Hur gör man det optimala partikelfiltret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Hur gör man det optimala partikelfiltret?

    Hej!

    Har försökt bygga ett så bra partikelinnerfilter som möjligt.
    Det ska vara lätt att demontera och rengöra. Det behöver av praktiska själ minst hålla i två veckor mellan rengöringarna.

    Hur tusan gör man????

    Alla tips är välkomna!!

    Trycksandfilter(filter där man trycker vatten uppifrån och ner genom en sandbädd) funkar inget vidare av många orsaker. Framförallt så är det svårt att rengöra filterbädden utan att hälla ur den varje gång.

    Så att någon lösning med filtermatta kanske är att föredra.

    En annan fundering som jag har är, på vilken sida om pumpen är det bäst att montera filtermaterialet. Alltså på sugsidan eller trycksidan?????
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Det optimala partikelfiltret heter vortex och bygger på sedimentation. Då behöver du aldrig tvätta något filtermaterial. De komerciella är väl mest för damm, men principen borde gå att applicera ganska så lätt på akvarium. Om du skall ha det till ditt jätteprojekt så skulle jag satsa på en gravitationsmatad lösning.

    Jag har en hyffsad sedimantation i min sump trots form och flöde, jag tycker att det funkar bra.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Tack Magnus för tipset.

      Jopp det ska vara till mitt akvarieproj.
      Jag ska googla o se va ja kan få fram och lära mig.

      Har du tips på nån bra sida
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        En vortex måste väl vara ganska stor om den skall fungera? Om det blir för snabb virvel landar ju aldrig skiten i botten, och är då vortexen liten måste man ha pyttepytte-cirkulation för att få effekt.

        Vortexen jag har i dammfiltret har en diameter på 1 meter och en pump som ger ca 8000 liter effektivt vid filtret.
        Tony Englund

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Visst krävs det rätt så stora vortex för såna flöden, jag tror att det går att få det att funka vid rätt så rimliga sorlekar vid 1000 liter i timmen och det räcker för att hålla större akvarium ganska så rena,

          Om man vill fega så har ju hozelock ett förfilter som bygger på centrifugalprincipen, där slipper man också tvätta filtermaterial.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Göran Å
            Användare
            • december 2005
            • 1295

            #6
            Här har du en länk med olika stora filter. http://www.aquainterior.se/produkter...v=35&parent=34

            Kanske finns det något som passar ditt jättekar.

            Du vet väl att Nol Ciklidhobby saluför dessa produkter.

            Mvh Göran
            http://www.skovdeaf.se/
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
            http://www.skovdefagelklubb.se/

            Kommentar

            • Koi-fantast
              Användare
              • november 2007
              • 555

              #7
              Jag skulle nog bygga ett mekaniskt filter av fin blåmatta och bygga det som en chikan så att om filtret täpps igen så rinner vattnet iaf. igenom utan att filtreras lika bra. I slutet av chikanen så leds vattnet över ett litet hindre så att skit stannar på botten.

              Det blir troligtvis billigast.

              Sug- eller trycksystem har ju båda för- och nackdelar, ex. översvämningsrisk och köra torr risk.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Mm, jag hade nog också satsat på någon sump/chikan som Koi-fantast är inne på. Vortex är ingen dum grej, men jag har mina funderingar kring om det verkligen är så enkelt att koppla ihop en sådan med ett akvarium. Blir mycket med inställning av flöden med mera, samt att skiten verkligen måste komma in i filtret först. Strömmarna i karet blir därmed mycket viktiga, fast de blir de iof ändå hur man än löser filtreringen.

                Sedan var det väl frågan om ett innerfilter? En Vortex inne i karet blir nog inte någon höjdare, men det är däremot enkelt att limma en stående chikan i glas och kombinera det med blå filtermatta. Beroende på hur avancerad man vill vara så kan man ordna tömning från botten på chikanen så slipper man slamsuga där skiten samlas. Filtermattorna behöver inte vara enorma heller, och kör man två uppsättningar så skiftar man helt enkelt filtermattorna när filtret ska rengöras. Vill man behålla så många bakterier som möjligt så kör man med tunnare dubbla filtermattor i filtret, och har en extra uppsättning tunn filtermatta - vid rengöring tar man då upp enbart den yttre filtermattan, flyttar fram den som stått bakom och kör ner reserven där. Nå, hoppas ni greppar hur jag menar. Månne får jag rita/posta en bild, har fotat en del sluga stående chikaner.

                Magnus,
                har du någon länk som visar Hozelocks förfilter? Googlade lite, men deras hemsidor lämnar en del övrigt att önska.

                Hilsen,

                P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 22 februari 2008, 07:24.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Tack för era tips.
                  Jag är inte rädd för att rengöra filtret var 14:e dag.
                  Jag behöver inte vara rädd för att förlora bakteriestammar heller för att jag kommer att ha två stora (8-10 kg sand) fluidiserande sandfilter i karet som kommer att fixa det.

                  Hej! Startar härmed en tråd som kommer att handla om ett akvarieprojekt som är som är startat. Jag har tidigare dryftat frågan i denna tråden. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56628 Efter ett rejält bakslag när jag fick en stor vattenskada (kolla CB:1 2007) och http://www.ciklid.org/forum/showthread


                  Men ja fattar inte hur ni menar med ett chikanfilter.

                  Kan ni utveckla hur vill att det ska/kan se ut ???
                  Senast redigerad av LN; 22 februari 2008, 08:42.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Här är ett stående chikan, i allafall som jag uppfattar det. Limmat i mitten på sidan av karet. Tänk dig en bit blå filtermatta som passar i det "yttersta facket" till höger samt ett par bitar filtermatta i mittenfacket också. Filtermattan till höger går hela vägen upp från botten och över ytan (grov storlek). Vattnet kommer in från höger sida, dras igenom filtermattan, tvingas nedåt genom de finare filtermattorna och går sedan upp igen och ut i karet vid ytan. Allt drivs enten med luft eller motorfilter i facket längst till vänster. Fördel att placera insuget/motorfiltret en bit upp i den vänstra kammaren. Skit som går igenom alla filtermattorna sedimenteras på botten av facket, och sitter insugen högre upp så sugs inte skiten ut igen.

                    Vill man trixa lite mer med sådana här filter så är det busenkelt att böja till en bit elektrikerrör och dra den ända ner till botten där skiten sedimenteras. Med enkel hederlig hävertprincip kan man sedan slamsuga där vid behov. Elektrikerröret får vara tillräckligt långt för att nå ner till botten av facket samt gå ut över toppen på karet.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Bidde nog svårt att hänga med i mina vändningar ändå. Kluddade lite snabbt på bilden, så kanske det blir enklare att greppa.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Bigogar ritning på en av "mina" fd sumpar på ca 1000 liter. Vatten pumpas ut till höger och kommer tillbaka till vänster. Grönt är glas eller slang, svart är pumphuvuden, och ofyllda gråa staplar är nät. Blå prickar är flytande "biobollar".

                        Till vänste ska grovt tjoffs samlas men i praktiken var det mest sand som samlades där. MEN nätet tar effektivt bort strömmar vilket får vattnet att flyta långsamt.

                        Biobollarna däremot var extremt effektiva och man kan trycka ner en slang genom dem och slamsuga. Biobollsdelen har en botten på 70x50 gissar jag.

                        Jag hade tänkt att sätta filtermatta mellan avdelningarna men kom aldrig så långt. De två vänstra avdelningarna användes ibland till att förvara lite fisk förstås.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Tack för era ilustrationer.

                          Har grunnat en del i helgen på era förslag o ja tror att ja kommit en liten bit påväg.
                          För att få upp volymen och sänka hastigheten på vattnet så kanske man kan seriekoppla tre moduler. i första modulen bygger ja ett förfilter med tät filtermatta ala zoopet-filter som ska vara lätt demonterbart. Pumpen trycker in vatten i modul nr.2, som ja bygger som en chikan. Sen låter ja vattnet bredda över till modul nr.3. Den fyller jag med riktigt grov singel o skär ner bortre änden så att vattnet har låg utgångshastighet. då kanske även sista modulen kommer att funka som yngelkammare.
                          I botten på modulerna 2 o 3 så har ja nät o under näten så har ja fastmonterat två sugrör.
                          Senast redigerad av LN; 24 februari 2008, 21:33.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Koi-fantast
                            Användare
                            • november 2007
                            • 555

                            #14
                            Sugrör Tänker du ta en sup om du blir törstig
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Hihihi nä inte riktigt, slam smakar nog inge vidare.
                              Det blir ett vp.rör som ja drar upp till toppen av modulen ung. som Patriks skiss.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...