450 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikrock
    Användare
    • november 2003
    • 97

    450 liter?

    Akvarier med de enligt mig förträffliga måtten 150x60x50 verkar vara svåra att få tag på. Finns det inga tillverkare som gör dem längre? 150x50x50 är lite väl "tunna" om man ska ha invändig bakgrund och 150x60x60 är onödigt höga tycker jag. Voffor ha de blivit på detta viset?
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Ursprungligen postat av henrikrock
    Akvarier med de enligt mig förträffliga måtten 150x60x50 verkar vara svåra att få tag på. Finns det inga tillverkare som gör dem längre? 150x50x50 är lite väl "tunna" om man ska ha invändig bakgrund och 150x60x60 är onödigt höga tycker jag. Voffor ha de blivit på detta viset?
    Kolla om du kan specialbeställa ett, brukar inte bli så mycket dyrare enligt min erfarenhet. Dom där 10 cm extra är ju ingen nackdel om du vill ha BTN.

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      Här hittade jag ett kar med de måtten du ville ha.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Jag har specialbeställt detta karet med måtten 1,60x0,60x0,47:
        För snart ett år sedan startade jag denna tråden: http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=47245&page=1&pp=40 Efter diskussionen där jag blivit ännu mer inspirerad att komma igång med västafrikanska ciklider igen. Till slut har jag också kommit igång med ett projekt med en ställning till två kar på 400-430


        Måtten är jag mycket nöjd med.
        Senast redigerad av Micke; 31 januari 2008, 21:18.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Rauken
          Användare
          • januari 2007
          • 310

          #5
          Ursprungligen postat av Matz Karlsén
          Här hittade jag ett kar med de måtten du ville ha.
          http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=645&page=1
          Fast han ville ju ha 150*60*50 inte 150*50*60
          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Är inte 150x60x50 ett ganska vanligt mått? Det 450 liters jag hade förr va det. Jag hade nog satsat på ett lite djupare istället för 50 högt idag.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              #7
              Ursprungligen postat av Matz Karlsén
              Här hittade jag ett kar med de måtten du ville ha.
              http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=645&page=1
              Om jag inte har fel för mig e det karet 50 djupt och 60 högt. det verkar som om nästan alla 450 kar som tillverkas utan att vara special bestälda e 60 höga ... vet inte varför men någon har väl fått för sig att en större frontyta e finare att titta på.. Har själva ett kar som e 60 djupt och 50 högt.. det börjar bli lite repigt så jag har kollat upp vad det kostar att få ett lika djupt 450 tillverkat.. Med täckglas har jag fått ett par olika pris men alla ligger mellan 4000-4500:- Det e samma pris för helglas som med aluram.. Ett tipps är BL Diskus i helsingborg. där kan du även beställa ramp om du vill, deras ramp finns som heltäckande eller 2 till 4 rörs rampoch den e inte mer än 45mm hög--- Riktigt snygg. Har sett ett svart alukar från dom med en heltäckande ramp med svrt pianolack. GRYMT snygg. det som e kanon med deras heltäckande ramper e att INGET täckglas behövs. Om du e intresserad av att ta kontakt med dom så skicka ett pm så skall du få telet dit...
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • augusti 2006
                • 830

                #8
                Ursprungligen postat av Robin
                Är inte 150x60x50 ett ganska vanligt mått? Det 450 liters jag hade förr va det. Jag hade nog satsat på ett lite djupare istället för 50 högt idag.
                De som finns är främst med 60cm i höjd och 50cm i bredd idag, bla Juvel.

                Kommentar

                • henrikrock
                  Användare
                  • november 2003
                  • 97

                  #9
                  Ursprungligen postat av Robin
                  Är inte 150x60x50 ett ganska vanligt mått? Det 450 liters jag hade förr va det. Jag hade nog satsat på ett lite djupare istället för 50 högt idag.
                  För några år sedan såg man dem överallt, men nu verkar de inte finnas. Får väl specialbeställa ett istället. Mickes mått verkar riktigt bra!

                  Kommentar

                  • henrikrock
                    Användare
                    • november 2003
                    • 97

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rauken
                    Fast han ville ju ha 150*60*50 inte 150*50*60
                    Precis. De där karen som är högre än vad de är djupa fattar jag inte vitsen med. Det är ju bottenytan man vill åt.

                    Kommentar

                    • Oden70
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 869

                      #11
                      Ursprungligen postat av Robin
                      Är inte 150x60x50 ett ganska vanligt mått? Det 450 liters jag hade förr va det. Jag hade nog satsat på ett lite djupare istället för 50 högt idag.
                      Liten fråga, menar du det du skriver eller det blev fel?

                      "Jag hade nog sattsat på ett lite djupare än 50 högt idag"???

                      Förstår inte riktigt....... Vill du att det skall vara djupare än 60 och högre än 50?
                      Petrochromis is da shit8)8)

                      Kommentar

                      • henrikrock
                        Användare
                        • november 2003
                        • 97

                        #12
                        Ursprungligen postat av Oden70
                        Om jag inte har fel för mig e det karet 50 djupt och 60 högt. det verkar som om nästan alla 450 kar som tillverkas utan att vara special bestälda e 60 höga ... vet inte varför men någon har väl fått för sig att en större frontyta e finare att titta på.. Har själva ett kar som e 60 djupt och 50 högt.. det börjar bli lite repigt så jag har kollat upp vad det kostar att få ett lika djupt 450 tillverkat.. Med täckglas har jag fått ett par olika pris men alla ligger mellan 4000-4500:- Det e samma pris för helglas som med aluram.. Ett tipps är BL Diskus i helsingborg. där kan du även beställa ramp om du vill, deras ramp finns som heltäckande eller 2 till 4 rörs rampoch den e inte mer än 45mm hög--- Riktigt snygg. Har sett ett svart alukar från dom med en heltäckande ramp med svrt pianolack. GRYMT snygg. det som e kanon med deras heltäckande ramper e att INGET täckglas behövs. Om du e intresserad av att ta kontakt med dom så skicka ett pm så skall du få telet dit...
                        Det blir allt lite dyrare att specialbeställa, det priset får man väl nästan ett 720 för. Det är inte aktuellt just nu, men jag flyttar till större boende till hösten och då dj... Kanske att jag får in ett tvåmeterskar? Det tycker inte frugan! Jag drar igång lite förfrågningar till hösten igen.

                        Tack för alla svar!

                        Henrik

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Karet jag länkade ovan var standardmått på längd och bredd, men höjden kapades ner 13 cm. Fördelen med det är att man för lite extra säkerhet på glastjockleken.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Oden70
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 869

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke
                            Karet jag länkade ovan var standardmått på längd och bredd, men höjden kapades ner 13 cm. Fördelen med det är att man för lite extra säkerhet på glastjockleken.
                            Låter intressant eftersom jag skall ha ett nytt själva !
                            Lite info ang karets pris samt vart duköpt det samt var du fick det nerkapat och vad det kostade.. Vill du inte berätta det här kan du väl skicka ett pm med info... Skulle vara tacksam för den infon....
                            Petrochromis is da shit8)8)

                            Kommentar

                            • Göran Å
                              Användare
                              • december 2005
                              • 1295

                              #15
                              450 L pris

                              Jag köpte ett 450L ( L 150 D 60 H 50 ) av Kent i Nol strax före Jul ( byggt av Lysekils Glas ) specialbeställning.

                              10 mm runt om och 4 mm täckglas pris 2.450 kr med aluram / helglas samma pris.

                              Måttet passar mina malawi alt troffar bättre med större bottenyta än ett vanligt 375 L som kostar 1.895 kr med 3 mm täckglas.

                              Se denna länk http://www.ciklidhobby.com/index.php...d=21&Itemid=41

                              Mvh Göran
                              http://www.skovdeaf.se/
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                              http://www.skovdefagelklubb.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...