora akvarium! Grymt snygg ciklid, speciellt dom som är väldigt blå....

    Lämna en kommentar:


  • doohan
    svarade
    Njaa

    Ursprungligen postat av Bjorkman
    Petrochromisar som är så vackra!! Troffar och Petrochromisar funkar bra ihop men ej frontosor... Vare sig med troffar eller Petrichromisar.. Mea culpa Mea culpa...


    mvh Björkman nybliven Petrochromisägare och en excalterad sådan.
    jag tycker petrochromis ser ut som en grotesk urtidsversion av en XXXL troffe på anabola, men som saknar troffens skönhet helt

    En del skämt med i min beskrivning av petrochromisen såklart Jag har försökt att se det alla petrochromisägare hyllar hos petrochromis, Men jag har svårt att se att den är snygg / vacker, möjligen ser den brutal ut Kommer att tänka på en amerikansk offroad jeep(som dom kör över andra bilar med i stora arenor) när jag ser en petrochromis Dessutom är den fortfarande rätt dyr att köpa, och kräver stora akvarium med stora filter...också dyrt!

    Men vem vet, en dag kanske även jag upptäcker dess skönhet. Jag får nog skaffa nya glasögon först ;-P

    Lämna en kommentar:


  • Bjorkman
    svarade
    Ursprungligen postat av doohan
    Sabba inte det otroliga karet med en grupp fula petrochromis. Funkar det inte med troffar vilket jag tror det kommer att göra, Så finns det andra intressanta tanganyika ciklider! Sandlekare, Frontossor Hästnosar osv. Troffar, Troffar, Troffar och mer Troffar
    Petrochromisar som är så vackra!! Troffar och Petrochromisar funkar bra ihop men ej frontosor... Vare sig med troffar eller Petrichromisar.. Mea culpa Mea culpa...


    mvh Björkman nybliven Petrochromisägare och en excalterad sådan.

    Lämna en kommentar:


  • doohan
    svarade
    Bra LN

    Ursprungligen postat av LN
    Nice pettapetrochromis

    Jag gör en satsning på troffar en gång till o sen får ja ta mig en funderare vad ja vill göra om det inte funkar. Just nu har ja en finfin grupp Xenotilapa i karet och dom pallar inga petrosar o eftersom det är omöjligt att fånga fisk i karet så måste ja tänka både en o två gånger innan en ny fisksort kommer i.

    Men jag ska noga överväga ditt erbjudande.
    Sabba inte det otroliga karet med en grupp fula petrochromis. Funkar det inte med troffar vilket jag tror det kommer att göra, Så finns det andra intressanta tanganyika ciklider! Sandlekare, Frontossor Hästnosar osv. Troffar, Troffar, Troffar och mer Troffar

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Nice pettapetrochromis

    Jag gör en satsning på troffar en gång till o sen får ja ta mig en funderare vad ja vill göra om det inte funkar. Just nu har ja en finfin grupp Xenotilapa i karet och dom pallar inga petrosar o eftersom det är omöjligt att fånga fisk i karet så måste ja tänka både en o två gånger innan en ny fisksort kommer i.

    Men jag ska noga överväga ditt erbjudande.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Tack och välkommen till Ciklidforumet EricH

    Jag tror att strulet är ett av skälen till att ja håller på med akvarium. För att en sak kan man vara säker på o det är att det blir aldrig som man tänkt sig. Akvaristiken hittar nya vägar o det är det som är superkul.

    Nu satsar ja så smått på troffar en gång till i det stora akvariet, o går det åt pipsvängen nu så kommer det aldrig i en troffe till i karet

    Ett Malawi kar på 450 liter är en pefekt start in i ciklidvärden.
    Lite infusorier hör till o kommer och går. Lättast blir du av med dom om du stoppar ett innerfilter knöfullt av filtervadd. O byter den hårdpackade vadden var 3-5 dag, o efter några vaddbyte så är karet oftast rent från svävande partiklar.
    Ja skaffade en filterpatron, kvickfilter eller nått sånt hette det. Det var kanon.
    Skapa en tråd och ställ en fråga i ämnet så kanske nån annan kan komma på vad det exakt heter.

    Lämna en kommentar:


  • EricH
    svarade
    Pust, suttit och läst igenom dina båda trådar nu och kan bara gratulera! Riktigt läckert akvarium! Tråkigt att det blev lite struligt på vägen.
    Du måste ha ett bra tålamod, jag har precis gett mig in i detta akvarieträsk med ett 450l malawikar och är så less på mina småproblem med alger, numera har jag vita prickar(infusorier eller döda alger) som inte vill ge sig...

    /Eric

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av thomas4321
    kul, jag mailade några bilder jag "knyckt" för att visa honom att det är en något större burk än det där "gyppyhotellet" han sett. Han svarade med ett ord: Oj



    kul om jag kunde hjälpa till/thomas
    Nice

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av Oden70
    Tack själva Larry, rätt nöjd med baljan sjjälva. Bara ett fel.. E rent för litet
    Hahaha ja kan trösta dig med att man alltid har ett för litet kar.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...